Guvernul Ponta la a doua mare privatizare eşuată

Guvernul Ponta la a doua mare privatizare eşuată
După modelul Dan Diaconescu – Oltchim, nici Gruia Stoica n-a scos banii în termenul impus de contract, pentru a cumpăra 51% din compania de stat CFR Marfă.

Potrivit surselor participante la negocieri, citate de mass-media centrală, până la ora închiderii ediţiei, privatizarea CFR Marfă s-a încheiat ieri seară cu acelaşi „succes" cu care s-a finalizat şi parodia de privatizare a combinatului Oltchim, lipsind doar circul practicat, toamna trecută, de fostul patron de televiziune. Aproape la unison, politicienii clujeni nu privesc a doua mare privatizare ratată a guvernului Ponta drept un eşec.

Singura excepţie o reprezintă senatorul liberal Marius Nicoară, care deplânge această situaţie. „Dacă a căzut această privatizare, acesta este şi unul dintre motivele pentru care a fost schimbat Relu Fenechiu din fruntea Ministerului Transporturilor, pentru că au existat interese ca această privatizare să nu se facă. Sunt convins că, dacă ar fi fost continuitate la conducerea ministerului, acest lucru nu s-ar fi întâmplat, cum, dacă ar fi existat continuitate, sunt convins că acum drumul Răchiţele-Ic-Ponor-Doda Pilii ar fi fost gata, la fel şi pista aeroportului. Aşa se întâmplă când tot schimbi miniştrii, cei noi au nevoie de timp să se acomodeze, să se informeze, mai ales dacă nu vin din sistem, să-şi facă echipa de consilieri şi toate astea duc la timpi morţi şi la asemenea sincope. Miniştrii sunt condamnaţi prea uşor, aşa cum s-a întâmplat şi cu Varujan Vosganian, căruia i s-a impus să demisioneze. Toate astea se datorează preşedintelui-jucător, care, folosind structurile pe care le are la îndemână, se implică prea mult în deciziile politice şi economice", a comentat Nicoară.

În schimb, deputatul PSD Aurelia Cristea crede că vina ratării privatizării îi revine lui Gruia Stoica şi crede că pentru CFR Marfă trebuie găsită o altă soluţie. „Nu ştiu dacă această privatizare este un eşec al guvernului sau a cuiva care nu şi-a respectat condiţiile din contract şi atunci e firesc să piardă contractul. Poate că acum e momentul să ne gândim şi la o altă soluţie pentru CFR Marfă, alta decât privatizarea. Oricum, aceasta a fost şi o oportunitate pentru un investitor român să aibă aceeaşi şansă cu investitorii străini. Din păcate, n-a ştiut să profite de ea", a spus Cristea.
Deputatul PDL Adrian Gurzău este de părere că CFR Marfă a scăpat din mâîna unuia care ar fi dus-o la fier vechi şi nici el nu crede că soluţia pentru transportul feroviar de marfă este privatizarea. „Decât să ajungă la fier vechi (ceea ce este specialitatea lui Gruia) şi oamenii pe străzi, e mult mai bine că această privatizare a căzut. Victor Ponta să-şi asume acest eşec, să vină cu aport de capital şi cu un management performant, pentru că CFR Marfă, care era perla coroanei, a fost ruinată de un management defectuos, de şefi care acum s-au privatizat şi îi fac concurenţă neloială, de contracte de chirii neplătite şi multe multe altele. E o situaţie extrem de complexă acolo", a declarat Gurzău.

Pe de altă parte, senatorul UDMR Laszlo Attila apreciază că modul în care s-a finalizat această tentativă de privatizare e consecinţa unei noi selectări a unui câştigător nepregătit în dauna unuia cu experienţă. „Eu cred că e o treabă făcută de mântuială. Depinde ce scrie în contract, dacă statul şi-a asumat eliberarea unor avize, ne putem aştepta la procese îndelungate, iar acolo e vorba de locuri de muncă, de datorii acumulate în ani. Dar, dacă nu e aşa, atunci e problema participanţilor la licitaţie. Am înţeles că au existat şi ofertanţi cu experienţă, care, însă, au fost scoşi, ca să fac loc unuia sau altuia. Nu e prima privatizare la care, în locul celui mai bun, a fost ales unul care a dus la un eşec", a apreciat Laszlo.

 

 

Comenteaza