Video Schimb de replici acide Tişe - Ciceo: "Eu pot să vând aeroportul ca statuia lui Matei Corvin"

Schimb de replici acide Tişe - Ciceo: "Eu pot să vând aeroportul ca statuia lui Matei Corvin"

Bugetul de venituri şi cheltuieli al Aeroportului Internaţional "Avram Iancu" Cluj a fost dezbătut astăzi de consilierii judeţeni, după ce acesta a fost retras de pe ordinea de zi a şedinţei din aprilie. Subiectul a stârnit discuţii aprinse şi schimburi de replici ironice între conducerea aeroportului şi cea a Consiliului Judeţean (CJ) Cluj.

Dezbaterile au pornit de la cheltuielile propuse pentru avocaţi şi publicitate:

Daniel Persu, reprezentantul CJ Cluj în Consiliul de Administraţie al Aeroportului Cluj: "Referitor la cheltuielile de judecată, cu asistenţa juridică, am dat avizul favorabil pentru că am considerat că este necesar să susţinem în continuare contractul cu cele două case de avocatură, una la Bucureşti, una la Bruxelles, care sprijină activitatea aeroportului. Ţinând cont de faptul că biroul juridic al aeroportului are în componenţă şapte membri şi activitatea lor consider că e suficientă. Referitor la cheltuielile de publicitate, opinia Curţii de Conturi este că aeroportul, regia este cea care trebuie să aducă bani din publicitate, şi nu ar trebui să cheltuie. Am alocat o sumă pe care o considerăm necesară pentru anunţuri legate de activitatea imediată a aeroportului".

Discuţiile au devenit şi mai acide după luarea de poziţie a lui Remus Lăpuşan, liderul consilierilor PSD din Consiliul Judeţean Cluj, care i-a cerut lui Daniel Persu informaţii legate de construirea unei noi căi de rulare şi cu privire la eligibilitatea aeroportului clujean de a atrage o sumă mai mare din fonduri europene decât cea prevăzută în buget.

Daniel Persu: "În masterplanul general de transport al României, aprobat prin hotărâre de guvern, la capitolul referitor la aeroporturi este prevăzut că pentru aeroportul internaţional, cum este şi cel din Cluj, suma maximă care poate fi accesată este de două milioane de euro, fonduri eligibile. Aceasta este suma maximă pentru toate echipamentele de securitate. Referitor la calea de rulare paralelă cu pista, nu am văzut nicăieri vreun document care să spună că nu mai face faţă. Noi nu urmărim sabotarea aeroportului, din contră. Gândul nostru a fost numai de a dezvolta sustenabil aeroportul".

Nesatisfăcut de răspunsul primit de la Persu, Lăpuşan i-a solicitat şi directorului aeroportului, David Ciceo, să îi răspundă la întrebări.

Remus Lăpuşan: "Eu vreau ca şi domnul director Ciceo să ne răspundă la întrebările pe care le-am adresat. Legat de calea de rulare vreau să ştiu şi de fondurile europene. Fără patimă, domnule preşedinte, pentru că e un ciclu financiar care nu se mai întoarce, iar banii se duc".

Înainte ca Alin Tişe să îi dea cuvântul lui David Ciceo, acesta a comentat cu ironie zvonurile apărute în spaţiul public legate de intenţia CJ Cluj de a vinde aeroportul:

Alin Tişe:"Staţi liniştit, domnule Lăpuşan, că singurul care are vreun interes să vândă aeroportul sunt eu, cu dumneavoastră nu are nimeni nimic. Eu pot să vând aeroportul ca statuia lui Matei Corvin. Şi aia se poate vinde, că e în domeniu public. Ca să ştiţi şi dumneavoastră, aeroportul nu se poate vinde, pentru că este în domeniul public al unui judeţ. Dacă s-ar aproba vânzarea a orice în acest judeţ, tot dumneavoastră va trebui să votaţi cu două treimi, să ne înţelegem. Până la urmă, această manipulare că s-ar vinde aeroportul este făcută pentru cine vrea să creadă manipulările. Apreciez că nu aţi luat în serios chestiunea cu vânzarea, chiar dacă eu deja l-am vândut la turci. Au fost şi chinezi care vor să îl cumpere, şi japonezi".

Directorul David Ciceo a precizat că suma de care aeroportul are nevoie pentru dezvoltare este mai mare decât cea prevăzută în buget şi că regia este eligibilă pentru absorţbia mai multor bani europeni afirmând, în mod repetat, că membrii Consiliului Administrativ urmăresc să saboteze dezvoltarea aeroportului. Redăm mai jos o parte din schimbul de replici tăioase:

David Ciceo: "Aeroportul este eligibil pentru 70 de milioane de euro fonduri europene, nu corespunde realităţii că doar două milioane de euro. În ceea ce priveşte calea de rulare, aceasta este pista veche, în funcţiune din 1968. Ne-a impus imperativ Autoritatea Aeronautică Civilă să facem o cale de rulare nouă până în 2020, avem documentaţia în acest sens, însă Consiliul de Administraţie nu vrea să ţină cont de aceasta".

Tişe: "Domnul Persu spune că nu e adevărat".

Ciceo: "Domnule preşedinte, lăsaţi-mă să termin. Domnule Persu, nu aveţi pregătire în domeniul aeroportuar".

Tişe: "Domnule Ciceo, vă rugăm să nu jigniţi pe nimeni. Nu vorbiţi despre ce a zis domnul Persu. Vorbiţi ce doriţi dumneavoastră, dar nu despre alţii".

Ciceo: "Dacă nu facem o cale de rulare nouă, traficul va scădea cu 50%, conform estimărilor. Pentru această cale de rulare putem să obţine 7 milioane de euro, fonduri europene nerambursabile. Prin faptul că în mod nejustificat, în ultima şedinţă, cei trei membri ai CA nu au dorit, prejudiciază aeroportul şi sabotează dezvoltarea acestuia. În ceea ce priveşte celelalte fonduri europene, suntem eligibili, e o concurenţă între aeroporturi, după principiul primul venit, primul servit în ceea ce priveşte fondurile europene, echipamentul de securitate trebuie să îl depunem cel mai târziu până la 1 iulie. Ministerul Transporturilor ne-a solicitat imperativ să conţină hotărârea Consiliului de Administraţie o frază prin care orice alte costuri intervin să şi le asume Regia. La fel au făcut toate aeroporturile. Este concurenţă în a obţine fondurile europene. Consiliul de Administraţie, în mod nejustificat, a refuzat să pună această frază. Efectiv, prin neadoptarea acestor investiţii, se sabotează aeroportul, se pune în pericol traficul şi siguranţa. Există pericolul să pierdem fondurile europene şi prin acţiunile Consiliului de Administraţie din ultima şedinţă se împiedică dezvoltarea aeroportului. (...) Suntem eligibili pentru fonduri europene. E total fals ce spune Persu. Avem confirmarea de la Ministerul Transporturilor. Scopul e de a sabota aeroportul".

Alin Tişe: "Nu mai interveniţi peste noi. Nu am intervenit peste dumneavoastră. Nu mai interveniţi peste nimeni. Vă dăm cuvântul cât doriţi. Vreţi să vorbiţi, vorbiţi. Dar nu mai interveniţi peste vreun coleg. E posibil? Puteţi face un minim de respect faţă de noi toţi să vorbiţi când vă dau cuvântul? Dacă nu puteţi, vă lăsăm să vorbiţi singur şi plec acasă".

Diana Coman, serviciul Managementul Proiectelor a precizat că din corespondenţa pe care a purtat-o cu Ministerul Transporturilor nu rezultă şi nici nu are cum să rezulte că ministerul solicită aprobarea în buget sau aprobarea în CA şi că ministerul nu poate impune unei autorităţi locale sau unei regii să depună proiectul, decât dacă autoritatea sau regia consideră că se impune realizarea unei investiţii.

Alin Tişe a revenit asupra discuţiilor legate de întâlnirea sa cu reprezentanţii unei companii turce, care a stârnit în presa locală zvonuri legate de intenţia de vânzare a aeroportului:

Tişe: "Legat de acele discuţii cu turcii, am primit pe mail o solicitare din partea unei firme din Turcia, să se întâlnească cu conducerea Consiliului Judeţean Cluj ca să discute proiectele de dezvoltare a judeţului. Înţeleg că aceeaşi solicitare a fost adresată şi aeroportului. Cei care au venit au fost cei care au construit cel mai mare aeroport din lume, adică cel de la Istanbul ,şi mi s-a părut de bun simţ să îi primesc şi să văd ce doresc. M-am întâlnit cu acei delegaţi şi le-am prezentat toate obiectivele de investiţii din judeţ. Au spus că sunt interesaţi să investească în aeroport, aşa cum sunt interesaţi să investească în toată zona, după care eu i-am trimis să discute cu aeroportul dorinţa lor şi le-am spus că, dacă vreodată se vor face lucrări la aeroport, vor avea şansa să participe la licitaţie. Nu era discuţia de a se vinde, ci de a se dezvolta şi de a face lucrări la aeroport."

În final, după mai bine de o oră de dezbateri pe acest subiect, proiectul de hotărâre a fost aprobat cu 26 de voturi "pentru", 3 abţineri şi 2 voturi "împotrivă". Patru consilieri au ales să nu voteze acest proiect de pe ordinea de zi.

Veniturile estimate a fi realizate în 2019 de Aeroportul Cluj sunt de 112,57 milioane de lei, iar cheltuielile ajung la 92,42 milioane lei. Profitul brut estimat este de 20,15 milioane.

Investiţiile de 134,73 milioane de lei de la aeroport urmează să fie suportate din resurse proprii (57,59 de milioane de lei), din fonduri europene (40,97 milioane de lei) și din surse neutilizate în anul precedent (36,18 milioane de lei).

Cheltuielile pentru investiții în 2019 se ridică la 61,93 milioane de lei, din care investiții în curs - 11,34 milioane de lei, investiții noi - 6,29 milioade de lei, modernizări - 4,55 milioane de lei, dotări - 35,7 milioane de lei și rambursări de rate aferente creditelor pentru investiții - 4,04 milioane.

Aeroportul Cluj își propune să atingă 7 milioane de pasageri până în 2030. Pentru aceasta are în vedere investiţii de extindere a actualei piste la 3,5 km, creşterea capacităţii de îmbarcare a pasagerilor şi a numărului de locuri de parcare pentru aeronave. Extinderea pistei va fi posibilă doar după ce se va finaliza devierea cursului Someşului. 

Amintim că bugetul de venituri și cheltuieli pe 2019 al aeroportului trebuia aprobat încă din ședința de Consiliu Judeţean din luna aprilie, însă acesta nu a putut fi supus votului și a fost amânat, după ce membrii Consiliului de Administraţie (CA) de la aeroport au lipsit de la ședința convocată pentru rectificarea proiectului de buget, unii invocând probleme medicale, în timp ce doi membrii și-au dat demisia. Astfel, ședința CA nu s-a putut ține deoarece nu a existat cvorumul necesar.

Comenteaza