Grindeanu, despre metrou: ''Pe mine mă interesează să se întâmple la Cluj acest proiect'' / S-au plătit 150 de mil. euro către Primărie. De unde ar mai fi fonduri

Grindeanu, despre metrou: ''Pe mine mă interesează să se întâmple la Cluj acest proiect'' / S-au plătit 150 de mil. euro către Primărie. De unde ar mai fi fonduri

Prezent la Cluj, pe șantierul drumului expres de la Tureni, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a vorbit și despre proiectul metroului. 

"Nu m-ați văzut spunând că nu e nevoie de metrou la Cluj, din contră. Din 300 milioane de euro, câți sunt prevăzuți în PNRR, am plătit spre Primăria Cluj-Napoca 150 de milioane de euro, jumătate. Am trimis acești bani. Eu când am venit ca ministru era o licitație în desfășurare, cu niște indicatori tehnico-economici aprobați de Guvern, a venit războiul din Ucraina și prețurile au crescut. M-a sunat primarul Boc să îmi spună că, licitația fiind în desfășurare, are informații că cei care vor să vină la licitație nu vor depune ofertă pentru că sunt prea jos acești indicatori. Mi-a propus și am fost de acord să vină cu noi indicatori, am aprobat în Guvern și dânsul a suspendat acea licitație, s-au aprobat noii indicatori și s-a reluat licitația cu noii indicatori. Numai că a uitat sau nu s-au încărcat tehnic acești noi indicatori în acest registru european, ceea ce Comisia Europeană a considerat că nu e tocmai ok. 

În acest moment, nu e anulat acest proiect din PNRR, de aceea am considerat să dăm acești 150 de milioane de euro și pentru restul am fost de acord să se acopere din acele obligațiuni verzi. Pe mine mă interesează să se întâmple la Cluj acest proiect. Acest proiect nu are culoare politică. Primarii trec, deputații trec, Guverenele trec. Vreau în continuare să existe acest proiect la dv. România are sume mari pe fonduri de modernizare, miliarde de euro pe care în acest moment nu prea le accesează înafară de Ministerul Transporturilor. La noi în acest moment e nevoie de foarte mulți bani'', a declarat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, la Cluj. 

Metroul de la Cluj va fi scos din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) și va fi finanțat prin Programul Transport 2021 – 2027 şi din obligaţiuni „verzi”, emise de statul român.

”Cârtițele” care vor fora tunelul metroului din Cluj au plecat recent din China. Au, fiecare, un diametru de 6,35 metri și un preț de circa 15 milioane de dolari. Ar urma să intre în teren în primăvară. 

Contractul pentru pentru proiectarea şi execuţia magistralei de metrou M1 din Cluj-Napoca a fost semnat în luna mai, în prezența lui Nicolae Ciucă (atunci premier) și a ministrului Transporturilor – Sorin Grindeanu.

Magistrala va avea 21 de stații și costă nouă miliarde de lei, fără TVA, din care 1,5 miliarde sunt fonduri PNRR. Termenul de realizare a proiectului este de opt ani, și cuprinde 12 luni pentru etapa de proiectare și șapte ani pentru execuția lucrărilor.  Primele nouă stații de metrou trebuie finalizate până în 2026.

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.  Din estimările preliminare, metroul din Cluj-Napoca va transporta până la 164.000 de călători pe zi, în anul 2030.

 

Comenteaza