”Hei, tramvai, cu etaj și tras de cai...” În Cluj-Napoca tramvaiele circulă mai nou cu 16 km/h. CTP ne lămurește de ce
- Scris de Silvia Pugna
- 10 Mai 2022, 08:28
- Administraţie
- Ascultă știrea
CTP a decis limitarea unor tramvaie noi, care încă se află în garanție, la jumătate din viteza lor constructivă. Serviciul Tehnic al companiei de transport public din Cluj-Napoca spune că viteza medie de exploatare a tramvaielor în municipiul Cluj-Napoca este de 16 km/h.
În lume, tramvaiele electrice rulează uzual cu 50-60km/h de mai mult de jumătate de secol. Prin atingerea vitezelor permise de lege între stații se asigură viteza medie operațională atractivă și implicit timpi de călătorie cât mai buni. La inaugurarea rețelei de tramvaie din Cluj-Napoca, în 1987, tramvaie autohtone Timiș II realizau o cursă de 101 în 40 de minute tur-retur, mergând sistematic cu 50km/h intre stații și menținând o viteza medie comerciala de 18-20km/h, scrie Mobilitate Cluj-Napoca pe pagina de Facebook.
Noile tramvaie Astra din Cluj au fost limitate la 32km/h, deși caietul de sarcini cerea tramvaie limitate la 50km.h, Astra a ofertat tramvaie apte de 50km/h, iar legislația le permite să ruleze cu 50km/h. Actuala viteză comercială este de 14km/h, nu 16km/h, o cursa de 101 de circa 13km lungime tur-retur având alocate 55-60 de minute.
În contextul unui sistem de tramvaie cu 30% mai lent decât acum 35 de ani, limitarea unor tramvaie noi, în garanție, la jumătate din viteza lor constructivă e de interes care ar fi motivul. CTP spune că e vorba despre siguranța călătorilor. Dar gurile rele spun că poate s-ar mai estompa din zgomot după multele reclamații ale clujenilor pentru ”gălăgia” pe care o fac tramvaiele noi prin oraș.
”Modelul de la Arad adus la Cluj e catastrofal. Uruie trenul de roți insuportabil în mers în linie dreaptă. Se propagă sunetul pînă la 40, 50, metri. Am reclamat ... dar nu sau luat măsuri. Afacere proastă cu Aradul, cele poloneze mai silențioase”, scrie un clujean pe pagina de Mobilitate Cluj-Napoca.
Cei de la Serviciul Tehnic al CTP Cluj au transmis că ”viteza medie de exploatare a tramvaielor în municipiul Cluj-Napoca este de 16 km/h. Prin limitarea vitezei maxime de deplasare la 32 km/h (nu la 28 km/h), nu este afectată durata călătoriei, întrucât nu se modifica viteza medie de exploatare, iar timpii pe cursă nu sunt modificați.
Limitarea vitezei maxime la 32 km/h are ca scop creșterea siguranței călătorilor și a celorlalți participanți la trafic, în special în conditiile de trafic mai lejer specifice primelor curse de dimineață, prin limitarea vitezei maxime de deplasare, astfel încât în cazul apariției unei necesități de frânare pentru evitarea unui accident, eficiența acestei operațiuni să fie mai ridicată”.
În concluzie, acțiunea nu ar afecta negativ atractivitatea acestor mijloace de transport, ci ar crește gradul de siguranță, mai precizează Serviciul Tehnic al CTP Cluj în răspunsul oferit celor de la Mobilitate Cluj-Napoca.