Video Foto Centura Metropolitană merge la București! Proiectant: "Am realizat un proiect sustenabil și bine fondat" / Contre Boc - USR: ''Black out administrativ" vs "Mai puțină politică"

Consilierii locali au aprobat, în unanimitate, Studiul de Fezabilitate pentru Centura Metropolitană a Clujului. Săpătămâna viitoare, după însușirea proiectului și de către localitățile limtofe, acesta va ajunge pe masa Guvernului. Valoarea totală a investiției este de peste 1,4 miliarde euro.

„Am aprobat documentația legală, de luni o să fie trimisă Guvernului, la Ministerul Transportului toată documentația care, după aceea, să fie avizată de către CNAIR de către comitetul interministerial, să avem hotărârea de Guvern în vederea organizării licitației. Proiectul a plecat de la 38 km și a ajuns la 42 de km, dar acest proiect va răspunde nevoilor Clujului până în anul 2050. E un proiect de anvergură, așa cum acum 10 ani Centura Vâlcele-Apahida, Autostrada Transilvania, Bulevardul Muncii au scos traficul greu din oraș, cu acest proiect vom merge la nivelul anului 2050, să putem asigura alături de tren și metrou viitorul acestui oraș pe termen mediu și lung, locuri de muncă bine plătite etc. Salut acest demers de excepție al Clujului, mulțumesc colegilor din primărie pentru implicare, pentru efortul administrativ făcut de susținere a acestui proiect, colegilor din Florești, Apahida, Gilău, Baciu, suntem singurii din România care au atâtea proiecte în comun pe bază de asociere, să lucreze împreună. Dacă reforma nu s-a făcut de sus în jos o facem noi de jos în sus cu aceste proiecte de colaborare, asta demonstrează viziunea noastră metropolitană”, a declarat Emil Boc, la începutul ședinței de Consiliu Local.

Proiectanții SF au prezentat, pe scurt, proiectul Centurii Metropolitane și au dat asigurări că este întocmit sustenabil, pentru a nu se repeta problemele avute în cadrul altor investiții din municipiu, precum centura Vâlcele - Apahida, cunsocută și numele de "centura de diamant" din pricina costurilor imense necesare consolidării acesteia.

"Vreau să asigur toți clujenii că noi am tratat să realizăm un proiect sustenabil și bine fondat. Suntem din zonă și este în interesul nostru. Relieful Clujului este aparte, dar am venit cu toate soluțiile necesare. Suntem la nivelul de maturitate cu mult peste un simplu studiu de fezabilitate, un exemplu sunt condițile impuse de Autoritatea Aeronautică care ne-a cerut detalii privind înălțimea proiectului, etc. Suntem la nivel de proiect tehnic, mai mult decât un studiu de fezabilitate. Noi am făcut un proiect foarte corect tehnic, care poate fi implementat imediat după aprobare. Munca noastră nu se termină aici, noi vom furniza și proiectul necesar autorizației de construire. Durata mare de realizare a studiului de fezabilitate a fost generată, în primă parte, de o lipsă de reacție din partea instituțiilor implicate, apoi elementele de noutate incluse - 20 de noduri, etc", declară proiectanții de la EXPLAN. 

Ulterior, dezbaterea a prins tentă politică. Edilul Emil Boc a readus în discuție scoaterea centurii din PNRR de către fostul ministru Cătălin Drulă, iar consilierul USR Adriana Cristian i-a replicat primarului că face doar PR în loc să discute despre costuri și timpul exact de implementare a proiectului. 

"Aceste centuri metropolitane sunt exclusiv atributul guvernelor României. Din 2017 am început dialogul cu Comisia Europeană, cu Guvernul, cu Ministerul Transporturilor. După multe negocieri politice, am reușit să facem proiectul în locul Guvernului. La vremea aceea nu exista PNRR. În condițiile în care a apărut PNRR, Guvernul PNL a înțeles necesitatea proiectului pentru Cluj. Avem asigurată sursa de finanțare la pagina 237. Și totul părea să curgă într-o direcție normală. În 4 martie 2021, vin cu o minută din ședința Ministerului Transporturilor, s-a discutat includerea pistelor de biciclete în proiect (îi mulțumesc domnului deputat Viorel Băltărețu - PLUS), în prezența consilierului lui Drulă, deci era ok în PNRR. Ulterior, a dispărut. Ministrul Transporturilor, fără să întrebe pe nimeni, de capul lui singur, pe numele lui Drulă, merge la Bruxelles și discută singur viitorul Clujului. Putea să vină să vorbim, să găsim soluții. Pur și simplu a scos, cu ranga, acest proiect din PNRR. Pentru că acest domn nu iubește Clujul, și nici acest partid politic nu prea are tangență cu Clujului, a scos centura. Acum am fi avut măcar o parte din banii necesari proiectului, cum este la metrou. Clujenii trebuie să știe realitatea. Sunt realități, pe bază de documente, și nu mă sfiesc să le spun. E un moment al adevărului, unul de bilanț. Avem înțelegere și deschidere la domnul ministru Grindeanu, care a promis că proiectul va face parte din prioritățile pentru noul exercițiu financiar: suntem pe locul 3 din 11 obiective de la capitolul de infrastructură și felicit proiectanții pentru munca lor", a completat edilul Boc. 

"Punctajul de la partid și declarațiile privind relația cu domnul Grindeanu din trecut, le veți primi de la colegii mei. Dacă după 18 ani în care conduceți orașul găsiți vină tot la alții, este trist și este bine că v-au taxat cei care v-au următrit în ultima perioadă. Suntem la punctul la care avem finanțare, avem SF, să facem un proiect care să nu mai fie un eșec precum "centura de diamant". Ce măsuri ați luat? Ca și recomandate: haideți să face mai puțină politică și PR, ca să le spunem clujenilor adevărul. Cetățenii sunt mai puțini interesați de cearta dv. cu domnul Drulă, ei sunt interesați să nu mai avem întârzierile astea așa mari", a spus Adriana Cristian. 

Date tehnice ale proiectului:
- 42 km de drum național cu 2 benzi pe sens, bandă de acostament și zonă mediană
- Viteze de proiectare: 17 km - 80 km/h, respectiv 25 km - 100 km/h
- 20 noduri rutiere denivelate
- 96 poduri/pasaje cu lungime max de 1540m
- 3 tunele din care 1 în soluție săpătură deschisă (cut & cover) în lungime de 490m și 2 în soluție de galerie cu lungime de 370m
- 20 km de piste pentru bicicliști și micromobilitate
- 25 de km de panouri antifonice cu amplasare pe părțile laterale și/sau median
- Corelarea TR35 cu alte proiecte majore aflate în diferite stadii: PUZ Sopor, Spitalul Regional de Urgenta, Spitalul pediatric monobloc, Tren metropolitan/metrou, Deviere Someș în zona aeroport/Apahida

Drumuri de legatură în portofoliul CNAIR:
- 8 drumuri de legatură în lungime de 24 km
- Viteza de proiectare cuprinsă între 50 și 80 km/h
- 2 tuneluri în soluție de galerie în lungime de 450 respectiv 310 m
- Se asigură legătura directă cu toate drumurile naționale din zona metropolitană CLUJ: A3, DN1, DN1F, DN1N (V.O.C.E.), DN16, DN1C, V.O.C.N.E.
- 21 poduri/pasaje cu lungime max=607m
- 7.5 km piste pentru bicicliști și micromobilitate
- asigurarea prin 2 căi directe a accesului la Spitalul Regional De Urgență și conexiune directă la Spitalul pediatric monobloc

Proiectul strategic TR35 - Drum TransRegio - Centura Metropolitană Cluj este dezvoltat de asocierea EXPLAN (lider de asociere), CADSIL SRL – TRANSINVEST BUDAPEST kft. – SPECIÁTERV ÉPITOMÉRNOKI kft. Beneficiarul proiectului este Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin CNAIR, iar beneficiari indirecți sunt UAT-urile din zona metropolitană Cluj: Cluj-Napoca, Gilău, Florești, Apahida, Baciu, Feleacu.

Comenteaza