De câte taxi-uri are nevoie Clujul? Primăria răspunde în august și vrea mașini electrice. Ce spun taximetriștii

De câte taxi-uri are nevoie Clujul? Primăria răspunde în august și vrea mașini electrice. Ce spun taximetriștii

Luna aceasta vom afla de câte taxi-uri este nevoie în Cluj-Napoca, pe baza unui studiu derulat de municipalitate. Se dorește, în special, încurajarea taximetrelor nepoluante. De cealaltă parte, Asociaţia Taximetriştilor cere mai multe standuri și eliminarea unei taxe la aeroport. 

”Avem în pregătire un studiu, pe care îl vom avea finalizat în primele 15 zile din august, care să ne spună dacă în Cluj-Napoca trebuie mărit numărul de taximetre, în special cele nepoluante. Adică, astăzi, regula este de 4 mașini la 1.000 de locuitori, ceea ce pentru Cluj este foarte puțin, luând în considerare dimensiunea universitară, dimensiunea evenimentelor publice, dimensiunea medicală a orașului, plus numărul de turiști, plus creșterea numărului pasagerilor de la aeroport spre 3 milioane. Toate aceste elemente nu ne mai pot lăsa în carapacea de 4 mașini la 1.000 de locuitori. Trebuie stabilit și un număr suplimentar față de cel prevăzut de lege, dar trebuie încurajate și mijloacele alternative de transport și aici mă refer și la taximetre electrice”, a declarat primarul Emil Boc, într-o conferinţă de presă.

Asociaţia Taximetriştilor Cluj a răspuns celor afirmate de primar, spunând că numărul maxim de 4 taximetre la 1.000 de locuitori este deja depăşit la Cluj, numărul de autorizaţii eliberate fiind aproape dublu decât cel permis:

"Conform Legii 38/2003 numărul maxim de taximetre care poate fi autorizat de autoritățile locale este de 4/1.000. (...) La nivelul Municipiului Cluj-Napoca acest număr este depășit, în prezent fiind autorizați 2.469 de transportatori, adică 7,6/1.000, aproape dublu față de reglementările aflate în vigoare și mult peste media europeană de 2,98/1.000 fiind cea mai mare depășire a numărului maxim permis de lege din România. Conform recensământului efectuat în 2011, populaţia stabilă a municipiului Cluj-Napoca se ridică la 324.576 de locuitori. În anul universitar 2017-2018 au fost 68.391 de cursanți", se arată într-un comunicat al Asociaţiei Taximetriştilor Cluj.

De asemenea, taximetriştii se plâng că sunt amenajate prea puţine standuri raportat la numărul mare de mașini şi că Aeroportul Cluj este singurul din Europa unde se percep taxe pentru drop-off la terminal, pentru taximetrele autorizate.

"Menționăm că pentru cele 2.469 de taxiuri autorizate avem sub 120 de locuri amenajate în stații de așteptare. Aeroportul Cluj-Napoca devine o poartă importantă de acces a municipiului, fiind, în același timp, singurul aeroport din Europa unde se percep taxe pentru drop-off la Terminalul Plecări pentru taximetrele autorizate", se comunică în documentul citat.

Legat de încurajarea mijloacelor de transport electrice, taximetriştii spun că prețul de achiziție al acestora, corelat cu tariful/km, le face greu de amortizat, chiar dacă costul/km este scăzut.

"Creșterea calității serviciului de taximetrie este un obiectiv statutar al Asociației noastre dar, din păcate, toate propunerile de elaborare a unor regulamente clare, care să imbunătățească constant calitatea serviciului și să combată derapajele de la respectarea reglementărilor în vigoare, au fost ignorate până acum de administrație", mai arată taximetriştii clujeni.

Primăria a refuzat scumpirea tarifelor la taxi

Primăria a refuzat scumpirea tarifelor la taximetrie în Cluj-Napoca. Companiile din oraș cereau ca, de la 1 august 2019, prețurile să fie majorate la 3,75 lei/km pe timp de zi și la 4,50 lei/km pe timp de noapte. În prezent, tariful practicat ziua de majoritatea societăților este de 2,25 lei/km.

Scumpirile propuse de taximetriști ar fi urmat să fie aplicate exact la debutul Untold, festival cu 355.000 de participanți în 2018, programat în 2019 în perioada 1-4 august. Conform unui comunicat de presă remis de Asociația Taximetristilor Cluj, municipalitatea a refuzat însă solicitarea de majorare a tarifelor de taximetrie. (MAI MULTE AICI!)

Autorizaţii pentru taximetrele electrice

Încă din luna mai 2019, edilul Clujului propunea ca legislaţia să fie modificată, în aşa fel încât consiliilor locale din oraşele mari din România să le fie permis să elibereze între 100 şi 200 de autorizaţii de taximetrie special destinate maşinilor electrice.

"După autobuze, troleibuze, tramvaie, dorim să încurajăm şi taximetrele să devină electrice. Astăzi, noi nu avem cadru legal pentru a emite autorizaţii de taxi pentru taximetrele electrice. Propunem ca legislaţia naţională să fie modificată, pentru a suplimenta numărul de autorizaţii de taxi pentru cele electrice. În Cluj-Napoca avem patru taximetre la 1.000 de locuitori, deci ar trebui să avem 1.300 de autorizații.

Când a apărut legea, erau 3.000 de taximetre și legea lăsa posibilitatea să se ajungă la 1.300, prin neeliberarea altora noi. Azi avem 2.500 de licențe, dar ar trebui să avem 1.300. Legea nu ține cont de particularitățile marilor aglomerări urbane.

Noi propunem 100-200 de taximetre electrice la comunităţi peste 250.000 de locuitori. Azi nu avem cadrul legal, dar vom propune să ni se permită să eliberăm mai multe autorizații, special destinate taximetrelor electrice", a declarat Emil Boc, la Ziua Live, în mai 2019. (CITEŞTE MAI MULTE AICI!)

Comenteaza