Ţigănaş despre podul Traian: "O reuşită parţială. Recunoaştem că am fost proşti mai devreme sau că suntem proşti acum"? GALERIE FOTO

Ţigănaş despre podul Traian:
Arhitectul Şerban Ţigănaş vorbeşte despre dilema primăriei privind lucrările la podul Traian, inaugurat vineri.

De la un celebru arhitect german, Ludwig Mies van der Rohe, ne-a rămas dictonul „Dumnezeu este în detalii". Aşa că am căutat la detalii podul Traian, inaugurat vineri, o investiţie importantă a Primăriei Cluj-Napoca. Şi nu sunt deloc dumnezeeşti.

Când cumperi o pâine, nu accepţi dacă îi lipsesc câteva felii. Dacă îţi iei o cămaşă, te uiţi să nu fie descusută sau fără nasturi. La preţ întreg pretinzi o lucrare completă. La 6,5 milioane de lei, podul Traian nu este însă o lucrare completă.

Dalele prezintă ciobituri şi sunt prost aliniate, rosturile sunt puse din când în când, rigolele par să fie instalate provizoriu, iar parapeţii au fost sudaţi urât. Detaliile sunt realizate în grabă, fără a se pune preţ pe estetică.

„E cam mult să trăim cu detaliile acestea următorii 50 de ani"

I-am cerut o părere unui cunoscut arhitect clujean, Şerban Ţigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România. „Podul are părţi bune şi părţi rele. Cele bune sunt legate de design (simplu, minimal, adecvat locului) şi oportunitate (devenise imperativ necesar să se refacă, pentru că se prăbuşea).

Proiectul a fost decent, chiar dacă iniţial în comisia de urbanism ni se prezentase ceva impropriu, o suprastructură a podului cu stâlpi pe mijloc şi cabluri, care nu se potrivea deloc; am convenit că nu e Golden Bridge sau podul peste Bosfor, ci ne trebuie ceva care să nu interfereze cu construcţiile din jur şi să fie greu de contextualizat.

Părţile proaste sunt legate de detalii, de lucruri frumos desenate şi urât puse în operă. Lucrarea este o reuşită parţială. Dacă nu se iau măsuri, e cam mult să trăim cu detaliile acestea următorii 50 de ani, mai ales că podul este un loc unde oamenii se opresc să îşi facă fotografii cu râul sau să privească un apus de soare", a spus Ţigănaş.

"Licitaţiile pentru achiziţii publice conţin preţuri care nu ajung pentru lucrări şi termene care nu sunt realiste"

Arhitectul clujean a comentat şi modul în care priveşte municipalitatea clujeană lucrările din ultima perioadă. „Sunt un pic îngrijorat că primăria se grăbeşte să raporteze că a terminat lucrările. Spun asta şi în contextul şantierelor de anul trecut. De fapt nu ea face lucrarea, ci constructorul. Nu e în primul rând vina primăriei că un şantier nu se închide la timp, dar în contracte trebuie să se găsească pârghii care să nu lase firma executantă să iasă din grafic.

Dacă se întâmplă, e neplăcut pentru toată lumea şi ai de învăţat ceva din asta. Lecţia este că ai făcut un contract superficial, că ai acceptat să semnezi cu cineva fără să ai experţii care să îţi spună că termenii sunt nerealişti. Aşa ajungem la baza fenomenului, la faptul că licitaţiile pentru achiziţii publice conţin preţuri care nu ajung pentru lucrări şi termene care nu sunt realiste, scrise de constructor ca să câştige licitaţia.

Aici mi se pare important rolul angajaţilor din primărie. Dacă ştii să negociezi termene şi bugete, dacă ştii să urmăreşti execuţia, nu ajungi să ai la final detalii greu de reparat, dacă nu complet ireparabile, mai ales că ai dat obiectivul în folosinţă. Iar acum să zicem că municipalitatea reacţionează pozitiv, acceptă că există multe detalii rastate.

Ce face? Merge la constructor şi îl ameninţă că reţine garanţia? „OK, mă aşteptam", va fi răspunsul. Sau închide podul spunând „acum am văzut cum arată". Dilema celor din primărie este, altfel spus, „recunoaştem că am fost proşti mai devreme sau că suntem proşti acum? Ne facem că nu sunt defecte şi suntem proşti acum ori acceptăm că am fost incompetenţi şi dăm dreptate celor care observă problemele?" Grea alegere", a subliniat Ţigănaş.

Clujul are destulă experienţă cu lucrări importante cu detalii ratate. Inclusiv primarul Emil Boc a recunoscut că unii constructori au învăţat să pună dale făcând experimente în oraş. Vineri, când a fost inaugurat podul, a fost şi data limită pentru terminarea lucrărilor reclamate de primărie la proiectul „Oraşul comoară" - străzile Memorandumului, Moţilor, I. C. Brătianu şi Avram Iancu. Proiectul a fost inaugurat în urmă cu un an.

Revenind la podul Traian, municipalitatea a dat ordinul de începere a lucrărilor la 1 iulie anul trecut, încercând să profite cât mai mult de perioada vacanţei de vară. Până la urmă, şantierul a fost organizat abia începând cu 22 august 2016, la final de vacanţă.

Termenul de execuţie anunţat de municipalitate a fost şase luni, perioadă la care se adaugă pauza de iarnă de 90 de zile. Astfel, totul trebuia să fie încheiat înainte de 30 mai. Până la urmă, de la ordinul iniţial de începere şi până la finalizarea lucrărilor la acest proiect de şase luni a trecut un an.

Licitaţia pentru construirea podului a fost câştigată de societatea Diferit SRL, care a propus o ofertă financiară de 6,5 milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată. Podul are patru benzi de circulație, fiecare de câte 3,5 m, două piste de biciclete, a câte 1,6 m, și două trotuare cu lăţimea variabilă, între 2,25 şi 3,5 m. Proiectul tehnic a fost realizat de societatea Expert Proiect 2002.

Comenteaza