Luptă în 4. Cine sunt ofertanţii licitaţiei verii de la Cluj

Luptă în 4. Cine sunt ofertanţii licitaţiei verii de la Cluj
Patru companii s-au înscris la licitaţia prin care Primăria Clujului doreşte să cumpere autobuze electrice.

Cluj-Napoca devine primul oraș din țară prin care vor circula regulat autobuze electrice, în urma unui proiect finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român. Compania de Transport Public (CTP) ar urma să beneficieze de 30 de astfel de autobuze, dintre care cel puţin zece cumpărate cu sprijin elveţian. Preţul estimativ pentru maşinile ce urmează a fi cumpărate este de 71.241.776 lei, fără TVA. Depunerea ofertelor pentru licitaţie a avut loc în 1 iulie, iar luni o comisie a primăriei a deschis ofertele şi a descoperit că există patru firme interesate.

Polonezii de la Solaris Bus&Coach au trimis 40 de autobuze diesel, la finele anului 2014, iar acum vor să fabrice pentru Cluj şi 10 autobuze electrice.

Anadolu Automobil Rom SRL este o altă societate înscrisă la licitaţia de la Cluj; Anadolu este reprezentanta pentru România a companiei SOR Libchavy, din Cehia. Anul trecut, un autobuz electric SOR a fost testat în transportul în comun din mai multe oraşe ale ţării, printre care Bucureşti şi Alba-Iulia.

Astra Vagoane Călători SA este partenera CTP într-un alt contract şi aduce 20 de troleibuze la Cluj. Primul a sosit la începutul lunii iunie. Coincidenţă, Astra a anunţat că începe producţia de autobuze electrice săptămâna trecută. „Am lansat două linii noi de producţie, una de autobuze electrice şi una de troleibuze. Recent,m-am întors din Franţa unde am semnat un acord cu un mare producător de componente, cu care vom colabora în producţia de troleibuze şi autobuze electrice", declara pentru presa arădeană Valer Blidar, cel care controlează compania.

Revicom Oil este prezenţa insolită în lista ofertanţilor. Firma înfiinţată în 1994 de bucureşteanul Mircea Benga (64 de ani) are ca principală activitate, potrivit Monitorului oficial, lucrări de instalaţii, de încălzire şi aer condiţionat (cod CAEN 4322).

Autobuzele sunt solo (nearticulate), cu planșeu jos (podea coborâtă), facilități pentru accesul nelimitat al pasagerilor cu mobilitate redusă (rampă, kneeling), fără etaj, caroserie CE, conform Directivei nr. 2007/46/CE. Mijloacele de transport vor avea o capacitate de transport de minim 70 persoane, din care minimum 27 pe scaune.

Cele 3 stații de încărcare ale bateriilor vor permite realizarea unei încărcări rapide, într-un timp mic, cca. 5-10 minute și a unei încărcări lente pe durată a 4-6 ore. Încărcarea rapidă se va face de la rețeaua de alimentare cu energie electrică a troleibuzelor, prin intermediul unor ansambluri de captare, de construcție specială, comandate. Încărcarea lentă (4-6 ore) va fi făcută de la rețeaua de 400 V curent alternativ prin intermediul unor prize trifazate.

Stațiile de încărcare completă, din incinta microbazei Grigorescu și cea din cadrul microbazei autobuze și troleibuze din cartierul Aurel Vlaicu - Pod Someșeni, vor avea câte un post de încărcare rapidă și câte 5 posturi (prize trifazate) pentru încărcarea lentă pe timpul nopții. Necesarul de putere pentru fiecare stație de încărcare este de cel puţin 150 KW. Stația de încărcare autobuze electrice din incinta autobazei troleibuze, din cartierul Gheorgheni, va fi prevăzută cu un post pentru încărcarea rapidă și un post pentru încărcare lentă.

Ofertanții au fost obligaţi să prezinte schițe cu amplasarea dotărilor stațiilor pentru realizarea încărcării bateriilor și echipamentelor de verificare a încărcării, precum și caracteristicile tehnice și funcționale ale acestora.

Bateriile trebuie să admită o încărcare rapidă (5-10 minute) și o încărcare lentă (4-5 ore) fără să își piardă calitățile funcționale. Autonomia autobuzului va fi minimum 70 de kilometri, în condițiile în care funcționează sistemul de încălzire sau climatizare (după caz).

Câştigătorul nu va fi desemnat pe criteriul preţului cel mai mic, ci se va ţine cont de mai multe elemente şi se va realiza un punctaj.

Cum se calculează punctajul:
40% preţul ofertei
14% perioada de garanţie
12% raportul dintre masa utilă şi masa totală
12% capacitatea de transport
12% consumul specific de energie electrică
10% durata de viaţă a bateriilor

Prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român, în Cluj se vor finanța trei proiecte: primul urmărește modernizarea și extinderea iluminatului public și a sistemului de iluminat în două clădiri ale Primăriei municipiului Cluj-Napoca, folosind tehnologia LED în valoare de peste 1,8 milioane de franci elvețieni; al doilea proiect prevede înlocuirea vechilor autobuze diesel, zgomotoase și poluante, care încă mai circulă prin oraș, cu autobuze electrice, silențioase și cu emisii minime de bioxid de carbon, cu două stații de încărcare; al treilea proiect vizează tot eficiența energetică și va consta în reabilitarea termică a unor unităţi de învățământ preuniversitar din Cluj-Napoca.

Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 de franci elvețieni (echivalentul a 32.094.021,91 de lei), din care contribuţia elveţiană nerambursabilă este de 6.456.938 de franci elvețieni (echivalentul a 27.279.917,35 de lei), reprezentând 85% din costurile eligibile.

 

Comenteaza