Pârtieee! Sezonul de biciclete începe iarna

Pârtieee! Sezonul de biciclete începe iarna
Primăria se pregăteşte să dea drumul unui proiect amânat încă de acum doi ani.

Proiectul pe fonduri europene prin care clujenii pot închiria gratuit biciclete din standuri împrăştiate prin tot oraşul se pregăteşte de startul oficial. Nu există încă o dată stabilită pentru el, dar nici mulţi paşi de parcurs. Din păcate, va porni la drum iarna, când în fapt ar trebui să se oprească pentru hibernare.

Câmpean: "Vrem să îi dăm drumul anul acesta"

"Am trecut regulamentul şi contractul prin Consiliul Local, avem HCL-ul, proiectul va urma să pornească. Vrem să îi dăm drumul anul acesta, cât ne permite vremea, iar în martie să deschidem şi pe Floreşti. Chiar dacă acolo nu au încă pistele de biciclete, se va merge respectând regulile de circulaţie", a spus Ovidiu Câmpean, director în cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

Câmpean a explicat şi care au fost concluziile perioadei de două luni în care sistemul a fost funcţional doar pentru voluntari

"În timpul perioadei de probă, voluntarii înscrişi în cadrul proiectului de bike-sharing au semnalat, în general, probleme tehnice întâlnite la biciclete(far faţă sau spate nefuncţional, lanţ picat, roţi dezumflate sau chiar cu pană). Au fost transmise sugestii referitoare la prelungirea orarului de utilizare a sistemului şi la adăugarea unor informaţii utile în staţii (număr de telefon call center, dacă există biciclete cu defecţiuni în stand etc). De asemenea, au fost transmise solicitări pentru instalarea de staţii în comuna Baciu şi crearea unei aplicaţii mobile care să integreze harta staţiilor şi starea acestora", a spus Câmpean. Acesta a adăugat că voluntarii au solicitat şi eliminarea perioadei de 10 minute între momentul în care se lasă o bicicletă în stand şi se ia o alta. "În legătură cu această solicitare, noi ne-am păstrat poziţia, ca să nu acapareze cineva bicicleta, să nu fie folosit abuziv sistemul", a explicat directorul din primăria clujeană.

Regulament şi preţuri

Conform regulamentului votat de consilierii locali la începutul acestei luni, o bicicletă poate fi închiriată gratuit timp de o oră. După scurgerea acestui interval de timp, păstrarea vehiculului nu mai este gratuită: utilizatorii vor plăti o taxă între 2 şi 80 de lei, în funcţie de timpul de utilizare. Bicicleta este înseriată şi are doi senzori care sunt cuplaţi la staţiile de stocare care transmit că aceasta a fost returnată.

Intervalul orar de închiriere pentru o zi este 06.00 - 24.00, valabil de luni până duminică. Pentru returnarea bicicletei după 12 ore de la închiriere, dar în cel mult 12 ore de la durata maximă - ora 24.00 din ziua închirierii - se aplică o amendă în valoare de 100 de lei. De asemenea, pentru avarierea bicicletelor sau a staţiilor de stocare se vor percepe amenzi între 100 şi 500 de lei. Pentru pierderea sau furtul bicicletei, utilizatorul va scoate din buzunar 650 de lei.

Închirierea bicicletelor se va face în baza unui card emis de Primăria Cluj-Napoca. Persoanele sub 18 ani pot obţine cardul doar cu acordul unui părinte, în timp ce tinerii sub 14 ani nu pot beneficia de acest serviciu. Cardul este nominal şi nu poate fi împrumutat unei alte persoane.
Perioada de funcţionare a sistemului poate fi întreruptă în perioada 1 decembrie - 1 martie, în funcţie de condiţiile meteo. În acest răstimp, se va efectua revizia totală a parcului de biciclete.

Viacor şi Wind. Bâgiu

Proiectul "Reţea de staţii self-service de închiriere de biciclete", realizat cu bani europeni şi atribuit pe vremea lui Sorin Apostu asocierii Viacor Engineering Bucureşti - Rico SRL, trebuia să fie funcţional în vara anului 2013, dar a suferit mai multe amânări. Reţeaua are prevăzute 50 de staţii, dintre care 43 în Cluj-Napoca, şi 7, inexistente în acest moment, în Apahida şi Floreşti. Peste 500 de biciclete au fost achiziţionate în program, care are un buget total de 17,6 milioane de lei. Din această sumă, 13,4 milioane de lei au fost asigurate de Uniunea Europeană.

Aşa cum ZIUA de CLUJ a mai scris, Viacor Engineering - una dintre firmele implicate - îi aparţine lui Răzvan Bâgiu, asociat cu mama sa, Maria. Pe Bâgiu îl găsim şi în proiectul de ticketing, cu două firme; acest proiect este anchetat de DNA, care a şi făcut percheziţii în mai multe instituţii, inclusiv în primăria clujeană.

În spatele firmei care administrează sistemul de bike-sharing se află, cel mai probabil, tot familia Bâgiu. Licitaţia a fost câştigată de Wind Technologies, care primeşte 1,6 milioane de euro pe doi ani (7.205.647 lei fără TVA). Iniţial, în cursa pentru administrarea efectivă a reţelei de bike-sharing s-au înscris trei firme: RADP, Sport Arena SRL şi Wind Technologies SRL. Oferta celor de la Sport Arena a fost respinsă, fiind catalogată ca inacceptabilă şi neconformă, deoarece nu a dat curs solicitării de clasificare şi nu a depus toate documentele necesare conform HG 925/2006. Iniţial, la sfârşitul lunii iulie 2014, contractul a fost atribuit Regiei Autonome a Domeniului Public Cluj-Napoca. A urmat un joc al contestaţiilor şi un proces, iar în decembrie 2014 Wind Technologies a semnat contractul cu Primăria.

Conform Monitorului Oficial, Wind Technologies este fosta companie Romsana Internaţional SRL, înfiinţată de Gabriel Bâgiu, tatăl lui Răzvan, implicat în dosarul de corupţie al preşedintelui Consiliului Judeţean Braşov, Aristotel Căncescu. Asociatul lui Bâgiu a fost iniţial Carmen Maria Pozna, care avea apoi să devină asociat unic. Firma, redenumită Wind Technologies, a ajuns apoi la o altă doamnă, Camelia Borda, care i-a „pasat-o" înapoi lui Carmen Maria Pozna.

În aprilie 2014, adică pe vremea când firma ridica de la Cluj caietul de sarcini pentru licitaţia de administrate a sistemului de bike sharing, în Monitorul Oficial apărea informaţia că Wind şi-a extins obiectul de activitate, ţintit, cu fabricarea de biciclete și de vehicule pentru invalizi sau activități ale centrelor de intermediere telefonică (sistemul de bike-sharing are şi un call center n.r.).

 

Comenteaza