Cum justifică firma care construieşte drumul spre Ic Ponor întârzierea lucrărilor, care a atras atenţia UE

Cum justifică firma care construieşte drumul spre Ic Ponor întârzierea lucrărilor, care a atras atenţia UE
Condiţiile meteorologice "extrem de nefavorabile" şi suprapunerea unor lucrări de canalizare ale Primăriei Mărgău pe un tronson, acestea sunt motivele pentru care asocierea care construieşte drumul către Ic Ponor justifică întârzierile, având în vedere că drumul ar fi trebuit terminat în urmă cu o lună.

"Cel mai mare jaf" aşa cum l-a catalogat preşedintele CJ Cluj Horea Uioreanu ar putea continua cu aceeaşi firmă, ba mai mult aceasta este scutită de penalităţile de întârziere şi de o parte dintre lucrări.

Execuţia lucrărilor, care avea ca limită data de 12 august 2012, urma să fie prelungită cu 217 zile, până în martie anul viitor, dar propunerea a fost respinsă astăzi, în şedinţă extraordinară, de către Consiliul Judeţean.

UPDATE Prelungirea duratei a fost aprobată ulterior, după ce Uioreanu a convocat o şedinţă "de îndată" în acest scop.

În consecinţă, valoarea contractului a fost redusă cu 1,3 milioane de lei, dar nu pentru că lucrările sunt mai ieftine, ci pentru că soluţia tehnică pentru podurile ce fac parte din drumul către Ic Ponor s-a schimbat: acestea nu vor fi reabilitate, ci construite de la zero, ceea ce implică organizarea unei licitaţii separate pentru aceste lucrări. Contractul, despre care fostul preşedinte al CJ Cluj Alin Tişe spune că a fost promovat "în mod defectuos şi greşit", a făcut obiectul unui scandal în campania electorală pentru alegerile locale. Vezi aici detalii

"Am luat în calcul rezilierea acestui contract, dar ar fi însemnat o scumpire a costurilor pe care le are Consiliul Judeţean", spune Uioreanu. De precizat, contractul iniţial cu asocierea constructoare avea o valoare de 27 milioane de lei, dar actele adiţionale au urcat nota de plată la 43 milioane de lei plus TVA, sumă din care a fost plătit deja 60% de la demararea lucrărilor.

Asocierea care execută lucrările este condusă de MBS Group SRL Turda iar în aceasta au intrat şi firmele Alfa Rom SRL şi Nemzetkozi Betonut Kft. Ungaria. 

"Având în vedere faptul că Acordul contractual a expirat şi neprelungirea acestuia putea determina o serie de efecte nefavorabile, dintre care menţionăm doar prelungirea duratei de finalizare a Proiectului; suportarea cheltuielilor de conservare pe perioada dintre încetarea si predarea amplasamentului către noul executant, riscul apariţiei unor necorelări privind lucrările execuate de către antreprenori diferiţi, pierderea garanţiei tehnice de 30 de ani pentru lucrările executate de actualul antreprenor etc., în referatul echipei de implementare se prevede prelungirea duratei de execuţie a lucrărilor cu o perioadă de 217 zile, cu condiţia suspensivă a aprobării/însuşirii acesteia de către plenul Consiliului Judeţean Cluj", explică instituţia în proiectul de Hotărâre de Consiliu Judeţean ce urma să fie aprobată astăzi în şedinţa extraordinară, dar care nu a întrunit suficiente voturi - 18 "pentru" faţă de 19 necesare.

Diriginii de şantier Gheorghe Borca şi Adrian Coltor au întocmit o situaţie comparativă privind executarea lucrărilor din cadrul proiectului la preţurile din oferta financiară negociată şi preţurile actuale. Astfel, între preţurile negociate şi preţurile actuale există o diferenţă, numai la executarea straturilor rutiere asfaltice, de 3,44 milioane de lei, ceea ce înseamnă că neprelungirea duratei contractului şi aplicarea unei noii proceduri de achiziţie publică, pe lângă riscurile specifice unei noi proceduri de achizitie, în special din punct de vedere al duratei acesteia, ar presupune şi costuri semnificativ mai mari.

Alexandru Tudor, reprezentantul consorţiului executant, spune că documentul are preţuri ferme, ce nu pot fi modificate. "Preţul a fost criteriul de stabilire a câştigătorului. Actele adiţionale fac referire la contractul de bază; restul preţului la lucrări, exceptând podurile, rămân nemodificate, şi nu pot fi modificate decât printr-o negociere. Chiar dacă noi am veni cu vreo solicitare, suntem dependenţi de voinţa CJ Cluj", spune el. Tudor a garantat că preţurile vor rămâne nemodificate pe durata contractului.

Termenul iniţial de finalizare a lucrărilor era 29 ianuarie 2011, dar de atunci lucrările au fost sistate şase luni, din noiembrie 2010 până în iunie 2011. "Vom termina lucrarea la acelaşi preţ", asigură Tudor pentru ziuadecj.ro. "Sunt obligaţi să ne plătească la zi, dar ne asumăm anumite pierderi, oricum din 12 august doar întreţinem drumul", adaugă el, cu referire la noul termen de finalizare a lucrărilor, 12 august, termen depăşit deja de o lună.

În ce priveşte majorarea costurilor pentru lucrări, prin acte adiţionale, Tudor spune că singurul motiv pentru majorarea preţului este schimbarea compoziţiei la betoane. "S-a schimbat clasa de betoane, decizia afost luată de Inspectoratul de Stat în Construcţii la cererea UE, e ca trecerea de la Volkswagen la Audi".


Având în vedere, în consecinţă, că singurul element schimbat în ecuaţia lucrărilor este compoziţia betoanelor, justifică aceasta majorarea preţului de la 27 la 43 milioane de lei plus TVA? Asocierea constructoare are propria staţie de betoane, agregatele sunt obţinute de la balastierele locale, iar cimentul e furnizat de Holcim.Consorţiul româno-maghiar MBS Group, Alfa Rom, Nemzetkozi Betonut, desemnat să realizeze lucrările în urma unei licitaţii, a deschis şantierul pe drumul turistic Răchiţele - Prislop - Ic Ponor în iulie 2009 iar lucrările trebuiau finalizate după 18 luni.

Contractul pentru modernizarea celor 20,5 kilometri de drum a avut iniţial o valoare de 34,4 milioane de lei fără TVA. În afară de faptul că face legătura cu judeţul Bihor, reabilitarea drumului este importantă şi pentru turismul din zonă. Un document al CJ Cluj arată că zona Ic Ponor - Doda Pilii este una dintre zonele cu potenţial turistic ridicat în judeţ. Vezi aici detalii

Etichete
Comenteaza