Concurs inedit al Asociaţiei Cluj, Capitală Culturală

Concurs inedit al Asociaţiei Cluj, Capitală Culturală
O competiţie de idei pentru implementarea unui sistem integrat de comunicare a fost lansat azi.
Premiile sunt consistente pentru acest concurs, participanţii nefiind restricţionaţi în niciun fel.

Clujenii sunt invitaţi să vină cu idei în vederea creării unui sistem integrat de comunicare al oraşului. Cetăţenii, insituţiile publice şi operatorii culturali vor putea rămâne conectaţi şi vor putea interfera doar dacă vor reuşi să identifice şi să exploateze spaţii urbane reprezentative pentru oraş. Organizatorii au pus la bătaie premii importante şi au format chiar şi un juriu pentru selectarea câştigătorilor.

Din partea Asociaţiei Cluj, Capitală Culturală Europeană, Istvan Szakats a explicat că dintotdeauna operatorii culturali au avut o problemă cu lipsa spaţiilor de comunicare. „Nu doar noi am avut o problemă cu lipsa acestor spaţii, ci şi cetăţenii şi instituţiile publice . Ei bine, ideea acestui concurs este tocmai aceea de a crea astfel de spaţii comune. Aşteptăm ca aplicanţii să vină cu idei, care să fie expuse şi vizual, şi să ne spună cine, cum şi unde se poate comunica în acest oraş", a detaliat Szakats.

Atât el, cât şi preşedintele asociaţiei, Florin Moroşanu, au atras atenţia că municipiul Cluj Napoca este cel mai important centru urban al Transilvaniei: „Prezentul concurs porneşte din înţelegerea multidimensionalităţii discursive a Clujului contemporan şi nevoii de a crea reprezentări ale acesteia prin acte de comunicare; acestea nu pot fi reduse doar la etalarea unui anumit simbol esenţializator. Într-adevăr, practica ridicării unor totemuri la intrările în oraşele României a caracterizat imaginarul urbanităţii din anii ‘60-'70, dar acesta s-a modificat în ultimele decenii - în special în cazul centrelor regionale şi a metropolelor cum este Cluj-Napoca.

În acest context, concursul îşi propune creerea unei vizualităţi care funcţionează nu ca şi conţinut, ci mai degrabă ca şi cadru pentru diferitele instanţieri ale comunicării discursive compunând expresia identităţii urbane. Pe lângă mesajele consacrate „Bine aţi venit în Cluj-Napoca!", instanţe de comunicare a unor asemenea discursuri pot fi de exemplu „Cluj-Napoca - Oraş Candidat la titlul de Capitală Culturală Europeană în 2021", „Cluj-Napoca 2015 - Capitala Europeană a Tineretului", „TIFF 2014". Ca obiective, concursul urmăreşte: 1. identificarea unor „semnalizări" ale intrărilor în oraş; 2. afişajul public-instituţional pentru comunicarea dintre instituţiile administrative sau organizaţii nonguvernamentale şi cetăţeni - eficient şi diferit faţă de spaţiile de afişaj dedicate publicităţii, spaţii publice (cilindri, vitrine, panouri); 3. afişaj public liber - pentru comunicarea cu şi între membrii comunităţilor din cartiere şi vecinătăţi: fixat pe pereţii blocurilor (la intrarea în scară), stâlpi de iluminat stradal sau alte elemente de infrastructură, spaţii publice (alei)".

La concurs vor putea participa arhitecţi, urbanişti, designeri, jurnalişti, specialişti în comunicare dar nu numai. A fost format şi un juriu de specialişti: profesorul Radu Munteanu, care va fi preşedinte, Ioan Sbârciu (artist plastic, universitar) Ionel Vitoc (arhitect), Mihaela Agachi (profesor la Universitatea Tehnică), Romulus Zamfir (decan al Facultăţii de Arhitectură), Tompa Gabor (regizor), Şerban Ţigănaş (arhitect). Se vor acorda mai multe premii: 10.000 de lei premiul 1, 7.000 de lei premiul 2, 5.000 de lei premiul 3, plus trei menţiuni, de 1.000 de lei.

Comenteaza