Cum poate trece Aeroportul Internațional Cluj la NEXT LEVEL. 20 de milioane de pasageri pe an, pistă extinsă, terminal cargo și zbor spre New York

Cum poate trece Aeroportul Internațional Cluj la NEXT LEVEL. 20 de milioane de pasageri pe an, pistă extinsă, terminal cargo și zbor spre New York

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, propune ca Aeroportul Internațional „Avram Iancu” să emită emisuni de obligațiuni pe bursă pentru a face rost de bani și a-și duce la bun sfârșit investițiile care să ducă „aerogara clujeană” la un alt nivel de dezvoltare.

Forul administrativ județean clujean are deja o primă experiență de succes în acest domeniu. Amintim, CJ Cluj a lansat, în urmă cu un an, o emisiune de obligațiuni în valoare de 75,68 de milioane de euro pentru rambursarea în avans a celor două credite existente, dar și pentru finanțarea unor importante proiecte de infrastructură.

Noi, anul trecut, am făcut o operațiune aparent complicată, dar foarte simplă, de emitere de obligațiuni județene. A fost un real succes. În câteva zile s-au cumpărat pe piață obligațiuni de aproximativ 70 mil. euro. A fost unul dintre cele mai de succes operațiuni ale Bursei de Valori București (BVB). Este o procedură simplă și transparentă. Am apelat la o firmă specializată pentru acest proces. În trei zile am luat cele 70 de mil. euro pe care ni le-am dorit. 

Astfel, am avut o discuție cu directorul Aeroportului. Acesta a discutat ulterior cu directorul BVB. Ne-am întâlnit și am făcut schimb de documente pentru a vedea dacă ar fi posibil același lucru. Dorința mea ar fi, dacă s-ar putea, să atragem finanțare din mediul privat din bursă pentru Aeroport. Ar însemna cea mai modernă sursă de finanțare posibilă.

Ar fi primul Aeroport din România care ar apela la această metodă. Ar fi vorba de un împrumut prin aceste emisiuni de obligațiuni și banii ar putea fi folosiți pentru Aeroport și să nu mai stăm cu mâna întinsă la Guvern. E clar că banii nu vor mai veni pentru prelungirea pistei sau pentru terminarea proiectului de la Someș.

Este nevoie de prelungirea pistei actuale, un terminal Cargo, un nou terminal dacă ne gândim la acel zbor de New York și la 20 de milioane de pasageri pe an. De ce să nu ne dorim asta?! Dacă am reuși să atragem capital privat printr-o emisiune de obligațiuni vă pot garanta că Aeroportul ar putea lua de pe piață 200-300 de milioane de euro. Aeroportul este acum profitabil. Astfel am putea intra într-o altă etapă incredibilă de dezvoltare”, a declarat Alin Tișe.

Șeful CJ Cluj spune că proprietatea Aeroportului nu ar fi afectată în acest caz.

„Să fie clar asta. Nu vindem la turci sau la greci. Consiliul Județean Cluj trebuie să fie garantul și cel care girează totul pentru acest proiect pentru că este proprietarul. Aeroportul singur nu poate, fiind o regie. Eu am convingerea că am putea intra într-o nouă etapă prin acest mod. Terenul de la aeroport este suficient pentru asemenea investiții. Dacă vom reuși bine, dacă nu, cei care vor veni peste ani, vor ajunge la o formă de finanțare alternativă pentru că nu poți doar din bugetul statului să finanțezi zeci de milioane de euro”, a mai explicat Tișe.

Comenteaza