Breaking news Video METROUL din Cluj-Napoca mai are o sursă de FINANȚARE / Boc: ''Banii din PNRR nu s-au pierdut''

METROUL din Cluj-Napoca mai are o sursă de FINANȚARE / Boc: ''Banii din PNRR nu s-au pierdut''

Primarul Emil Boc a anunțat, marți, 24 septembrie 2024, că proiectul metroului de la Cluj-Napoca are o nouă sursă de finanțare. Este valabilă și după 2026 și poate acoperi toate cheltuielile de implementare a proiectului - 2 mld. de euro. Dar și că banii din PNRR nu au fost pierduți. 

"Ieri, am semnat împreună cu domnul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, un act adițional la contractul de finanțare pentru metrou. Astfel, pe lângă finanțarea din PNRR, avem finanțarea din obligațiunni verzi. Această nouă sursă de finanțare acoperă cheltuielile prezente și viitoare. Cea din PNRR este menținută. Scrie în contract. Ea există. Pe lângă ea, avem și pentru prezent - adică contracutul până în 29 decembrie 2026 - finanțare. Vreau să mulțumesc public domnilor miniștri Boloș și Grindeanu, dar și domnilor Ciucă și Ciolacu. Toți au fost parte a soluției și nu a problemelor", a declarat edilul Emil Boc, în cadrul unei conferințe de presă.

 

Emil Boc a subliniat că noua sursă de finanțare, este încă o sursă de finanțare pentru metrou și că banii din PNRR nu s-au pierdut, încă există discuții tehnice pe această temă:  „Banii nu s-au pierdut și nu se pierd. La discuția tehnică nu suntem parte, a fost între SEAP și JOUE – Jurnalul Uniunii Europene”, a subliniat edilul șef.

Cadrul obligațiunilor verzi suverane al României evidențiază angajamentele țării noastre, agenda actuală de mediu, precum și planurile de finanțare verde. Acesta enumeră proiectele eligibile care pot fi finanțate prin emiterea de obligațiuni verzi și categoriile de activități asociate cu beneficii pentru mediu.

Printre proiectele etichetate ca verzi sunt incluse cele legate de producția de energie regenerabilă, eficiența energetică, prevenirea și controlul poluării, transportul curat, gestionarea sustenabilă a apei și a apelor uzate, adaptarea la schimbările climatice, clădirile verzi și gestionarea durabilă din punct de vedere ecologic a resurselor naturale vii și a utilizării terenurilor.

Printre cele mai importante proiecte verzi eligibile pentru finanțare se numără dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în orașele București și Cluj-Napoca, electrificarea căii ferate pentru a asigura servicii feroviare integral electrice în principalele zone urbane din România (reședințe de județ și alte orașe cu peste 50.000 de locuitori), reabilitarea liniilor de apărare existente în conformitate cu Directiva UE privind inundațiile și Strategia națională de management al riscului de inundații, creșterea eficienței energetice a fondului de clădiri și înființarea de noi zone de păduri urbane.

"Ministerul Finanțelor este mandatat de către Guvernul României să iasă pe piața europeană pentru a cumpăra obligațiuni verzi. Acest lucru înseamnă că banii luați de către România pot fi utilizați numai pentru proiecte care susțin dezvoltarea verde, mobilitatea alternativă la mașină sau proiectele care vizează decarbonizarea. Este un mecanism nou, european, pe care România l-a accesat și îi dă șansa să găsească și alte surse de finanțare, pe lângă cele tradiționale - PNRR, Programul Național de Transporturi, programele de coeziune sau resursele bugetare", a explicat Boc. 

''Finanțarea poate fi făcută prin PNRR, obligațiuni verzi, etc. Guvernul plătește, el decide ulterior prin ce program își recuperează banii", a mai punctat primarul.

Cheltuieli făcute până acum pentru proiectul metroului:

Guvern: 288 de milioane de euro
Primărie: 388.000 de euro

Pentru exproprieri s-au cheluti 56 de milioane de euro, avans către antreprenor - 216 milioane de euro, iar documente (SF, PT) – 16 milioane de euro.

Miercuri, 5 iunie 2024, au început lucrările la metroul din Cluj-Napoca. La inaugurarea șantierului au participat, alături de edilul Emil Boc și autorități locale și județene, și Marcel Ciolacu - premierul României, Nicolae Ciucă - președintele Senatului, Sorin Grindeanu - ministrul Transporturilor, Marcel Boloș - ministrul Finanțelor, Vasile Dîncu - fost vicepremier și ministru al Apărării, Lucian Bode - vicepreședinte al Camerei Deputaților, Daniel Buda - europarlamentar.

Potrivit proiectului, Magistrala 1 de metrou Cluj va avea o lungime de 21,3 km, cu 19 stații subterane și un depou suprateran. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei.

Antreprenorul general al proiectului metroului din Cluj a publicat imagini cu ”cârtițele” care ar urma să foreze tunelul. Sunt vopsite tricolor. Acestea ar urma să ajugă în municipiu în octombrie. Acum se lucrează la amenajarea șantierelor pentru primele stații (în Florești). 

De asemenea, Curtea de Apel Cluj a respins plângerea firmelor care au pierdut licitația pentru supervizarea lucrărilor la metroul Cluj, depusă împotriva deciziei CNSC care a confirmat asocierea câștigătoare – Systra – Metrans Engineering SRL. Contractul este de 211 milioane de lei.

Comenteaza