Constructorul lasă în aer drumul Răchiţele Ic-Ponor şi vrea despăgubiri

Constructorul lasă în aer drumul Răchiţele Ic-Ponor şi vrea despăgubiri
După ce finalizarea lucrărilor la drumul Răchiţele Ic - Ponor a fost amânată în mai multe rânduri, consorţiul MBS Group-Alfa Rom-Nemzetkozi Betonut cere rezilierea acestui contract şi mai vrea şi despăgubiri.

ceLucrările pentru modernizarea drumului turistic Răchiţele - Ic Ponor rămân blocate, având în vedere că administraţia judeţeană nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu constructorul. Chiar dacă forul Consiliului Judeţean acceptase o nouă concesie, prelungind din nou acest contract cu peste 210 zile, se pare că unele dintre condiţionările prevăzute în actul adiţional n-au fost pe gustul MBS Grup. În prezent, firma cere rezilerea întregului contract, "din culpa beneficiarului", şi are nenumărate pretenţii financiare.

Încă din luna august a expirat actul adiţional al contractului ce vizează modernizarea drumului turistic Răchiţele - Ic Ponor, fără ca firmele MBS Group-Alfa Rom-Nemzetkozi Betonut să reuşească să finalizeze lucrările de asfaltare. În consecinţă, liderul de consorţiu, MBS Grup, a solicitat administraţiei judeţene un nou termen, iar după multe tergiversări şi discuţii, plenul administraţiei judeţene a acceptat să prelungească acest contract cu încă 217 zile. Pretenţiile Consiliului Judeţean au fost ca lucrările de asfaltare executate de MBS să nu le incomodeze în nici un fel pe cele privind construcţia podurilor de pe acest traseu. Şeful Direcţiei de Dezvoltare şi Investiţii din cadul CJ, Mariana Raţiu, a informat că MBS Grup ar fi refuzat să semneze acest nou act adiţional al contractului, tocmai din acest motiv. "În mod normal, firma care execută lucrările la poduri are termen de finalizare în iarnă. Reprezentanţii MBS au spus că nu pot să fie condiţionaţi de lucrările la poduri, pentru că, în cazul în care acestea vor întârzia, ei nu au cum să toarne asflat în decembrie. Prin urmare, ei nu au dorit să-şi asume acest nou termen, impus sub nişte sancţiuni", a comentat Mariana Raţiu.

Sursele ZIUA de CLUJ au subliniat că nemulţumirea MBS ar fi fost mult mai profundă, aceasta legându-se şi de faptul că administraţia judeţeană nu a dorit să accepte o indexare a costurilor prevăzute pentru asflat. Ceea ce este cert e faptul că firma de avocatură a MBS Grup a transmis o "înştiinţare de reziliere a contractului din culpa exclusivă a beneficiarului" (adică din vina Consiliul Judeţean). Prin această înştiinţare, MBS şi-a expus şi pretenţiile. În primul rând a cerut restituirea a peste 3,2 milioane de lei (garanţie de bună execuţie). Cere şi plata costurilor de executare a scrisorii de garanţie bancară: peste 1,6 milioane de lei constând în lucrări efectuate în cadrul acestui proiect în 2012, 25000 de lei costuri pentru executarea scrisorii de garanţie de către Cec Bank şi 45.000 de lei, lichidităţi în vederea acoperirii creditului rezultat din executarea abuzivă a Scrisorii de Garnaţie Bancară. Se cere, de asemenea, plata costurilor aferenete execuţiei discontinue a lucrărilor, "datorită proiectului iniţial neconform şi din pricina lipsei luării cu celeritate a deciziilor din partea beneficiarului", 1,7 milioane de lei (pentru că nu s-au aprobat la timp actele adiţionale, iar în lunile iunie 2011 şi august 2012 nu s-a putut lucra). Se cer încă 1,5 milioane de lei pentru că deşi şantierul ar fi fost mobilizat, din pricina inexistenţiei proiectului care s-a revizuit din mers, lucrările au avansat într-un ritm extrem de lent. Se mai cere şi plata costurilor pentru diferenţe de preţ la materiale şi combustibili în perioada februarie 2011 - martie 2013: peste 2 milioane de lei. Profitul nerealizat de 58.000 lei este imputat tot Consiliului Judeţean. Se mai cer bani pentru proiectare, peste 440.000 de lei. Din lista MBS nu lipseşte nici procentul de 70% din garnaţia de bună execuţie, pentru februarie 2011 - martie 2013, adică suma de 561.385 de lei. La final sunt adăugate prejudiciile, "datorate poziţiei publice neconforme cu realitatea din partea Consiliului Judeţean". Suma solicitată la acest punct se ridică la 500.000 de lei.

Preşedintele Consiliului Judeţean, Horea Uioreanu a menţionat că firma MBS poate să facă ce doreşte, dar că administraţia judeţeană nu are cum să răspundă pentru faptul că lucrările nu au fost finalizate la timp. El a precizat că are sarcina să ducă mai departe acest proiect. "Lucrările care mai sunt de făcut în cadrul acestui proiect le vom executa pe cont propriu. Important este să se încheie mai întâi lucrările la cele 9 poduri de pe traseu şi apoi vom găsi o soluţie să finalizăm şi lucrările de asfaltare", a spus Uioreanu.

În lungime de 20,5 km, drumul turistic Răchiţele - Ic Ponor a beneficiat de lucrări capitale de modernizare, în baza contractului pe care administraţia judeţeană l-a atribuit, încă din 2009, consorţiului româno-maghiar MBS Group, Alfa Rom, Nemzetkozi Betonut şi care a fost aprobat spre a fi finanţat din fonduri europene. Valoarea totală a proiectului se ridica la 75,8 milioane de lei, din care UE acoperea peste 43 de milioane de lei.

Comenteaza