Ordin de la UE: aeroportul clujean se leagă de calea ferată

Ordin de la UE: aeroportul clujean se leagă de calea ferată
Până în 2020, Aeroportul Internaţional Avram Iancu Cluj (AIAIC) ar putea fi legat de calea ferată, odată cu dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal. Cu o condiţie: proiectul pentru obţinerea de fonduri europene în vederea finanţării obiectivului să fie depus la timp.

 

Reprezentanţii aeroportului clujean au anunţat finalizarea unuia dintre principalii paşi în transformarea acestui deziderat în realitate: au încheiat cele opt studii efectuate în cadrul programului TEN-T al Comisiei Europene, privind dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri şi marfă.

Implementat, proiectul ar duce la o creştere a traficului aerian şi feroviar din Cluj, a cantităţii de marfă transportată prin intermediul aeroportului, respectiv pe calea ferată, şi a locurilor de muncă disponibile.

"Este un proiect deosebit de important pentru judeţ, pentru aeroport şi pentru CFR. Transportul intermodal este o prioritate pentru Comisia Europeană. Conform Cărţii Albe a Uniunii Europene, până în 2050 toate aeroporturile sunt obligate să fie conectate de calea ferată.

Nu numai că se îmbunătăţeşte infrastructura, nu numai că se realizează o lucrare nouă pentru CFR, este foarte importantă şi pentru aeroport, pentru că în acest fel ne creşte gradul de acoperire. Sunt beneficii deosebit de importante pentru oraş, în acest mod se fluidizează circulaţia, care vedem că deja se îngreunează, mai ales în perioadele de vârf", a declarat David Ciceo, directorul AIAIC.

Pentru ca infrastructura de transport intermodal să fie viabilă, ar urma să fie construit un terminal cargo la aeroport şi unul la CFR, actuala gară Someşeni va fi modernizată, se va crea o legătură pentru pasageri între staţia CFR şi aeroport (o pasarelă supraterană de 280 m lungime), iar o altă legătură, cea auto, va fi amenajată între cargoul CFR-ul şi cel al aeroportului. În acelaşi timp, vor fi contruite o staţie de tri-cogenerare şi un parc fotovoltaic.

Toate aceste obiective ar urma să fie realizate în perioada 2016-2020, instituţiile şi companiile implicate dorind să acopere costurile investiţiei în proporţie de 80-85% din fonduri europene.

"Noi avem această posibilitate să facem proiectul pe fonduri europene, valoarea totală este de 71-72 de milioane de euro, cu posibilitatea obţinerii unei finanţări nerambursabile de 60 de milioane de euro. 60 de milioane în fonduri nerambursabile au implicaţii directe şi indirecte deosebit de favorabile pentru judeţul Cluj", a precizat Ciceo.

În vederea obţinerii acestui sprijin financiar este necesară formarea unei asociaţii între Aeroportul Internaţional Cluj, Consiliul Judeţean Cluj, Primăria Cluj-Napoca, Primăria Apahida, CFR şi Ministerul Transporturilor.

Odată organizaţi, membrii acesteia nu au timp de pierdut dacă doresc să beneficieze de fonduri, întrucât proiectul privind obţinerea finanţării trebuie depus până la data de 26 februarie 2015.

Studiile realizate, pe baza cărora se va demara proiectul de transport intermodal, în valoare de 1.687.000 de euro, au fost finanţate în proporţie de 50% din fonduri europene, restul sumei fiind asigurată din bugetul Consiliului Judeţean Cluj.

Comenteaza