Se îngustează carosabilul în piața Lucian Blaga. "E un proiect ambițios" INTERVIU

Se îngustează carosabilul în piața Lucian Blaga.
Clujenii sunt chemați să dezbată problema modernizării Pieței Lucian Blaga și a străzilor Napoca, Emil Isac și Republicii. Ideile propuse sunt moderne, dar nu dintre cele mai îndrăgite de șoferi.

Lucrările la centrul Clujului vor continua în anii următori. Lucrările la piețele orașului vor continua și ele. Unirii a trecut prin două faze de modernizare, Avram Iancu a fost încă și mai devreme reabilitată. Primarul Emil Boc a anunțat săptămâna aceasta că nu mai așteaptă rezultatul procesului cu portughezii care ar fi trebuit să facă un parking subteran în piața Mihai Viteazu și că vine cu buldozerul și aici. E și rândul pieței Lucian Blaga să se schimbe la față. Un proiect de modernizare a pieței, dar și a străzii Napoca va fi discutată marți, 23 ianuarie, de la ora 17, la Clădirea Casino, în cadrul primei întâlniri a Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC).

Există deja un proiect propus de arhitecți clujeni cunoscuți. ZIUA de CLUJ a obținut o randare a proiectului propus și care arată surprinzător: un spațiu pietonal mult lărgit, pistă de biciclete generoasă, stație de taximetre, două rânduri de arbori și un carosabil semnificativ îngustat față de cel actual.

Pe tema modificărilor din piața Lucian Blaga am realizat un interviu cu Ovidiu Cîmpean, director în cadrul Primăriei.

ZIUA de CLUJ: În bugetul pe 2018 este prevăzută și începerea proiectului de modernizare a Pieței Lucian Blaga, a străzii Napoca și a altor arii din zonă centrală. Putem află mai multe despre acesta?
Ovidiu Cîmpean: Îmi oferiți posibilitatea de a explica pentru cititorii dumneavoastră unul dintre cele mai inovative instrumente pe le-am creat pentru a crește transparența și calitatea procesului de luare a deciziilor cu privire la proiectele de dezvoltare urbană a Clujului. Mă refer la Centrul de Inovare și Imaginație Civică, un spațiu de dezbatere, discuții și analiză a ideilor pe care atât noi, ca administrație, cât și orice cetățean dornic să se implice în viață comunității sale, îl avem la dispoziție pentru a testa idei noi, înainte că ele să fie puse în practică. Încercăm să folosim resursele locale de expertiză și implicare civică pe care le avem în comunitatea noastră. Clujul are acest atu extraordinar de a putea oferi specialiști pe aproape orice subiect. Mai mult, în Cluj există o cultură a implicării civice și un interes peste medie pentru participarea la viață orașului, pe care dorim să le canalizăm în direcția proceselor de consultare și decizie asupra viitorului Clujului.

Astfel, prima dezbatere pe care o lansăm la CIIC în acest an dorește să aducă pe "masa de lucru" a comunității proiectul de refacere a pieței Lucian Blaga. Avem o piață azi, care este în fond un mare nod rutier, în ciuda amplasamentului său central, a proximității unor obiective culturale și instituții importante. Marți, la dezbatere, sper să avem alături oameni cu opinii diverse, care să analizeze și să discute dacă putem gândi acolo un spațiu urban de calitate, cu soluții de mobilitate alternativă și durabilă. Noi suntem pregătiți cu o serie de studii și cifre care ne arată realitatea de azi și o serie de proiecții de viitor.

ZIUA de CLUJ: Ce prevede proiectul?
O.C.: Zona pe care dorim să o luăm în discuție nu este doar Piața Lucian Blaga, ci și străzile Napoca, Petru Maior, Emil Isac și strada Republicii, până la intersecția cu strada Avram Iancu. Proiectul are în vedere creșterea calității spațiul urban, extinderea spațiului pietonal și crearea unei rețele coerente de piste de biciclete. De asemenea, se propune modernizarea iluminatului public și plantarea mai multor arbori.

ZIUA de CLUJ: Concret, cum ar urma să arate zona, potrivit proiectului actual?
O.C.: Este un proiect ambițios. Dar pentru detalii, clujenii vor trebui să vină marți la clădirea Casino.

ZIUA de CLUJ: 350.000 de lei apar în buget pentru studii și proiect privind această zonă. De unde provin banii pentru execuție?
O.C.: Pentru a finanța această investiție avem în vedere atragerea de fonduri europene, nerambursabile, necesitatea acestui proiect fiind menționată și în planul de mobilitate urbană durabilă a orașului, fapt care îi asigură eligibilitate la finanțarea de acest tip.

Acest demers ține cont de proiectele deja implementate de noi în anii anteriori și pentru a vă face o idee despre calitatea pe care ne-o dorim în acest demers, puteți privi spre zona amenajată din Piața Unirii sau străzile Memorandumului, Avram Iancu, Brătianu, Barițiu sau piațeta din față Operei Maghiare. Toate aceste străzi au fost finanțate din fonduri europene, în proiectul nostru cunoscut sub numele de "reabilitarea infrastructurii Orașului Comoară". În gândirea strategică de a reorganiza traficul din oraș și de a propune soluții alternative, trebuie să ne gândim și la sănătatea clujenilor, element important în garantarea unei calități ridicate a vieții. Reducerea poluării trebuie să devină un obiectiv major de care trebuie să ținem cont și când vorbim de trafic în oraș.

Comenteaza