Breaking news Update Video Foto Au început lucrările la METROUL din Cluj, în prezența lui Ciolacu, Ciucă, Grindeanu. Boc: ''E un proiect pentru viitoarele generații"
- Scris de Anca Mureşan
- 05 Iun 2024, 14:30
- Administraţie
- Ascultă știrea
Miercuri, 5 iunie 2024, au început lucrările la metroul din Cluj-Napoca. La inaugurarea șantierului au participat, alături de edilul Emil Boc și autorități locale și județene, și Marcel Ciolacu - premierul României, Nicolae Ciucă - președintele Senatului, Sorin Grindeanu - ministrul Transporturilor, Marcel Boloș - ministrul Finanțelor, Vasile Dîncu - fost vicepremier și ministru al Apărării, Lucian Bode - vicepreședinte al Camerei Deputaților, Daniel Buda - europarlamentar.
Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei, din care 1,48 de miliarde de lei sunt fonduri din PNRR, 41 de milioane de lei de la bugetul Primăriei, iar 10,04 miliarde de lei de la bugetul de stat.
Emil Boc: ''Da, se întâmplă la Cluj, în Transilvania, în România''
„Astăzi, aici, în Florești, marcăm momentul de începere a lucrărilor la metroul din Cluj. Da, se întâmplă la Cluj, în Transilvania, în România. Primul oraș, după capitala țării, care demarează un asemenea proiect de anvergură este Clujul. Sunt convins că acest metrou va menține în continuare atractivitatea Clujului, va aduce în continuare locuri de muncă și ne va permite să fim în Europa, cu fruntea sus. Pentru că și România are regiuni puternice de dezvoltare. Mulțumesc Guvernului pentru că a înțeles că o Românie puternică este formată din regiuni puternice, cu puternice motoare de dezvoltare economică.
Acest proiect nu este pentru următoarele alegeri, ci este un proiect pentru următoarele generații”, a declarat primarul Clujului, Emil Boc, la inaugurarea șantierului din Florești.
Nicolae Ciucă: ''Clujul este vârf de lance în ceea ce priveşte atragerea investitorilor şi corelarea între autorităţile locale şi cele centrale''
"Acest nou proiect este o dovadă că România se transformă, România se modernizează, iar Clujul este vârful de lance pentru ceea ce înseamnă viziune, pentru ceea ce înseamnă atragerea de investitori, pentru ceea ce înseamnă o echipă la nivelul administraţiei locale în măsură să proiecteze tot ceea ce este necesar pentru comunitate, pentru oameni şi, de asemenea, să interacţioneze, să se coreleze cu autorităţile centrale, cu Guvernul României, cu toate celelalte instituţii, astfel încât aceste obiective să prindă viaţă. Îmi aduc aminte, domnule primar, că la vremea când vorbeaţi despre metrou lumea nu a crezut că se poate îndeplini, că acest proiect poate să prindă contur şi iată, astăzi să asistăm la implementarea lui", a spus Nicolae Ciucă.
Preşedintele PNL a punctat că realizarea metroului va duce la o scădere a numărului autovehiculelor care circulă în Cluj-Napoca, fapt relevant atât pentru decongestionarea traficului, cât şi din perspectiva transformării verzi a oraşului.
''Cu toţii simţim ce înseamnă să treci prin Floreşti şi să ajungi în Cluj. Este într-adevăr o rută foarte aglomerată. S-au făcut diferite analize şi s-au căutat soluţii. S-a ajuns să se decidă pe soluţia metroului, acest metrou va face în aşa fel încât 29.000 de autovehicule să nu mai circule, ceea ce este într-adevăr un număr foarte relevant. Este relevant şi pentru trafic, dar din perspectiva mea este relevant şi pentru ceea ce înseamnă obiectivul dumneavoastră de continuare a transformării verzi a municipiului Cluj-Napoca şi a localităţilor din jurul municipiului", a punctat Nicolae Ciucă.
Liderul PNL şi-a exprimat convingerea că executanţii lucrărilor de la metrou înţeleg aşteptările faţă de proiect şi vor face eforturile necesare pentru a respecta termenele asumate. Totodată, Nicolae Ciucă a susţinut că un metrou în afara Bucureştiului reprezintă o nouă abordare a viitorului României pentru administraţiile locale şi Guvern.
"Eu nu pot decât să vă felicit pe dumneavoastră, domnule primar, pe toţi cei implicaţi, Guvernul României, pentru că aţi înţeles că România poate să treacă la o nouă o etapă. Practic, ceea ce se întâmplă astăzi la Cluj, un metrou, al doilea metrou în afara Bucureştiului, reprezintă o nouă etapă, o nouă abordare pentru administraţiile locale şi pentru Guvernul României. Aceasta este modalitatea în care trebuie să proiectăm viitorul României, să asigurăm generaţiilor viitoare o fundaţie pe care să poată să construiască mai departe şi comunităţile locale, dar şi România", a conchis Nicolae Ciucă.
Marcel Ciolacu: ''Clujul şi-a luat cea mai mare porţie de dezvoltare''
”Cel mai important lucru este că fiecare dintre noi, când am ocupat vremelnic funcţia de prim-ministru, am înţeles faptul că dezvoltarea României nu trebuie să aibă culoare politică, cum nici administraţia nu trebuie să aibă culoare politică decât în cele 30 de zile din campanie. Cu adevărat, Clujul şi-a luat cea mai mare porţie de dezvoltare, în acest moment, odată cu spitalul regional, cu aeroportul şi acum cu primul metrou din afara Bucureştiului”, a spus premierul în cadrul evenimentului.
Şeful Executivului a arătat că în Bucureşti nu s-a întâmplat acest lucru. ”Acum încercăm cu domnul ministru, cu primarii de sector, să gândim extinderea metroului, pentru că indiferent câte pasarele faci şi cât modificăm sensurile de circulaţie (..) fără metrou nu rezolvi problema de trafic într-o capitală sau un oraş atât de dezvoltat precum e Clujul”, a adăugat Ciolacu.
Premierul a mai spus că ”niciun guvern şi niciun ministru nu va reuşi să să aibă realizări majore decât dacă colaborează cu autorităţile locale”. ”Din punctul meu de vedere, a meritat să ne injure toată lumea, să facem această coaliţie de guvernare, să depăşim orgoliile, în momentul în care România se dezvoltă cel mai mult. Am înţeles de la domnul Emil Boc că partea grea a făcut-o domnul Ciucă, a semnat contractul, mie şi domnului Boloş ne-a rămas partea uşoară, o cofinanţare de 10 miliarde din bugetul de stat, respectiv 2 miliarde ca să finalizăm acest metrou. Sunt ferm convins că şi pentru acest lucru o să găsim soluţii”, a arătat Ciolacu.
El a menţionat că deja anticipează că până în 2026 se vor cheltui cei 1,6 miliarde iar, ca să asiguri finanţarea şi continuitatea lucrării, demersul pentru finanţare trebuie pornit de acum.
Sorin Grindeanu: ''Ca Timișorean să știți că sunt invidios pe dumneavoastră''
La rândul său, ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a declarat: „Ca Timișorean să știți că sunt invidios pe dumneavoastră. Autoritățile locale de acolo nu au fost în stare să treacă un proiect de asemenea anvergură în PNRR”. Anterior, ministrul a făcut și o postare pe Facebook: ''Încep lucrările la prima magistrală de metrou din afara Capitalei! Construcţia metroului clujean este finanţată de Ministerul Transporturilor prin PNRR, dar derulată de Primăria Municipiului Cluj-Napoca. Este un nou exemplu de rezultat al unui parteneriat eficient al autorităţilor centrale şi locale în beneficiul românilor!. Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat anul trecut (mai 2023) cu o asociere de constructori pentru suma de 10,78 miliarde de lei (cu TVA). Această linie de metrou va deveni complet funcţională în 2031 când se mizează pe un număr de 164.000 de călători/zilnic. Clujenii vor avea la dispoziţie, din acel moment, o linie de metrou uşor în lungime de peste 21 de kilometri şi 19 staţii''.
METROUL din Cluj
Etapa 1 a proiectului se va desfășura pe teritoriul administrativ al municipiului Cluj-Napoca și al comunei Florești. Traseul liniei de metrou ușor începe din zona rezidențială din Florești. Astfel, primele stații vor deservi zonele de locuințe, apoi zonele multifuncționale desfășurare în jurul viitorului Spital Regional de Urgență, respectiv al centrului comercial din apropiere.
Cu următoarele stații se va intra pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca, acestea deservind cartierul Mănăștur, apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului până în Piața Mărăști. De aici, o linie va continua spre zona industrială Muncii, iar o alta va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor.
Contractul pentru proiectarea și execuția Magistralei M 1 Cluj-Napoca a fost semnat cu Asocierea Gulermak-Alstom-Arcada pentru aproape 2 miliarde Euro, fiind cel mai mare contract pentru infrastructura de transport atribuit până acum.
Prin contractul de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului.
Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri.