Chinurile facerii noii piste a aeroportului

Chinurile facerii noii piste a aeroportului
Consiliul Judeţean se grăbeşte să consemneze plăţile de despăgubire pe numele proprietarilor din zona Aeroportului, care au fost expropriaţi. Numai că finalizarea pistei aeroportului nu e condiţionată doar de exproprieri.

Pe de-o parte situaţia exproprierilor este cea care a ţinut pe loc lucrările la noua pistă de aterizare-decolare a Aeroportului Cluj-Napoca, pe de altă parte, Consiliul Judeţean mai are de reglat şi o serie de probleme tehnice reclamate de constructor. Aşadar, reprezentanţii Consiliului Judeţean mai au de înfruntat, pe lângă furia expropriaţilor (care au anunţat că vor ieşi marţi să protesteze, neumulţumiţi de sumele cu care au fost despăgubiţi), şi costurile suplimentare invocate de constructor pentru o serie de lucrări care au fost omise în proiectul tehnic pentru actuală a pistă de 2.100 de metri. Există posibilitatea de a nu se ajunge la o înţelegere cu actualul constructor în această privinţă.

Pentru finalizarea primei etape din proiectul noii piste a aeroportului, Consiliul Judeţean se grăbeşte să încheie procedura exproprierilor, astfel încât constructorii să poată avea acces pe întreg amplasamentul, inclusiv în zona în care se lucrează pentru devierea Someşului. În şedinţa extraordinară de mâine, executivul va propune plenului de consilieri aprobarea sumelor de despăgubire ce urmează a fi transferate în conturile expropriaţilor. Liderul administraţiei judeţene, Horea Uioreanu, a explicat că este la curent cu nemulţumirea proprietarilor privind cuantumul acestor sume, dar că nu are o altă soluţie la îndemână, decâ cea legală. „Un expert evaluator s-a pronunţat în această privinţă. Avem un raport care include totate sumele pe care noi le consemnăm pentru fiecare parcelă expropriată. După ce facem dovada că am transferat oamenilor în conturi aceşti bani, avem dreptul să preluăm în proprietatea noastră terenurile. Mai departe, proprietarii au posibilitatea să se adreseze instanţei, în cazul în care nu sunt mulţumiţi de sumele cu care au fost despăgubiţi. Doar dacă obţin câştig de cauză în instanţă, putem plăti mai mult. Asta e procedura legală", a comentat Uioreanu. Între timp, oamenii care deţin teren în zona aeroportului au anunţat că vor ieşi în stradă să protesteze, pentru că valorile consemnate petru parcelele lor au fost drastic diminuate, de la prima evaluare din 2010.

Pe lângă procedura de expropriere, Consiliul Judeţean mai are de reglat şi o altă problemă, care implică riscul blocării lucrărilor la pistă. De altfel, ZIUA de CLUJ relata într-o ediţie anterioară despre solicitarea constructorului (consorţiul Construcţii Napoca SA - Icco Systems - Geo Arc Otopeni) privind unele costuri suplimentare ce ar viza o serie de lucrări ce au fost omise în proiectul pentru etapa pistei de 2.100 de metri. Reprezentantul firmei Construcţii Napoca, Ştefan Dimitriu, a explicat această situaţie, reamintind că firma IPTANA a realizat un proiect tehnic general, pentru varianta întreagă a pistei de 3.500 metri. La aceasă lungime, costurile erau estimate la 260 de milioane de euro. Firma care se angajase la acel moment să construiască pista (Romstrade), nu a putut face dovada că are posibilitatea să asigure creditul furnizor pentru acest proiect, motiv pentru care, administraţia judeţeană a decis să anuleze licitaţia. Ţinându-se seama, totuşi, de necesitatea acestui obiectiv s-a hotărât ca într-o primă etapă să se realizeze doar 2.100 de metri de pistă. Iptana a realizat un nou proiect în sensul acesta, cu costuri evaluate la numai 39,8 milioane de euro. S-a considerat că la acestă valoare va fi mai uşor de asigurat o finanţare, numai că IPTANA ar fi omis din proiect o serie de lucrări importante, fără de care actuala pistă de 2.100 n-ar putea funcţiona.

Este vorba despre platforma prevăzută pentru sistemul de ghidaj al avioanelor şi despre cele două bretele de legătură cu vechea pistă, menite să asigure rularea aeronavelor spre aerogară. „Aceste lucrări se regăseau în proiectul pistei de 3.500 de metri, însă, în cel de 2.100 de metri nu s-au mai regăsit", a explicat Ştfean Dimitriu. În consecinţă, societatea Geo Arc a executat modificările de rigoare în proiect, având şi avizul Autorităţii Aeronautice Civile Române, şi s-a adresat Consiliului Judeţean pentru aprobarea finală. Numai că reprezentanţii Comisiei Tehnice au refuzat să aprobe modificările, apreciind că acestea trebuie operate de către proiectantul iniţial, respectiv IPTANA. La finalul săptămânii trecute, IPTANA s-a prezentat, în sfârşit, cu aceste modificări, pe care Comisia Tehnică de Urbanism a Consiliului Judeţean le-a şi aprobat de altfel. Pentru că acestea impun şi o serie de costuri suplimentare, ar urma să se treacă la angajarea unui nou contract de lucrări. În primă fază vor fi invitate fimele din consorţiul care lucrează la pistă: Construcţii Napoca SA - Icco Systems - Geo Arc Otopeni. „Vom fi chemaţi la negocieri. Vom vedea ce costuri sunt implicate şi dacă ne convin", a spus Ştefan Dimitriu. În cazul în care Construcţii Napoca nu rămâne, ar trebui angajat un nou constructor, ceea ce presupune şi o amânare a termenului pentru finalizarea pistei.

 

Comenteaza