Contractul pentru supervizarea lucrărilor la Metrou, contestat în instanță

Contractul pentru supervizarea lucrărilor la Metrou, contestat în instanță
| Foto: Ziua de Cluj / Hotnews

Contractul pentru supervizarea lucrărilor la metroul din Cluj, atribuit la a patra licitație organizată de către municipalitate, e contestat în instanță. Vorbim despre un contract de peste 200 de milioane lei, cel mai mare contract de consultanță din transporturi.

Așadar, în luna mai 2023, contractul a fost atribuit către aceeași asociere care a făcut studiile de fezabilitate și anume Systra-Mettrans. 

La licitație s-au depus șase oferte:

  1. Asociere : VENTURO INVESTMENT (Leader),Liv Engineering & Consulting Ltd. Co.,Tecnosistem S.P.A.,
  2. Asociere : HILL INTERNATIONAL (BUCHAREST) (Leader),Proiect Consulting,
  3. Asociere : TPF INGINERIE SRL (Leader),TPF GETINSA EUROESTUDIOS SL.,
  4. Asociere : TECNIC Consulting Engineering Romania (Leader),TUMAS Turk Muhendislik Musavirlik ve Muteahhitl
  5. Asociere : SYSTRA (Leader),METRANS ENGINEERING,
  6. Asociere : MODERN POWER SYSTEMS (Leader),Altinok Consulting Engineering Inc.

Doi dintre participanți au contestat rezultatul la CNSC și ulterior în instanță. Este vorba despre SC MODERN POWER SYSTEMS SRL – Altinok Consulting Engineering Inc. și Tecnic Consulting Engineering Romania SRL – TÜMAŞ TÜRK MÜHENDİSLİK MÜŞAVİRLİK VE MÜTEAHHİTLİK A.Ş.

Amintim că, săptămâna trecută, după o vizită la Bruxelles, premierul Marcel Ciolacu a declarat că o anumită sumă din cererea de plată numărul 3 va fi reţinută pe o perioadă de 6-8 luni, dar asta nu înseamnă că România va pierde acei bani. Şeful Executivului a mai menţionat că problemele sunt jalonul cu microîntreprinderile, companiile din energie cu selecţiile şi, pe transporturi, metroul de la Cluj-Napoca.

De asemenea, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat pe acest subiect că ”au fost probleme legate de licitația pentru execuția metroului, mai precis neînscrierea unor indicatori tehnico-economici în registrul european, fapt care ar fi dus la pierderea finanțării prin PNRR''. Ministrul a punctat însă că proiectul nu va rămâne fără bani, ci va fi schimbată sursa de finanțare și anume prin Program Operațional Transport.

Proiectul metroului din Cluj-Napoca trebuia să primească o finanțare prin PNRR de 310 milioane de euro. Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a fost elaborat de fostul ministru Cristian Ghinea și echipa sa din cadrul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Săptămâna aceasta, primarul Emil Boc, a declarat la ZIUA LIVE:  „Primăria are contract de finanțare semnat și acesta își produce efectele. Primăria a parcurs toate procedurile legale, licitații validate de autoritățile statului român. Contractul este în derulare și în toamnă sosesc ‘cârtițele’. Așa cum este anunțat de multă vreme, programul este în graficul de implementare, conform celui comunicat Ministerului Transportului. Finanțarea, așa cum am spus, este asigurată prin contractul existent. Deci, din acest punct de vedere, lucrurile se întâmplă în fiecare zi și avem în derulare proiectul de metrou. Ca de altfel și proiectul pentru centura metropolitană, 3 octombrie este termenul de depunere a ofertelor și așteptăm acest termen, sunt convins că de data aceasta vor fi mai multe firme care să participe. Între timp se lucrează la Spitalul Regional de Urgență, la devierea utilităților pentru metrou, la devierea utilităților pentru ceea ce înseamnă tronsonul Cluj-Florești, aici se fac lucrări de amploare. Aceste cârtițe trebuie să aibă traseul asigurat, trebuie eliberate niște amplasamente în Florești pentru ca lucrurile să se întâmple când sosesc cârtițele.

Lucrările la metroul din Cluj-Napoca au început în 5 iunie 2024. La inaugurarea șantierului au participat, alături de edilul Emil Boc și autorități locale și județene, și Marcel Ciolacu - premierul României, Nicolae Ciucă - președintele Senatului, Sorin Grindeanu - ministrul Transporturilor, Marcel Boloș - ministrul Finanțelor, Vasile Dîncu - fost vicepremier și ministru al Apărării, Lucian Bode - vicepreședinte al Camerei Deputaților, Daniel Buda - europarlamentar.

Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei, din care 1,48 de miliarde de lei sunt fonduri din PNRR, 41 de milioane de lei de la bugetul Primăriei, iar 10,04 miliarde de lei de la bugetul de stat.

 

Comenteaza