Nouă kilometri de CENTURĂ METROPOLITANĂ trec prin Florești. ”Traseul ar trebui să vină pe lunca Someșului”
- Scris de Ziua de Cluj
- 24 Ian 2018, 15:51
- Administraţie
- Ascultă știrea
Cluj-Napoca și comunele din vestul și estul său au pornit, umăr la umăr, demersurile pentru începerea studiului de fezabilitate pentru centura metropolitană. Aceasta ar urma să aibă 38 km și să traverseze Gilăul, Floreștiul, Clujul și Apahida.
În urma studiilor specialiștilor, există inclusiv șansa ca șoseaua să intre și pe teritoriul comunei Feleacu. De altfel, în master planul general de transport, drumul poartă numele Transregio Feleac. Primarul Horia Șulea spune că, în proiectul de buget al comunei pentru 2018, sunt prevăzuți 500.000 de lei pentru partea Floreștiului din realizarea studiului.
9
kilometri ar urma să străbată centura metropolitană pe teritoriul unității administrativ-teritoriale Florești.
Șulea a arătat și care este, în opinia sa, traseul ideal al centurii. "Noi aveam un studiu făcut de firma Iptana, în 2008, pentru autostrada urbană. Iar acest drum mergea pe dealul din nordul localității. Dar ar trebui să se facă multe poduri și podețe, iar floreștenilor nu le-ar fi de niciun folos, pentru că nu ar avea pe unde să urce pe centură.
Suntem de părere că traseul ar trebui să vină pe lunca Someșului și să existe mai multe bretele: una la intrarea în comună dinspre Gilău, care să preia traficul care vine dinspre vest și locuitorii din acea extremitate ai Floreștiului, una în zona centrală, care să preia cea mai mare parte a traficului, și una care să lege centura de Spitalul Regional de Urgență, pe lângă zona de restricție sanitară impusă de Compania de Apă Someș", a explicat Șulea.
Pe harta din sala de consiliu local a Floreștiului este desenată atât centura metropolitană, cât și centura de sud, care se speră să fie gata până la finalul anului 2018. Lucrările au început cu multe sughițuri. Desenul arată că această centură ar urma să fie prelungită și ar trebui să facă joncțiunea cu breteaua care se leagă de centura metropolitană, în vestul localității. "Tronsonul al doilea al acestei centuri dorim să îl începem în 2019", a precizat Șulea.
Cluj-Napoca este locomotiva acestui proiect. Primarul Emil Boc a confirmat că, în master plan, traseul centurii trece pe lunca Someșului, dar a subliniat că decizia finală o vor lua specialiștii. "Haideți să așteptăm cuvântul final al specialiștilor. Ei vor decide exact pe unde va trece centura, pe baza unor studii geotehnice, care vor arăta configurația terenului, pe baza stabilirii exact a locului pe unde trec magistralele de utilități.
La fel este și la Cluj. Există un traseu cu rază de 100 metri, dreapta-stânga, rezervat de Planul Urbanistic General în interiorul municipiului, dar vom vedea ce spun studiile. De aceea am salutat întâlnirea de la Prefectura Cluj cu cei care au tangență directă cu proiectul: Mediu, Păduri, Gaz, Transgaz, Electrica, Apele române, Compania de Apă.
Problemele mari apar când se începe execuția, dar nu s-a analizat foarte bine pe unde trece traseul. Dacă ne trezim cu un sit Natura 2000, cu magistrale de utilități, se opresc lucrările și se trece la devieri. Iar astfel lucrările se blochează. La Gilău - Nădășelu stau de patru ani pentru un podeț. Trebuie să facem lucrurile în logica lor firească.
Acum se pregătește caietul de sarcini, ne dorim să fie cel mai bun care se poate face, pentru firmele care vor veni să facă studiul de fezabilitate, planul urbanistic zonal, detaliile tehnice de execuție. Având toate detaliile pe masă, ne vor putea face un studiu de fezabilitate care să stabilească exact cea mai bună soluție", a declarat Emil Boc.
Și la Florești, și la Cluj ar urma să se facă exproprieri. Incusiv hipermarketul Cora s-ar putea să rămână fără o bucată din proprietate, pentru a lăsa loc centurii metropolitane.
Transregio Feleac are lungimea totală de 38,3 km şi un cost estimat iniţial la 126,3 milioane de euro. Drumul Gilău Vest - Cluj-Napoca Vest are 14,1 km şi se intersectează cu Autostrada Transilvania. Realizarea acestei şosele i-ar ajuta foarte mult pe locuitorii din Floreşti, care stau zilnic în ambuteiaje pe Drumul Național (DN) nr. 1.
Acest drum costă 40,5 de milioane de euro şi are trei sectoare: centura Gilăului, 2,3 km, legătura cu Clujul, prin partea de nord a localităţii Floreşti, 9,9 km, şi traversarea DN1 până în zona Colina, unde ar urma să facă joncţiunea cu centura, 1,9 km.
Cea de-a doua parte este centura Clujului, care pleacă din zona de sud-vest a oraşului şi trece prin spatele cartierelor Mănăştur, Zorilor, Bună Ziua, Gheorgheni, Someşeni, până spre Apahida. Acest tronson de drum are 24,2 km şi ar urma să coste 85,7 milioane de euro.
Sectoarele sunt Cluj Sud-Vest - Selgros, cel mai scump, 67 de milioane de euro, respectiv Selgros - Bd. Muncii. Un ultim sector, Bd. Muncii - Apahida, este un drum existent cu o bandă pe sens, care ar urma să fie extins la două benzi pe sens.