Anca Grădinaru: „Încă n-am cunoscut regizor care să nu fie copleșit și entuziasmat de prezența la Cluj"

Anca Grădinaru: „Încă n-am cunoscut regizor care să nu fie copleșit și entuziasmat de prezența la Cluj
Anca Gradinariu face parte de la bun început din echipa TIFF, fiind selecționer al competiției oficiale și nu numai. Ea a povestit despre cum este să alegi din sute de filme doar câteva, cele mai bune, pentru publicul festivalului.

De cât timp ești la TIFF și cum ai ajuns aici?

De la început. În echipă m-a adus bunul meu amic Chirilov. Când am auzit că va fi director artistic al festivalului, i-am zis ceva de genul „dacă nu mă iei și pe mine, te omor!" și cred că am fost destul de convingătoare.

Cum începe procesul de selecție al filmelor pentru TIFF? Care sunt pașii pe care îi parcurge filmul până când ajunge în cinema?

Există o echipă de selecție din care fac și eu parte. În timpul anului, mai călătoresc la festivaluri și fac un short list din filmele pe care le-am văzut și pe care le consider potrivite pentru TIFF. Apoi, în fiecare an, se înscriu zeci de filme pentru secțiunile TIFF și, în special, pentru competiție și mie îmi revine o tranșă substanțială. Le văd, le triez, ajung din nou la o lista scurtă de propuneri. Apoi mă consult cu Mihai și stabilim ce intră și ce nu. După, urmează partea cu negocierile, parte care îi revine lui Chiri.

Ce inseamnă să fii programmer la TIFF? Cu cine lucrezi și cum arată tot procesul ăsta?

E un lucru mare: văd foarte multe filme, majoritatea mă dezamăgesc, însă, întreg procesul merită pentru bucuria de a găsi o „adevărată perlă" printre ele. Pentru un cinefil, e superbă senzația asta, de revelație. Colegii mei sunt Laura Popescu și Cristian Mărculescu. Și mai grozav e când te întâlnești cu regizorul filmului pe care l-ai selectat și care îți mulțumește că a ajuns la TIFF. Încă n-am cunoscut regizor care să nu fie copleșit și entuziasmat de prezența la Cluj.

Care sunt secțiunile de care te-ai ocupat? Ce ai avut în vedere atunci când ai ales filmele?

Mă ocup de competiție, în special, dar fac propuneri și pentru celelalte secțiuni. Nu vin cu un set de valori prestabilit, pentru că asta ar însemna rigiditate. Caut un film care să mă prindă de gât și să nu-mi mai dea drumul, care să mă miște, șocheze, oripileze, intrige, provoace intelectual și care să nu-mi servească lucruri pe care le-am văzut de o mie de ori. Un sfat pentru regizori: e esențial să captezi spectatorul din primele minute cu o imagine, o secvență, un feel. Selecționerii văd zeci de filme, dacă se plictisesc în primele 20 de minute, starea se va propaga și mai departe. Și, în general, nu prea știu filme care să-și rateze începutul și să revină spectaculos pe parcurs.

Citeşte interviul integral AICI.

Etichete
Comenteaza