Foto Centură de 5,5 km iaugurată în Transilvania luna viitoare. Se află în lucru din 2020 / API: ”Un eșec total. Mai făceai încă o dată drumul”

Centură de 5,5 km iaugurată în Transilvania luna viitoare. Se află în lucru din 2020 / API: ”Un eșec total. Mai făceai încă o dată drumul”
captura video YouTibe - Cristian Marius Man
Centură de 5,5 km iaugurată în Transilvania luna viitoare. Se află în lucru din 2020 / API: ”Un eșec total, este o rușine. Mai făceai încă o dată drum
Centură de 5,5 km iaugurată în Transilvania luna viitoare. Se află în lucru din 2020 / API: ”Un eșec total, este o rușine. Mai făceai încă o dată drum
Centură de 5,5 km iaugurată în Transilvania luna viitoare. Se află în lucru din 2020 / API: ”Un eșec total, este o rușine. Mai făceai încă o dată drum

Un alt oraș din Transilvania va avea șosea de centură. Drumul de circa 5,5 km cu o bandă pe sens se află în lucru încă din septembrie 2020. 

Tronsonul nou de circa 5,5 km urmează să completeze actuala șosea de centură a Zalăului care are circa  8 km și care are o utilitate limitată în lipsa construirii segmentului dintre Aghireș și drumul național Zalău-Cluj (urcarea pe dealul Meseș).

Centura Municipiului Zalău, o nouă șosea de circa 5,5 km cu o bandă pe sens, care ocolește orașul transilvănean pe partea de Sud-Est, trebuia să fie gata în 2023 și se află în lucru încă din septembrie 2020, a transmis hotnews.ro

„Termenul inițial de finalizare a fost 25.03.2023, iar noul termen de dare în trafic este începutul lunii decembrie, respectiv 03.12.2025”, a transmis la solicitarea HotNews Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).  

Noul drum de lângă Zalău, deși unul scurt și doar cu câte o bandă pe sens (două în zonele de urcare), e unul destul de dificil de construit. El străbate o zonă deluroasă, cu multe văi și a presupus construirea a 5 viaducte, 5 poduri și două intersecții tip giratoriu la fiecare capăt.

Proiectarea și lucrările, începute în septembrie 2020, aveau termen doi ani și jumătate. Întârzierile acumulate ajung la încă pe atât. Contractul de 186 milioane de lei a fost semnat cu asocierea Sinohydro Corporation Limited – SC Good Prood SRL – a fost primul proiect de construcție de drum nou semnat cu o companie chineză.  

Sinohydro este o companie de construcții deținută de statul chinez și o subsidiară a gigantului PowerChina, un conglomerat cu o cifră de afaceri de aproape 100 de miliarde de dolari pe an, controlată și deținută complet de către China. Din 2021, România a decis că firmele din China nu mai pot participa la licitații în țara noastră. 

Cât privește complexitatea proiectului, deși un drum scurt, dar cocoțat pe dealuri, Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructura (API), una dintre cele mai active organizații non-guvernamentale care monitorizează implementarea marilor proiecte de infrastructură, spune că acest aspect nu ar fi trebuit să conteze atât de mult încât să justifice o astfel de întârziere. 

„Să o spunem pe față, este un eșec total, este o rușine. Mai făceai încă o dată drumul din punct de vedere tehnic în această perioadă cât s-a întârziat. Doi ani și jumătate întârziere este o rușine. Am mai zis-o: mitul chinezului care vine în România și rupe norii este spulberat. Și nu a fost spulberat doar la noi, ci și prin Polonia și prin alte părți”, spune Ciurea, citat de Hotnews. 

„Da, drumul e unul mai complex, dar chiar luând în considerare chestiunile de relief mai dificile, problemele normale, cu relocările de utilități, cu birocrația, cu exproprierile, chestiunile tehnice, tot e prea mult. Nu sunt tuneluri, nu e o autostradă… Totuși, doi ani jumate, Dumnezeule!”, spune reprezentantul organizației civice. 

Centura Zalău
Lungime: 5,53 km
Constructor: Asocierea SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (CHINA) – SC GOOD PROOD S.R.L.
Valoare: 186 milioane de lei
Început contract: Septembrie 2020 (6 luni proiectare și 24 de luni execuție)
Început lucrări: Aprilie 2021
Termen de finalizare oficial: 23 martie 2023
Termen de finalizare actualizat: 3 decembrie 2025
Stadiu actual: 92%

Comenteaza