Live Foto Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii au testat un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii

Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii au testat un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
| Foto: Carol Vlad
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca / Călătorii GRATIS pe 3 linii
Primarul Boc și ambasadorul Marii Britanii testează un autobuz cu hidrogen la Cluj-Napoca

Excelența Sa, Ambasadorul Marii Britanii, Giles Matthew Portman și primarul Emil Boc au testat un autobuz cu hidrogen, în cadrul celui de-al 3-lea turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen realizat în Europa Centrală și de Est, în cadrul proiectelor JIVE.

Cluj-Napoca găzduiește un turneu de promovare a autobuzelor cu hidrogen, ca parte a proiectelor JIVE susținute și finanțate din fonduri europene prin Clean Hydrogen Partnership. Cluj-Napoca va fi urmat anul acesta de alte opt orașe din Grecia, Bosnia Herțegovina și Bulgaria. 

Autobuzul cu hidrogen este testat până vineri, cu pasageri, pe liniile de transport în comun din Cluj-Napoca. Autobuzul a fost desemnat să circule pe liniile 24, 35 și 30. Călătoriile cu autobuzul alimentat cu hidrogen vor fi gratuite pe tot parcursul turneului de promovare, iar pasagerii vor avea oportunitatea de a avea o experiență reală cu acest mijloc de transport.

La evenimentul de testare a autobuzului cu hidrogen au participat reprezentanți ai administrației locale și ai Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, reprezentanți ai Universității Tehnice (UTCN), între care rectorul Vasile Țopa și președintele Senatului UTCN Nicolae Burnete, dar și Secretarul de Stat clujeanul Ovidiu Cîmpean.

Emil Boc a subliniat că autobuzele electrice și cele cu hidrogen sunt nepoluante.

„Ne aflăm azi, aici, la un eveniment care va face istorie. Exact așa cum acum câțiva ani, primele autobuze electrice au venit în orașul nostru și au deschis calea autobuzelor electrice în România, acum, un autobuz cu hidrogen este testat pe străzile Clujului, poate fi folosit gratuit până vineri inclusiv.  Acest proiect e un deschizător de drumuri pentru că orașul își propune să dezvolte o flotă de transport public bazată pe hidrogen, să dezvolte o uzină de producere a hidrogenului, să aibă stație de încărcare cu hidrogen și evident, multe autobuze cu hidrogen, alături de cealaltă componentă electrică ce nu se exclude, sunt complementare, ambele atât autobuzele electrice cât și cele cu hidrogen sunt verzi, nepoluante și ne protejează sănătatea.

Îl avem azi alături de noi pe Excelența Sa, ambasadorul Marii Britanii la București, Marea Britanie este un pionier al uitilizării autobuzelor cu hidrogen. Acest proiect este posibil datorită Comisiei Europene, n-ar fi fost posibil ca acest autobuz cu hidrogen să circule pe străzile Clujului fără suportul acesteia.

(...) Autobuzul este sigur, rezervoarele cu hidrogen sunt plasate pe partea superioară, celula de combustibil este locul unde se produce, se transformă printr-un proces chimic într-un proces electric, acolo celula de hidrogen se descompune în protoni și electroni, e un proces chimic care la sfârșit știți ce deșeu are? Apă. Ne bucurăm că știința poate să ne aduc aici aceste avantaje extraordinare--”, a spus Emil Boc.

Primarul a mai spus că municipalitatea are în plan extinderea utilizării hidrogenului: „Noi nu ne rezumăm doar la autobuzele cu hidrogen, planurile sunt de a extinde utilizarea hidrogenului cel puțin pentru încă două componente - termoficare, producere de energie pentru încălzire și de ce nu pentru trenul metropolitan, la Cluj-Napoca. La hidrogen, partea costisitoare este producerea, uzina și stația de încărcare, restul e simplu. Autonomia este mult mai mare decât la un autobuz electric, se încarcă mai repede, în 10 minute, autobuzul este mai scump la început, dar odată cu dezvoltarea tehnologiilor sunt convins că vor scădea prețurile, ca în cazul celor electrice”.

La rândul său, rectorul Universității Tehnice din Cluj-Napoca a subliniat importanța acestui proiect. „Îmi pare extrem de bine că suntem din nou alături de comunitatea clujeană. Avem o echipă dedicată, Universitatea Tehnică face parte din hub-ul de hidrogen, un hub care reunește mai multe universități din România și institute de cercetare, așa încât zona de hidrogen va fi una dintre temele principale de cercetare pentru viitor”, a spus Vasile Țopa.

Viceprimarul Dan Tarcea a precizat cât este de importantă strategia de a dezvolta o flotă nepoluantă. „Testăm acest autobuz care este total nepoluant, face parte din strategia noastră de a avea un transport public nepoluant la nivelul municipiului Cluj-Napoca, Ne dorim ca în întreaga zonă metropolitană, până în 2030, întreaga flotă de transport să fie electrică, cu hidrogen, total nepoluantă”, a spus Dan Tarcea.

Totodată, directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag a subliniat că procesul de modernizare a flotei de transport va continua, în perioada urmtoare.

„Continuăm proiectul de modernizare a transportului public din municipiul nostru și din zona metropolitană. Această modernizare continuă la Cluj datorită unei bune colaborări a Companiei cu Primăria și Universitatea Tehnică, ce prinde roade de ani buni, a evoluat, după autobuzele electrice, cu tramvaiele noi, cu troleibuzele noi, cu aceste troleibuze cu autonomie parțială. Continuă această dezvoltare a rețelei de transport în toată zona municipală și metropolitană, și sperăm ca această adaptare să poată face față dezvoltării urbanistice a orașului”, a spus directorul Companiei de Transport Public, Liviu Neag.

Evenimentul a fost parte a programelor europene JIVE, de promovare a noii tehnologii în Europa Centrală și de Est, evenimente începute în noiembrie 2022.  În urma rezultatelor pozitive ale primelor două turnee de promovare - unul organizat în perioada noiembrie 2022 – ianuarie 2023 în Slovenia, Croația, Cehia, Slovacia și Ungaria și al doilea organizat în perioada septembrie - octombrie 2023 în Polonia, Lituania,  Letonia, Estonia - acest al treilea turneu își propune să ofere oportunitatea de a prezenta la Cluj-Napoca tehnologia bazată pe hidrogen și de a permite cetățenilor și celor interesați să o experimenteze.

Pe lângă testarea autobuzului cu hidrogen, va fi organizat la Cluj-Napoca, pe 9 mai, și un workshop pe teme legate tehnologii și soluții pe bază de hidrogen. Acesta va găzdui reprezentanți ai Clean Hydrogen Europe, Hydrogen Europe și ERM, împreună cu reprezentanți ai Ministerelor Investițiilor și Proiectelor Europene, Energiei, Transporturilor, Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și cu autorități de la nivel local.

Clujul va cumpăra autobuze cu hidrogen. Pe ce linii vor circula

Amintim că, în 22 ianuarie 2024, consilierii locali au aprobat un proiect de privire privind aprobarea Studiului de oportunitate pentru achiziționarea mijloacelor de transport public – autobuze electrice cu baterie și cu pile de combustie (Cu H₂). Este vorba despre 80 de bucăți în total. 

40 de autobuze electrice cu baterie - pe liniile 35, 46B, 24B. 
40 de autibuze cu pile de combustie (hidrogen) - pe liniile 21, 31, 36B, 52. 

Studiul a fost realizat în anul 2023. Proiectul ar urma să fie depus pentru finanțare europeană, pe noul exercițiu financiar 2021-2027.  „Pregătim creșterea flotei pentru transportul public vedre, nepoluant, și trecerea spre o altă dimensiune, pe hidrogen. Practic, pregătim pe fonduri europene alternativa la transportul electric și anume transportul bazat pe hidrogen, un proiect absolut pilot în România”, a declarat primarul Emil Boc, la ZIUA LIVE. Edilul Clujului spune că orașul va fi primul în România și poate printre primele în Uniunea Europeană care dezvoltă un astfel de proiect. 

Clujul, prima localitate din România unde a fost adus, spre testare, un autobuz cu hidrogen

În 2022, Cluj-Napoca a fost prima localitate din România unde a fost adus, spre testare, primul autobuz cu hidrogen, un Solaris Urbino 12. Vehiculul a fost adus în Transilvania pe trailer, după ce a tranzitat mai multe țări europene, fiind parcat, spre vizionare, în depoul din cartierul Gheorgheni al Companiei de Transport Public (CTP). 

Autobuzul testat la Cluj este produs în fabrica SBC de la Bolechowo-Osielde, lângă Poznan (Polonia), și are 12 m lungime. Poate transporta circa 90 de persoane, 30 de locuri fiind pe scaune. Dezvoltă o viteză de 70 km/h în localitate (pentru autostrăzi există modele de 130 km/h), având o autonomie de până la 350 km.

Acesta folosește un set de celule de combustie pentru a genera energie: hidrogenul din rezervoarele de 1.500 l de pe acoperiș este transformat în electricitate, care alimentează direct sistemul de acționare a autobuzului (o punte motoare cu acționare în roți). Se încarcă 100% în 5-10 minute, față de 4-5 ore în cazul autobuzului electric, ultimul fiind și mai greu, din cauza bateriilor. Subprodusele generate în timpul funcționării sunt doar căldura și apa sub formă de vapori, deci vehiculul este nepoluant. Buteliile cu hidrogen produc și curent electric, stocat în baterie, care îi conferă o posibilitate suplimentare de rulare de 20-30 km.

Fiind de fapt un autobuz electric, dar alimentat cu hidrogen, are un nivel de zgomot scăzut. Printre dotările sale figurează sisteme de climatizare și informare, camere de supraveghere, prize de încărcare a telefoanelor. Pentru persoane cu mobilitate redusă există rampă de acces (în variantele manuală și automată) și compartiment pentru scaune cu rotile. Clujul a mai cumpărat de la SBC și primele autobuze electrice care au rulat în România, modelul respectiv de Solaris Urbino fiind desemnat, în 2017, drept autobuzul anului la Bruxelles.

Prețul unui asemenea autobuz este în jur de 700.000 de euro, față de 560.000 pentru cel electric

Comenteaza