PUZ-ul Trenului Metropolitan, pe masa urbaniștilor clujeni

PUZ-ul Trenului Metropolitan, pe masa urbaniștilor clujeni

Planul Urbanistic Zonal (PUZ) pentru pentru proiectul „Tren metropolitan Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Baciu-Apahida-Jucu-Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de Metrou și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea și a studiilor conexe viitoarelor obiective de investiții” - Componenta 2. Tren Metropolitan, va fi analizat joi, în comisia de urbanism a județului.

Potrivit memoriului de prezentare, documentaţia serveşte la stabilirea regulilor de ocupare a terenurilor şi de servire edilitară şi a amenajărilor aferente acestora pe o suprafaţă totală de ~98,9 ha, suprafaţa care a generat studiul fiind de ~16,3 ha şi este compusă din terenuri situate în Judeţul Cluj: Municipiul Cluj-Napoca, Comuna Gârbău, Comuna Baciu, Comuna Apahida, Comuna Jucu şi Comuna Bonţida.

În cadrul zonei ce face obiectul studiului, se propune introducerea unui serviciu de Tren Metropolitan pe infrastructura existentă a căii ferate între punctele de îmbarcare / debarcare călători (PID) pe traseul: Bonţida HM – APAHIDA – CLUJ NAPOCA – Gârbău HM, pe teritoriul administrativ al Municipiului Cluj-Napoca Cluj-Napoca, Comunei Gârbău, Comunei Baciu, Comunei Apahida, Comunei Jucu şi Comunei Bonţida. Descrierea proiectului prezentată în continuare este conformă soluțiilor tehnice din Studiul de Fezabilitate.

Proiectantul general este ASOCIEREA SWS Engineering S.p.A. - SYSTRA - METRANS Engineering S.R.L, cei care se ocupă de supervizarea lucrărilor la metroul clujean, contract de peste 200 mil. lei.

„S-au făcut eforturi uriașe pentru a obține toate avizele necesare. Nu este ușor. După cum știți, este deschis calendarul de depunere a proiectelor pentru trenul metropolitan până în luna decembrie. Principiul este primul venit, primul servit. În consecință, pentru a fi primii care depunem acest proiect pe zona trenurilor metropolitane din România, având în vedere că am făcut eforturi uriașe și consistente împreună cu colegii mei ca întreaga documentație să fie pregătită, ultima etapă înainte depunerea proiectelor este semnarea acestor acorduri de parteneriat. La începutul săptămânii viitoare urmează să depunem proiectul spre finanțare pe fonduri europene. Urgența este justificată pentru a putea depune cât mai repede cu putință odată ce toate documentele legale au fost pregătite”, a afirmat primarul Clujului, Emil Boc, la ultima ședință de Consiliu Local de la finalul lunii octombrie.

 

Prin acest proiect se urmărește conectarea municipiului Cluj-Napoca cu comunele din zonă.

Proiectul Tren Metropolitan Cluj constă în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii de cale ferată existentă deja între Gârbău și Bonțida cu 23 de puncte de îmbarcare-debarcare, cu 30 de trenuri pe zi. Frecvența de circulație ar urma să fie următoarea:

- 1 tren/h, între orele 5.00 și 6.00
- 2 trenuri/h, între orele 6.00 și 19.00
- un tren între orele 19.00 și 22.00

Potrivit municipalității, lungimea parcursului este de 48,8 km.

Trenul metropolitan ar urma să circule de la Bonțida la Gârbău și va avea 23 de stații - Bonțida – Răscruci – Jucu de Jos – Jucu – Câmpenești – Apahida 3 – Apahida 2 – Apahida 1 – Dezmir – Cluj-Napoca, aeroport – Cluj-Napoca Est – Cluj-Napoca, IRA – Cluj-Napoca, str. Fabricii de Zahăr – Cluj-Napoca, Piața 1 Mai – gara Cluj-Napoca – Cluj-Napoca, Tetarom – Cluj-Napoca, Hoia – Baciu – Suceag – Rădaia – Mera – Nădășel – Gârbău. Pe acest traseu ar urma să circule 9 garnituri electrice, formate din câte 3 vagoane, la interval de 30 de minute. Capacitatea maximă a unui tren va fi 420 locuri, din care 310 pe scaune. Viteza de deplasare va atinge de 150km/h.

Valoarea totală a investiției este de 1.149.916.114,67 lei, inclusiv TVA/circa 231.027.467,09 euro, iar timpul de realizare este de 48 de luni.

Investiția ar urma să se realizeze eșalonat:

- Anul 1 – 302.108.323,78 lei (26%)
- Anul 2 – 457.244.861,79 lei (40%)
 - Anul 3 – 390.562.929,10 lei (34%)

Finannțarea investiției se realizează prin fonduri europene nerambursabile, alocări de la bugetul de stat prin Ministerul transporturilor și de la bugetele locale ale unitărilor administrativ teritoriale implicate în proiect.

Obiectivele preconizate a fi atinse sunt următoarele odată cu implementarea investiției:

• Creșterea ofertei de transport de călători pe calea ferată care traversează județul Cluj.
• Creșterea capacității de transport public din Municipiul Cluj-Napoca în special pe axa vest – est.
• Crearea unor noi puncte de oprire pe calea ferată care sa deservească cartiere nou înființate pe raza UAT Cluj-Napoca și a celorlalte UAT-uri învecinate din zona proiectului de tren metropolitan.
• Reducerea timpilor de deplasare pe axa vest-est.
• Crearea de noi locuri de muncă deoarece serviciul de tren metropolitan va avea nevoie de forța de munca calificată și specializată în transportul feroviar de călători.
• Modernizarea unor părți din infrastructura feroviara existentă și aducerea acestora la nivelul STI ale uniunii europene.
• Creșterea nivelului de interoperabilitate pe calea ferată.
• Descongestionarea infrastructurii rutiere existente în special DN1 de pe axa vest-est.
• Crearea unui sistem de tren metropolitan integrat cu sistemul de metrou și celelalte sisteme de transport public de călători.
• Punerea bazelor unui program de dezvoltare a proiectelor de tren metropolitan în România, Trenul Metropolitan Cluj fiind proiectul pilot al României.
• Ridicarea nivelului tehnologic în materie de transport feroviar prin achiziționarea unor rame de tren metropolitan echipate cu tehnologie de ultima oră.
• Asigurarea legăturii intermodale între calea ferată și Aeroportul International Avram Iancu.
• Crearea de noi parcări tip Park & Ride.
• Refacerea infrastructurii rutiere, a trotuarelor și pistelor ciclabile în jurul noilor stații de tren metropolitan.
• Reducerea poluării prin descongestionarea arterelor rutiere, transportul pe calea ferată fiind nepoluant.

Comenteaza