P Remus Lăpușan: ”Fără producătorul local, economia sănătoasă e o iluzie”
Lăpușan: „Toate țările civilizate au politici publice, la toate nivelurile, pentru sprijinirea producției locale”.
Reporter: Sunteți singurul candidat la Consiliul Județean Cluj care face din sprijinirea producătorilor locali o temă de dezbatere. De ce credeți că, în actuala vâltoare politică, producătorul local poate fi o prioritate?
R.L.: Fără acest producător local, ideea de economie sănătoasă e doar o iluzie. Toate țările civilizate au politici publice, la toate nivelurile, pentru sprijinirea producției locale, în toată țările civilizate politicianul face politică doar în campania electorala – restul timpului e preocupat de activarea politicilor publice, acelea care influențează direct viața omului simplu. Pe de altă parte, ceea ce susțin acum nu e o noutate, cariera și viața mea s-au mișcat între aceste coordonate. Gândiți-vă simplu: când iei un cartof din Chile sau un usturoi din China, e echivalentul depunerii în bancă a unor bani pentru cultivatorul de cartofi din Chile sau pentru cel de usturoi, din China.
Rep: Unii ar spune că totuși e piață liberă și fiecare vinde ce poate sau cumpără ce vrea.
R.L.: Adevărat, doar că există o mare diferență: cum concurezi tu, producătorul român, văduvit până acum de sprijin și politici publice coerente, cu producători din țări atente la producătorii lor și care investesc energie și bani pentru sprijinirea productiei locale? Ai noștri nu se bucură de aceleași condiții și există o singură vină: politica e politică și administrația e administrație. La noi se confundă și practic votul merge nu spre modernizare și performanță, ci spre cariera politică a unuia sau a altuia.
Rep: Și cum veți face, concret? Ne-am obișnuit să mergem în piață, acolo s-au obișnuit și producătorii.
R.L.: Încurajarea consumului de produse obținute local și regional, prin dezvoltarea unui lanț de magazine alimentare care să asigure desfacerea pentru toți producătorii din județ, este ideea de bază. Nu putem lăsa țăranul nici pradă intermediarilor și nici pradă derizoriului din unele piețe. Dacă mergeți în Occident, o să vedeți că inclusiv cele mai mari branduri comerciale găzduiesc cu mândrie produse locale – sunt și cele mai scumpe, dar și cele mai căutate. Milano, Viena, Paris sau Bruxelles, indiferent unde ajungeți, se mândresc cu produsele lor locale. La noi, se organizează câteva târguri așa-numit tradiționale și acolo îi înghesuim pe toți, fie caniculă, fie furtună. Ideea lanțurilor de magazine destinate producătorilor locali poate rezolva aceste neajunsuri și chiar poate genera o viață mai bună pentru toți, de la producător până la consumator.