Metroul din Cluj ar putea costa 600 milioane de euro. Primăria, inspirată de un model din Italia

Metroul din Cluj ar putea costa 600 milioane de euro. Primăria, inspirată de un model din Italia

"Metroul din Brescia poate fi model pentru Cluj-Napoca", spune viceprimarului Clujului, Dan Tarcea. Oraşul Italian este chiar mai mic din punct de vedere al suprafeţei şi populaţiei decât Clujul, iar linia de metrou a fost dechisă în 2013. 

575 milioane euro pentru 13,7 km

"Brescia este un oraș din regiunea Lombardia din Italia de Nord. Orașul este al doilea ca mărime din regiune, după capitala acesteia, Milano, având o populație de 191.523 de locuitori, comparativ cu 324.576 locuitori ai municipiului Cluj-Napoca și o suprafață de 90 km², suprafața orașului Cluj-Napoca fiind de 179,5 km². Metroul din Brescia cuprinde o linie și 17 stații și se întinde pe 13,7 kilometri, de la Prealpino la Sant'Eufemia-Buffalora. 

Primele proiecte pentru un metrou din Brescia datează din anii 1980, odată cu introducerea primelor sisteme de metrou ușoare complet automate în alte orașe de dimensiuni medii din Europa. Sistemul automat de metrou ușor a fost ales ca fiind cea mai bună tehnologie pentru oraș. În 1994, a fost emisă prima cerere de finanțare publică. Finanțarea publică din partea guvernului central a sosit în 1995, în timp ce alte fonduri au sosit în 2002 din regiune. Licitația publică internațională pentru prima fază a proiectului a fost anunțată în anul 2000. Propunerea câștigătoare a fost făcută de un grup de companii, un contract de 575 milioane EUR fiind atribuit în aprilie 2003. Lucrările au început în ianuarie 2004, însă descoperirile arheologice au cauzat întârzieri și reproiectări. Linia a fost deschisă la 2 martie 2013. 

Trenurile de metrou "AnsaldoBreda Driverless Metro" sunt aceleași ca și cele de la metroul din Copenhaga. Cu 18 garnituri aflate în prezent în funcțiune, numărul de pasageri este de 8.500 de pasageri pe oră pe direcție, cu o durată de 180 de secunde.

Programul începe la ora 5:00, ultimul tren plecând la ora 24:00, iar frecvențele trenurilor variază de la 10 minute (în afara orelor de vârf) până la 4 minute în orele de vârf", eplică Tarcea. 

De ce e nevoie de metrou la Cluj

Autorităţile locale spun că metroul este necesar pentru Cluj-Napoca, oraş de în următorii 10-20 de ani poate ajunge la 1 milion de locuitori.

"Sunt foarte multe oraşe din Europa în care locuiesc 400.000-500.000 de persoane şi au metrou. Astăzi la Cluj, conform ultimului recensământ, care este destul de vechi (octombrie 2011, n. red.), locuiesc oficial 320.000 de persoane. La acestea se adaugă studenţii - 50.000/60.000, alte persoane care nu au domiciliu din acte pe Cluj dar locuiesc aici, plus turiştii care depăşesc populaţia Clujului într-un an de zile.

Nu în ultimul rând, ne gândim şi la zonele metropolitane: Floreşti 35.000 - 40.000 locuitori, Baciu, Fleacu; toţi vin în oraş şi aglomerează. Cu uşurinţă depăşim 500.000 de locuitori, iar după datele pe care le avem astăzi şi după dinamica oraşului, în 10-20 de ani putem ajunge la 1 milion de locuitori", a spus Dan Tarcea, în cadrul matinalului Realitatea FM Cluj.

3,48 milioane lei pentru studiu de prefezabilitate

Viceprimarul a ţinut să explice şi de ce au fost alocaţi 3,48 de milioane de lei pentru studiul de prefezabilitate pentru construirea unei linii de metrou. "Acest studiu ne arată unde vor fi staţiile, la ce distanţă trebuie amplasate, care este traseul posibil - cu trei variante de proiect. Nu cred că există vreun specialist care să deţină datele acestea. Fiecare dintre noi, când ne trezim dimineaţa, ne putem da cu părea despre fezabilitatea acestui proiect", a punctat Tarcea.

Administraţia locală spune că astfel de proiecte trebuie pregătite din timp, mai ales pe partea de finanţare, unde vorbim de sute de milioane de euro. "Noi nu am spus că facem metrou mâine. Îl vom face în următorii 10-15-20 de ani, în funcţie de dezvoltarea oraşului. Dar noi trebuie să facem astăzi aceste studii de prefezabilitate şi să pregătim oraşul peste 10 ani.

Dacă începem proiectul peste un deceniu, nu mai facem nimic. Uitaţi-vă ce s-a întâmplat cu centura metropolitană, care este blocată de o bucată de vreme la Bucureşti, şi pentru care depunem efoturi substanţiale ca să o realizăm", a conchis Tarcea. 

Portalul Analize Economice a publicat un articol în care arată că populația municipiului Cluj-Napoca a urcat cu numai 10.900 de oameni în decurs de un deceniu, iar cea a județului chiar a scăzut, deci o magistrală de metrou nu ar fi un proiect fezabil. 

Comenteaza