P Regenerare urbană pentru oameni. Cum se transformă orașele viitorului. Studiu de caz – RIVUS Cluj-Napoca
- Scris de Ziua de Cluj
- azi, 15:23
- Promo
- Ascultă știrea

Noua generație de proiecte de regenerare urbană este puternic ancorată în comunitate, a cărei opinie este consultată de către dezvoltatori pentru conturarea proiectelor majore care transformă orașele.
La Cluj-Napoca se desfășoară o investiție de peste o jumătate de miliard de euro a companiilor IULIUS și Atterbury Europe, care va transforma fosta platformă industrială Carbochim în ceea ce va deveni cel mai mare proiect de regenerare urbană din țară. Proiectul RIVUSva avea cea mai mare suprafață de retail din România, cu peste 142.000 mp, iar facilitățile de shopping vor fi completate de opțiunipentru petrecerea timpului liber. Ansamblul va avea și o puternică ancoră verde, de peste 5,2 hectare, care va deschide accesul publicului la Someș, integrarea râurilor în dezvoltarea urbană fiind o practică modernă adoptată la scară internațională.
RIVUS este un proiect gândit pe măsura așteptărilor locuitorilor în ceea ce privește mixul de funcțiuni, pe baza unor analize de piață consistente și a sesiunilor de consultare a comunității.
Un studiu MKOR realizat în luna mai 2025, la Cluj, la inițiativaIULIUS evidențiază faptul că 80% dintre cei chestionați sunt consumatori de activități urbane precum shoppingul și ieșirile la restaurant, pe care le combină cu activitățile în natură. Acesta este un profil de consumator care se regăsește fidel în modelul RIVUS. Proiectul desfășurat pe o suprafață de 14 de hectare va avea o amprentă verde extinsă, de peste 5,2 hectare, cu ieșire la Someș, care va fi amenajată de la zero, cu integrarea a sute de arbori maturi aduși din Italia, care sunt aclimatizați într-o pepinieră găzduită de USAMV Cluj. Grădina RIVUS va fi un spațiu verde, potrivit practicării sportului, în centrul orașului, deci ușor accesibil locuitorilor.
„Comunitatea joacă un rol esențial în conturarea conceptului RIVUS. Prin consultări publice, studii de piață, discuții la nivel local ne dorim să ne asigurăm că avem un proiect «croit» pe măsura orașului, care i se potrivește în sensul că răspunde cât mai fidelașteptărilor și nevoilor locuitorilor săi. Din cel mai recent studiu de piață pe care l-am făcut la Cluj-Napoca a reieșit că localnicii își doresc să socializeze, să facă sport și să petreacă timp liber de calitate în Cluj. Iulius Mall bifează aceste nevoi ale locuitorilor din regiune. Cu RIVUS ne dorim să ducem la un nou nivel experiența locuitorilor, va fi cel mai mare proces de transformare urbană din țară și una dintre cele mai atrăgătoare destinații pentru petrecerea timpului liber. Ne dorim ca oamenii să se regăsească în proiectul RIVUS, de aici și atenția pe care o acordăm consultării publice”, a spus Sorin Guttman, managerul proiectului RIVUS.
Conceptul RIVUS, primul proiect care va fi realizat în România de renumiții arhitecți olandezi de la UNStudio, este inspirat de apetența clujenilor pentru experiențe urbane. Publicul dornic de shopping va avea la dispoziție peste 400 de magazine, unele în premieră regională și națională, și un mix de branduri care va fi actualizat continuu pentru a satisface un public regional educat și exigent în ceea ce privește opțiunile de shopping. De altfel, deja peste 70% din suprafața de retail a proiectului este deja închiriată.
Potrivit studiului MKOR, 46% dintre clujeni preferă în continuare experiența fizică în magazine. În plus, clujenii vin frecvent la mall, 26% dintre cei intervievați spunând că vizitează cel puțin o dată pe săptămână Iulius Mall, proiectul inaugurat de IULIUS la Cluj-Napoca în 2007 și care este lider în retailul local.
În acest context, este esențială capacitatea de a oferi experiențe diverse în timpul unei vizite, iar una dintre soluțiile propuse de RIVUS este mixul generos de restaurante – peste 30 de concepte inedite și cafenele cu orientare spre Someș. De altfel, clujenii afirmă că iau mai des masa la restaurant – în procent de 16% față de 11% media națională.
RIVUS va fi un hub de experiențe pentru întreaga familie și o scenă cultural-artistică dinamică. Pentru a păstra legătura cu trecutul industrial al platformei Carbochim, rămasă un reper național, două dintre clădirile viabile de pe fostul sit vor fi reabilitate și reconvertite în spații culturale, office și servicii, iar proiectul va integra în premieră națională un centru de arte performative.
Investiția aflată în faza finală de autorizare va include și cele mai noi tehnologii cinematografice, în premieră în Transilvania, open air cinema și spații de birouri premium. O destinație completă, incluzivă,pentru experiențe complexe.
IULIUS ia pulsul opiniei publice în mod constant pentru a fi la curent cu modificarea comportamentului de consum. Acesta este motivul pentru care a lansat, în 2022, o platformă online de consultare publică, www.partedincluj.ro, care a strâns la acea vreme peste 10.000 deopinii din partea comunității locale. În aceeași direcție, au fost realizate studii de către IRES, din care au reieșit principalele așteptări de la noul proiect, dar și consultări cu reprezentanți ai comunității locale, toate acestea fiind baza pentru conceptul propus de RIVUS clujenilor.