Cele 20 de troleibuze aşteptate la Cluj sunt verişoare cu „Săgeata albastră". Când sosesc

Cele 20 de troleibuze aşteptate la Cluj sunt verişoare cu „Săgeata albastră
Compania de Transport Public (CTP) a stabilit, împreună cu producătorul, calendarul sosirii la Cluj-Napoca a celor 20 de troleibuze noi.

Astra Vagoane Călători Arad (AVCA) este societatea care va livra Clujului 20 de troleibuze noi, în urma licitaţiei care a avut loc în 23 septembrie. Cehii de la SOR şi Skoda sunt învinşii acestei atribuiri.

20 de troleibuze în 13 luni

CTP şi AVCA au semnat săptămâna trecută contractul cadru. S-a stabilit, de asemenea, şi calendarul livrării troleibuzelor. „Primul troleibuz urmează să ajungă în mai 2016. Vor sosi câte unul, două troleibuze în fiecare lună, urmând ca ultimul să ajungă în iunie 2017", a dezvăluit Liviu Neag, directorul CTP. Acest calendar ajută municipalitatea şi CTP să prindă în bugetele pe doi ani, nu doar pe unul, cele 42 de milioane de lei.

Potrivit caietului se sarcini, troleibuzele urmează să aibă toate caracteristicile mijloacelor de transport moderne: capacitate mare de încărcare, consum redus de energie, sistem de numărare a călătorilor, podea joasă, cameră de luat vederi, cameră exterioară, computer de bord, facilităţi pentru persoane cu dizabilităţi, motoare cu fiabilitate ridicată în exploatare (aproape 1 milion km).

Criteriile de atribuire au fost: 70% preţul ofertei, 8% capacitatea de transport, 8% consumul specific de energie, 4% valoarea raportului masă utilă/masă maximă admisă, iar perioada de garanţie acordată de 10%. Preţul ofertei, 42 de milioane de lei, a fost semnificativ mai mic decât cel estimat de CTP, 55,8 milioane.

Clujul mai are 10 troleibuze cumpărate acum trei ani, de la societatea Astra Bus. „În prezent, Astra Vagoane Călători a înghiţit Astra Bus, din câte ştiu eu. Specialiştii de la Astra Bus urmează să conducă proiectul de realizare a troleibuzelor pentru noi", a subliniat Neag.

Rude cu „Săgeata albastră"

AVCA este o societate controlată de omul de afaceri Vasile Blidar, supranumit „regele vagoanelor", iar marea sa lovitură este contractul în valoare de 320 de milioane de euro pentru furnizarea către CFR Călători de "Săgeţi albastre". Cele 120 de Automotoare Desiro, cunoscute sub denumirea de "Săgeata albastră", au fost cumpărate de la Siemens şi asamblate de AVCA.

Şi în cazul troleibuzelor care urmează să fie livrate Clujului, informaţiile sunt că multe dintre componente şi caroseria sunt realizate în străinătate, iar la AVCA sunt doar asamblate.

Blidar a înfiinţat, în 2009, Banca Comercială Feroviară (BCF) cu un capital de 10 milioane de euro. Acţionariatul băncii era alcătuit din Valer Blidar - care deţinea 38,445% din capitalul social, Astra Vagoane Călători - 28,389%, Tristar SRL - 23,666% şi Atelierele CFR Griviţa - 9,5%.

Sediul social al BCF se afla chiar în spaţiul de la parterul Palatului CFR. Potrivit portalului ziuanews.ro, Blidar este un apropiat al fostului PDL şi a fost etichetat de presa arădeană ca fiind unul dintre afaceriştii susţinuţi şi promovaţi de către primarul Aradului, Gheorghe Falcă.

Comenteaza