Update Foto Centura Metropolitană din Cluj-Napoca, mai SCUMPĂ cu 1 miliard de lei din pricina tunelurilor / După actualizare, se poate anunța câștigătorul pentru tronsonul II
- Scris de Anca Mureşan
- 12 Feb 2025, 10:31
- Administraţie
- Ascultă știrea

Se mai face un pas pentru desemnarea câștigătorului pentru execuția tronsonului II al centurii metropolitane din Cluj-Napoca și anume actualizarea indicatorilor tehnico-economici.
Consilierii locali vor discuta, în ședința de săptămâna viitoare, proiectul HCL ''privind însușirea actualizării/revizuirii indicatorilor tehnico-economici pentru obiectivul de investiții „Drum Transregio Feleac TR35-Etapa I Centura Metropolitană TR35 și Drumuri de legătură”, aprobați și eșalonați în Faza I și Faza II prin Hotărârea de Guvern nr. 1315/2022, astfel cum au fost actualizați prin Ordinul de Ministru MTI nr. 1442/27.07.2023 și Ordinul de Ministru MTI nr. 918/9.04.2024. Proiect din iniţiativa primarului. Comisia I, Comisia II și Comisia VI''.
Conform documentelor, investiția totală se ridică acum la 9.3 miliarde lei, față de 8.6 miliarde lei cât era estimată anul trecut. Finanțarea va fi făcută din fonduri nerambursabile PT 2021-2027, fonduri de la bugetul de stat prin Ministerul Transporturilor, cât și prin alte surse legale.
Actualizarea indicatorilor tehnico-economici survine ca urmare a unei adrese formulate de proiectant, pe motiv că între 2022-2025 s-au înregistrat creșteri majore la materialele de construcție, a forței de muncă și a altor factori relevanți. În urma unei analize, s-a constatat că aceste creșteri depășesc considerabil ajustările standard ale inflației: vorbim de creșteri de 61,53% în cazul metrului liniar de tunel și 22.54% în cazul metrului liniar la execuția structurilor.
După aproboarea actualizării/revizuirii indicatorilor tehnico-economici se poate desemna câștigătorul pentru execuția celui de-al doilea tronson al Centurii Metropolitane din Cluj-Napoca.
"În vederea finalizării licitației, noi trebuie să actualizăm la nivelul 2025 valoarea totală a lucrării. Am trecut de avizul CNAIR, acum procedura trebuie aprobată în CL. Apoi, celelalte primării trebuie să aprobe proiectul într-o săptămână, după care merge la Ministerul Transporturilor, după care, ultima etapă, hotărâre de Guvern. Sunt proceduri standard. Apoi, putem trece la finalizarea licitației. În paralele, puteți vedea lărgirea de la 4 la 6 benzi pe Cluj-Florești și pasajul de la Spitalul Regional, unde se lucrează, practic la începutul anului viitor va fi gata această lucrare mare. Vom avea linie dedicată pentru transportul public, până în Mărăști, lucru ce va decongestiona foarte mult traficul. Nu luăm nimic de la șoferi'', a declarat edilul Emil Boc, la ZIUA LIVE.
O singură ofertă a fost depusă în cadrul licitației pentru cell de-al doilea tronson al Centurii Metropolitane din Cluj-Napoca. Contractul este în valoare de 4.118.656.211,60 lei, pe o perioadă de 48 de luni, fiind una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură din România, și ca valoare dar mai ales ca și complexitate. Este a treia procedură, după ce a doua a fost anulată, iar la prima nu s-a prezentat nimeni.
Este vorba de asocierea Dimex 2000 Lider, Hydrostoy din Bulgaria și Integral din Muntenegru plus încă 19 subcontractanți. Termenul inițial pentru desemnarea oficială a câștigătorului era luna ianuarie 2025.
Lucrările la primul tronson al Centurii Metropolitane au debutat vineri, 24 mai 2024, și trebuie finalizate până la finalul anului viitor. Atunci se vor realiza, pe strada Moților și Calea Mănăștur, benzi dedicate mijloacelor de transport în comun.
SC Viarom Construct SRL, în asociere cu SC Electrogrup SA a câștigat licitația pentru primul tronson al centurii, la valoarea de peste 92 de milioane de lei, fără TVA (18.4 milioane euro).Termenul de execuție este de 14 luni, plus 6 luni de proiectare. Au fost 6 ofertanți la această licitație. Așadar, în august 2025 ar trebui să avem șase benzi circulabile.
Proiectul Centurii Metropolitane a Clujului are 100 de km, 35 de km de piste de biciclete, o valoare de 1.7 miliarde de euro. Pe traseul principal și pe drumurile de legătură sunt prevăzute 5 tuneluri de tip cut&cover, respectiv galerie cu forare subterană, și 20 de noduri.