Centura Vâlcele - Apahida, un eșec? Boc l-a numit idiot pe cel care a făcut afirmația / Metrou și centură: ''Există și un proiect de management al traficului''

Centura Vâlcele - Apahida, un eșec? Boc l-a numit idiot pe cel care a făcut afirmația / Metrou și centură: ''Există și un proiect de management al traficului''

Primarul Emil Boc a comentat declarațiile făcute în cadrul unei dezbateri, organizate de USR, pe tema metroului și s centuraii metropolitane. Între altele, edilul s-a enervat pe seama unui comentariu coform căruia centură ocolitoare Vâlcele - Apahida ar fi un eșec.

Cel care a făcut afirmația privind centura ocolitoare a fost inginerul Carol Szasz, fost candidat USR la Primăria Gherla. “Acolo au fost mari probleme, probleme tehnice, probleme cu întârzierea proiectului și cred că unul dintre motivele pentru care politicienii din zonă au evitat să mai atace astfel de lucrări a fost acel eșec”.

Boc a replicat, la ZIUA LIVE: ''Ar trebui să își mai revizuiască diploma. Dacă centura Vâlcele Apahida a fost un eșec, l-aș invita pe omul ăla să circule prin Cluj-Napoca fără centură. Închideți centura și scoateți prelungirea de pe Bulevardul Muncii și să vedeți cum ați circula atunci. Cât trafic scoate din oraș, câtă poluare, cât trafic greu e scos din Zorilor și Gheorgheni. O mai mare tâmpenie nu mi-a fost dat să aud. Cum aș putea să cred așa ceva, că așa un idiot poate să spună că centura Vâlcele – Apahida este un eșec, din perspectiva utilității pentru Cluj. Scuzați-mi cuvântul idiot, de obicei nu folosesc asemenea cuvinte. Dar cum poți să nu te revolți când vezi atâta imaturiate și atâta amatorism în discuțiile din spațiul public. Dați-mi voie să pun sub semnul întrebării toată discuția de ieri, dacă asemenea enormatiăți s-au putut spune. Doamne ferește, sunt consternat să aud asemenea prostii''.

Primarul a vorbit și despre metrou și centura metropolitană.

''Restul proiectelor, studiile tehnice și proiectele care s-au aprobat conțîn toate soluțiile tehnice la asemenea probleme, inclusiv de unde se ia pământul escavat și unde se depozitează. Există și un proiect de management al traficului și care se va implementa cu costructorul care va câștigă licitațiile și la metrou și la centură metropolitană. Cum au construit alții metrou în lume, așa îl vom construi și noi, avantajul este că avem cele mai moderne utilaje față de cei care au construit acum 100 de ani. Clujul are dezavantajul poziționării geografice, închis și îngust, între dealuri, care nu are posibilitatea de a se largi, de a se extinde, că alte orașe, pe orizontală. Specialiștii, după ce au analizat toate variantele - tramvai, troleibuz, monorail, nu ai alte soluții pe axa această, decât pe o construcție subterană - metrou. Dacă am ajuns de la 50.000 de mașini în perioada comunistă la 250.000 acum, și de la 5.000 la 70.000 de oameni în Floreti, cum poți să găsești soluții de trafic alternatic și să poți să aspiri la o calitate a vieții și să menți competitivitatea orașului și să le menți oamenilor un loc in care să la facă plăcere să locuiască și să își intemieze o familie'', a mai spus edilul Clujului.

USR Cluj a organizat joi, 23 martie 2023, o dezbatere publică pe marginea a două subiecte de interes pentru clujeni: metroul și centura metropolitană.

''În contextual în care ambele proiecte sunt deja în întârziere, USR își dorește să propună, proactiv, soluții care să contracareze problemele ce vor apărea odată cu începutul lucrărilor. Invitații vor prezenta statusul actual al proiectelor, cele mai mari provocări în implementarea lor, respective măsurile pentru prevenirea și reducerea disconfortului clujenilor pe durata lucrărilor. Vor fi discutate efectele lor asupra traficului, dar și asupra poluării atmosferice și fonice”, declara deputatul USR Cluj, Viorel Băltărețu, gazda dezbaterii, la momentul anunțării evenimentului.

De asemenea, specialiștii au analizat strategia autorităților în ceea ce privește etapizarea și bugetarea celor două proiecte, precum și utilitatea lor pentru toți cetățenii zonei metropolitane.

Licitația pentru metroul din Cluj-Napoca, contestată

În 28 februrie 2023 Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”:

Oferta financiară: 9.059.483.352,07 lei fără TVA (față de valoarea estimată de 9.064.456.067 lei fără TVA)
Punctaj obținut componenta financiară: 55 puncte (din 55)
Punctaj obținut componenta tehnică: 36,25 puncte din 45 puncte
Total punctaj obținut: 91,25 puncte din 100 puncte.

Licitația pentru metroul din Cluj-Napoca a fost contestată de turcii de la Dogus.

Traseul centurii metropolitane din Cluj-Napoca, de la Florești la Apahida, a fost scos la licitație. Mai rămâne faza a doua - Gilău - Florești și conexiunea cu A3 - pentru care se caută încă finanțare. 

Centura Metropolitană Cluj-Napoca este o investiție estimată la 920 de milioane de euro care va fi realizată în 2 etape. Va avea în total 42 de kilometri și o durată de realizare de 4 ani (fiecare etapă). 

Vâlcele - Apahida, cea mai scumpă centură din ţară

Lucrările la centura de ocolire a Clujului prin sud-est au început în anul 2006. Atunci, autorităţile au estimat că proiectul va costa peste 60 de milioane de euro. După cinci ani de lucrări, în octombrie 2011, centura a fost inaugurată, cu excepţia unui tronson de 3 kilometri, afectat de alunecări de teren. Două luni mai târziu, compania care a construit șoseaua a intrat în insolvenţă. Pentru continuarea lucrărilor, autorităţile au încheiat un contract cu o altă firmă. Aceasta a fost nevoită să consolideze solul în zona afectată, ceea ce adus la întârzierea lucrărilor. Costurile au ajuns însă la peste 150 de milioane de euro, ceea ce face din acest drum cea mai scumpă centură din România.

Studiile arată că, în fiecare zi, pe şoseaua de ocolire circulă 17.000 de vehicule, care altfel ar fi îngreunat traficul din oraş.

 

Comenteaza