Parkingurile de cartier, expuse la intemperii

Parkingurile de cartier, expuse la intemperii
Proiectele parkingurilor de cartier acceptate de primărie au adus, după ce au fost puse în operă, probleme serioase la cele două obiective de pe Primăverii şi Băişoara.


Parcările supraterane construite de primărie în cartierele Mănăştur şi Gheorgheni au fost executate de mântuială, cel puţin pe partea de hidroizolaţii, atrag atenţia cetăţenii. În prezent, ambele parkinguri sunt în pericol de a le fi afectată structura din cauza infiltraţiilor de apă. Primăria recunoaşte că sunt probleme, însă promite că acestea vor fi rezolvate, pe cheltuiala antreprenorilor generali, având în vedere că lucrările sunt în garanţie. În schimb, constructorii parkingului Primăverii spun că vina este a proiectantului, care nu a prevăzut o soluţie optimă pe partea de hidroizolaţii.

"La parcarea din Mănăştur, zona Primăverii, nu s-a folosit o soluţie de hidroizolare a stratului suport al terasei circulabile, de altfel, nu doar o soluţie de bun simţ, ci chiar obligatorie pentru orice construcţie, mai ales făcută din banii publici şi în interesul public. Astfel, şapa s-a exfoliat, reparaţiile ulterioare au fost făcute cu materiale nepotrivite (vopsea simplă) şi fără respectarea tehnicii de aplicare prin şablare sau măcar şlefuire a stratului suport. De ce nu s-a executat hidroizolaţia, deşi era prevăzută în proiect?! ", au sesizat cetăţenii cotidianul ZIUA de CLUJ.

În aceeaşi ordine de idei, spun aceştia, problema apărută la parkingul de la Minerva (strada Primăverii) este una de actualitate şi în cazul celorlalte parkinguri supraterane pe care primăria le-a construit sau sunt în curs de amenajare - Băişoara, Fabricii sau parkingul Mehedinţi. "Parcările au fost proiectate cu hidroizolaţii, dar acestea nu sunt utilizate în faza de construire. Rezultatul nu va fi decât erodarea construcţiilor, existând pericol real de prăbuşire în timp scurt, întrucât apa, gheaţa, zăpada şi sarea corodează structura. Unde s-au dus banii prevăzuţi pentru realizarea hidroizolării cu răşini epoxidice de exterior, durabile şi eficiente?", mai întreabă aceiaşi cetăţeni.

Administraţia locală clujeană recunoaşte că la parkingurile de pe str. Primăverii, respectiv de pe Aleea Băişoara, în timpul exploatării, după darea în folosinţă, au apărut la nivelul teraselor unele deficienţe în stratul de uzură. "Au fost înregistrate microfisuri, exfolieri, dezlipiri ale stratului de hidroizolaţie, etc. Aceste deficienţe se vor remedia în cel mai scurt timp posibil, folosind straturi de răşini care vor impermeabiliza stratul de uzură. Refacerea hidroizolaţiilor, unde este cazul, se va face pe cheltuiala exclusivă a executanţilor. Precizăm că cele două parkinguri se află în perioada contractuală de garanţie a lucrărilor executate, iar defectele constatate nu sunt din categoria deosebită şi periculoasă pentru structura de rezistenţă. Cauza apariţiei acestor defecte se datorează contracţiilor şi dilatărilor stratului de şapă şi ale planşeului de beton (neegale) la variaţiile mari de temperatură înregistrate în perioada imediat următoare după darea în exploatare şi infiltraţiilor de apă în stratul suport după precipitaţiile majore din ultimul timp. Cu toate că la cele două parcări supraterane s-a realizat verificarea teraselor prin inundarea acestora cu apă, înainte de recepţie, fenomenul degradării totuşi a apărut, fără a putea fi controlat. Precizăm că execuţia a respectat proiectul tehnic, straturile şi materialele puse în operă sunt cele prevăzute, aprobate şi verificate de către specialiştii în domeniu", a declarat purtătorul de cuvânt al primăriei, Oana Buzatu.

Constructorii care au executat parkingurile primăriei au propria lor variantă privind problemele apărute. Spre exemplu, reprezentanţii Transilvania Construcţii, companie subantreprenor în cadrul lucrărilor de realizare a parkingului, spun că sunt la curent cu problemele apărute la clădire, dar că vina aparţine proiectanţilor. "Noi am mai refăcut o dată hidroizolaţia, pe aceeaşi soluţie de proiectare dată iniţial, dar se pare că nu e bună. Problema este că nu îl găsim pe proiectant, care e plecat din ţară. Noi l-am căutat de aproximativ o lună. Dacă nu îl găsim, cei de la CON-A, antreprenorul general, va trebui să ceară primăriei să se accepte alt proiectant, specializat pe astfel de lucrări. Pe soluţia dată de aceşti proiectanţi e clar că nu mai putem merge", a spus Mircea Timofte, preşedintele Transilvania Construcţii. Lucrările sunt în perioada de garanţie şi nu se pune problema solicitării de fonduri suplimentare din bani publici, a precizat preşedintele societăţii. "Noi refacem lucrările, nu e o problemă, durează două-trei zile. Ideea este să avem o soluţie bună de la proiectanţi. Oricum, nu se pune problema ca parkingul să se prăbuşească", a subliniat Timofte.

De proiectul parkingului Primăverii s-a ocupat societatea Europroiect 2006 Ocna Mureş, contractul de proiectare depăşind suma de 150.000 de lei. Mai precis, proiectul tehnic pentru parking a fost contractat la preţul de 152.250 de lei. În urma solicitărilor cetăţenilor, s-a decis modificarea proiectului în sensul îndepărtării de imobilele învecinate. Modificarea proiectului a implicat costuri suplimentare de proiectare, care au fost negociate cu proiectantul şi a rezultat o diferenţă de 57.000 de lei. În privinţa costurilor de execuţie, acestea nu au fost suplimentate în urma modificărilor soluţiei tehnice. Primăria a plătit pentru obiectiv, pe lângă proiectare, 47.120 de lei pentru dirigenţia de şantier asigurată de Panty Construct şi 16,1 milioane de lei pentru lucrări (antreprenorului general CON-A Sibiu).

În cazul parkingului Băişoara, primăria a fost la fel de nemulţumită de proiect, astfel că în luna octombrie a organizat o achiziţie pentru pardoseli din cuarţ şi acoperirea golurilor din faţade. Amenajarea parkingului Băişoara a fost contractată de asocierea Construdava şi Stoneco la o valoare de peste 4,6 milioane de lei. Lucrările suplimentare au fost atribuite tot acestor firme, la o valoare de peste 690.000 de lei, însă primăria a motivat că suma din contractul iniţial nu a fost depăşită cu mult şi că s-au făcut o serie de note de renunţare de aproape 600.000 de lei. La baza caietului de sarcini pentru contractul (proiectare şi execuţie) scos la licitaţie de primărie şi atribuit asocierii formate din cele două societăţi au stat un studiu de fezabilitate şi un proiect pentru parking întocmite de Bogart.

Luminiţa SILEA, Kristina REŞTEA
luminitasilea@ziuadecj.ro, kristinarestea@ziuadecj.ro

 

 

Comenteaza