Nu vom vedea prea curând Jumbo Jet-uri la Cluj

Nu vom vedea prea curând Jumbo Jet-uri la Cluj
Pentru a putea prelua avioane intercontinentale de mari dimensiuni, noua pistă de decolare-aterizare a aeroportului clujean mai are nevoie de 1.400 metri liniari de beton. Numai că, pentru a putea fi turnaţi, trebuie deviat Someşul, iar treaba asta nu poate fi terminată mai repede de patru ani, potrivit liderului consilierilor judeţeni PSD Remus Lăpuşan.

Pentru a putea prelua avioane intercontinentale de mari dimensiuni, noua pistă de decolare-aterizare a aeroportului clujean mai are nevoie de 1.400 metri liniari de beton. Numai că, pentru a putea fi turnaţi, trebuie deviat Someşul, iar treaba asta nu poate fi terminată mai repede de patru ani, potrivit liderului consilierilor judeţeni PSD Remus Lăpuşan.

Câştigătoarul licitaţiei pentru devierea cursului râului Someşul Mic, consorţiul condus de firma Socot din Târgu-Mureş pare a-şi face treaba chiar mai bine decât estimase. Potrivit reprezentantului beneficiarului, dirigintele de şantier Dan Lungu, lucrările sunt realizate în proporţie de 53%, iar peste un an vor fi încheiate. Numai că vorbim de doar trei tronsoane (1,2 şi 5) din cele cinci ale noului curs pe care îl va urma Someşul Mic, singurele care s-au calificat pentru finanţare europeană, situate în aval şi în amonte de aeroport. Cele trei tronsoane însumează 4.100 de metri liniari din cei 7.350 ai noului bazin al Someşului. „Lucrările trebuie şi vor fi încheiate până în 15 noiembrie 2015, data limită până la care putem folosi banii europeni. Construcţia celor 4.100 de metri ai noului bazin al Someşului Mic costă 12 milioane de euro, finanţarea fiind integral din fonduri europene nerambursabile", a explicat Lungu.

Dacă rigoarea impusă de instituţiile europene va face ca anul viitor să fie terminat ceva mai mult de jumătate din noul traseu al Someşului, pentru restul de 3.250 de metri, sector paralel cu aeroportul, a cărui realizare a fost licitată de acelaşi constructor la 13 milioane de euro, nu există, încă, finanţare asigurată - cheltuielile urmând a fi acoperite fie de la bugetul local, eventual şi de la bugetul de stat, sau prin contractarea unor împrumuturi - şi, drept urmare, în lipsa presiunii forurilor europene, pentru tronsoanele 3 şi 4, autorităţile estimează o durată de excecuţie de nu mai puţin de patru ani. Ceea ce înseamnă că nici prelungirea actualei piste de la 2.100 la 3.500 de metri nu va putea fi demarată efectiv mai repede de patru ani. „Până la finalizarea devierii Someşului pot fi efectuate studiile de fezabilitate, făcut proiectul, astfel încât în momentul în care se va încheia devierea Someşului să poată începe lucrul în teren pentru prelungirea pistei", a explicat Lăpuşan. La ritmul de lucru mioritic, puţin probabil să vedem mai repede de 2025 aterizând la Cluj vreun Boeing 747 „Jumbo Jet" sau Airbus A380.

 

Comenteaza