Foto Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat

Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat
Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat
Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat
Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat
Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat

Viitorul culoar de mobilitate sustenabilă va fi realizat de-a lungul râului Someșul Mic în localitățile Gilău, Florești, Cluj-Napoca și Apahida. Implementarea proiectului va extinde rețeaua de alei, de promenadă, pistele velo și spațiile verzi, urmărind principiile dezvoltării sustenabile, în care deplasările pe jos sau cu bicicleta au prioritate în fața traficului motorizat și care se desfășoară de-a lungul unui coridor natural atractiv și neafectat de poluare.

Proiectul a fost prezent pe ordinea zilei de joi a ședinței Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și de Urbanism (C.T.A.T.U) a județului Cluj și este catalogat ca fiind unul fanion pentru zona metropolitană, urmând să conecteze Cluj-Napoca de localitățile limitrofe prin mijloace de transport nepoluante - pietonal și velo.

Arhitectul șef al județului Cluj, Claudiu Salanță, a precizat că este vorba de o discuție de principiu, conceptuală și nu se avizează nimic deocamdată.

Conform documentației, prin amenajarea unui coridor de mobilitate durabilă integrat în peisajul metropolitan se urmărește încurajarea deplasărilor nemotorizate de navetă, de agrement și de sport, în egală măsură cu valorificarea patrimoniului natural și a celui antropic din lungul văii. Zona de acțiune a coridorului de mobilitate durabilă va contribui la creșterea fluidizării traficului ciclopietonal, prin optimizarea legăturilor în teritoriu, precum și prin introducerea de noi trasee pentru pietoni și pentru bicicliști.

Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat

Obiective specifice:

• Un portofoliu coerent de servicii ecosistemice la nivelul municipiului Cluj-Napoca și a comunelor Gilău, Florești și Apahida.
• Modele de urbanizare adiacente în simbioză cu coridorul verde-albastru
• Un număr crescut al deplasărilor nemotorizate de navetă, prin integrarea pistelor pentru biciclete cu rețelele existente și cu
cele propuse de transport metropolitan în comun.
• Un sistem integrat al zonelor de interes istoric, turistic și natural din Zona Metropolitană Cluj și din Județul Cluj.
• O suită de trasee dedicate sportului și agrementului, gândite și proiectate în bucle coerente, sigure și interesante, astfel încât
ele să se adreseze unui public cât mai larg, atât ca vârstă, cât și ca aptitudini. Mai mult, ele trebuie să încurajeze sistematic cât
mai multe tipuri de sporturi, atât pe uscat, cât și pe apă, pe tot parcursul anului.
• O suită de legături funcționale cu sistemul de trasee dedicate sportului și agrementului planificate la nivel județean și
regional.
• Asigurarea unui spațiu verde continuu de-a lungul râului și realizarea de conexiuni transversale cu spațiile verzi existente.
• Acțiuni de conservare a habitatelor naturale valoroase și interconectarea acestora. Integrarea și păstrarea a cât mai mult din
vegetația ripariană actuală, cu o atenție specială asupra arborilor maturi și remarcabili.
• Acțiuni de valorificare a habitelor existente seminaturale dar și a celor degradate, prin re-naturare, prin împăduriri, prin
crearea de zone de inundabilitate.
• Acțiuni pentru menținerea și reabilitarea biodiversității

Trei trasee: navetă, agrement și pietonal

Pentru traseul de navetă - este important să fie un traseu cât mai continuu și direct, pe care deplasarea se poate desfășura
în siguranță și în cel mai scrt timp. Traseul favorizează utilizarea digului de pe malul drept. Este importantă asigurarea unor trasee de legătură care să ofere acces pe acest traseu din cât mai multe zone ale localității.
• pistă de navetă - folosită zilnic, în medie 7-10 km
• utilizatori - bicicliști care fac naveta între locuință și locul de muncă
• viteza mai mare
• relație intermodală cu metroul, autobuzul și trenul
• dotări - cafenea+toaletă, service bicicletă, stație încărcare bicicletă, rastel biciclete la conexiuni intermodale
• securitate - reducere intersecții cu traficul auto, separare cicliști de pietoni, lățime de 3 m pentru 2 sensuri, calea cea mai
scurtă și directă, fără pante mari
• traversări - deasupra nivelului drumului prin poduri, subtraversare poduri, treceri la nivel semnalizate în avans
• continuitate - intersecții la max 2,5 km
• confort - lățimea de 3 m pentru pistă în dublu sens, plante fără spini plasate la 1.5 m de marginea pistei
• materiale piste - asfalt colorat
• iluminat - iluminat adaptat habitatelor adiacente (exclusiv pe traseul de navetă)

Pentru traseul de agrement - este important să fie un context cât mai plăcut, liniștit, care să traveseze zone naturale bogate. Focusul este pe peisaj, liniște, experiență și de aceea trebuie îndepărtat de drumuri aglomerate, zgomotoase, poluante, inestetice și periculoase. Trebuie să fie ușor de identificat, cu semne clare, coerente, unidirecționale, de preferat să aibă aceleași detalii. Traseul favorizează utilizarea amenajărilor și a spațiilor existente - digul de pe malul stang și drumuri vechi, limitarea tăierii arborilor, materiale cu impact redus asupra mediului, asigurarea unor etape de implementare care să ofere extinderea de trasee și nu realizarea de segmente fără conectare între ele.
• traseu comun velo-pietonal pentru familii sau grupuri, între 20-50 km
• utilizatori - cicliști ocazionali, ciclo-turiști, cicliști sportivi, alergători, excursioniști
• viteza mai mică de deplasare
• dotări - picnic, sport, relaxare, ponton, cafenea, puncte de informare
• materiale piste - agregate
• iluminat - traseu neiluminat noaptea

Pentru traseul pietonal - este important să fie un context cât mai plăcut, liniștit, care să traveseze zone naturale bogate. Focusul este pe peisaj, liniște, experiență, informații (indicatoare informative). Traseu în buclă, cât mai natural, cu limitarea tăierii arborilor și folosirea materialelor cu impact redus asupra mediului. Trebuie îndepărtat de drumuri aglomerate, zgomotoase, poluante, inestetice și periculoase. Trebuie să fie ușor de identificat, cu semne clare, coerente, unidirecționale, de preferat să aibă aceleași detalii.
• traseu pentru familii sau grupuri, pentru evadare în natură, explorare, între 10-20 km
• utilizatori - pieton
• dotări - picnic, relaxare, ponton, loc de joacă, sport, mobilier de odihnă, puncte de informare
• mobilier - evitare coșuri de gunoi (afișaj care încurajează să își ducă gunoiul cu ei), cișmele, camere de supraveghere
• materiale alei - agregate
• iluminat - traseu neiluminat noapte

Culoarul verde-albastru de-a lungul Someșului, în comisia de urbanism a județului. Ce s-a discutat

Arhitectul șef al Clujului a transmis că, pentru început, își dorește să vadă clar culoarele și conexiunile majore.

La Gilău nu cred că ar trebui să ne oprim la baraj, ci ar trebui să mergem până în zona de pădure. Este poarta de intrare în Munții Apuseni și cred că ar trebui să ne conectăm la ea. Aș vrea să conectăm și Făgetul la Someș. Aceeași situație este și cu Valea Chinteniului. În zona Apahida, ar trebui găsită neapărat o soluție pentru conectarea Dezmirului. De asemenea, mi se pare important să poți merge de la Câmpenești la Aqua Park-ul din Chinteni. Vreau să evităm să avem culoare întrerupte. Să pot merge pe bicicletă de la Gilău, de la baraj, până la Jucu”, a afirmat Salanță.

Arhitectul Vlad Negru, membru al CTATU Cluj, a spus că ar trebui chemați și primarii celor 4 comune la discuții. „Cred că ar trebui să vedem suprafețele de teren care necesită exproprieri. UAT-urile trebuie să știe asta și să le prevadă în bugete. Cred că ar trebui să-i vedem în comisii și pe primarii din cele 4 UAT-uri. Trebuie susținut și asumat politic un asemenea proiect”.

Claudiu Salanță le-a propus proiectanților să se întâlnească la o viitoare ședință de urbanism. „Să facem un grup de lucru pentru a discuta proiectul. Sperăm să chemăm la discuții și Apele Române, Hidroelectrica. Este un proiect prea important pentru Cluj și vrem să ajutăm cât de mult se poate”, a conchis acesta.

Comenteaza