Praf de puşcă la Teatrul Naţional

Praf de puşcă la Teatrul Naţional
“Butoiul cu praf de puşcă”, un spectacol despre moarte, absurd şi violenţă în fosta Iugoslavie, va fi pus în scenă joia viitoare la Naţionalul clujean.

 Sala Mare a Teatrului Naţional va găzdui joi, 8 aprilie, de la ora 19.00, un spectacol regizat de Sorin Misirianţu. “Butoiul cu praf de puşcă” este realizat pe baza unui text sârbesc scris în 1994 de Dejan Dukovski.

 

Spectacolul este o dramă tulburătoare din spaţiul balcanic, o poveste care face aluzie la războiul din Bosnia-Herţegovina şi efectul lui asupra tinerilor. Drama prezintă destinele unor oameni obişnuiţi, destine ce se întrepătrund şi se despart într-o atmosferă tragi-comică şi absurdă. Textul lui Dejan Dukovski este puternic, divulgând cu duritate şi pasiune tarele unei orânduiri balcanice violente şi tragice, bazate pe forţă, în care minciuna, ipocrizia, fanatismul şi machismul constituie terenul propice manifestării personajelor fantomatice din timpul şi de după războiul iugoslav.

 

“Butoiul cu praf de puşcă” este jucat de actorii Teatrului Naţional din Târgu Mureş, unde, de altfel, a fost montat. Din distribuţie fac parte, între alţii, Costin Gavază (Anghele), Ion Vântu (Tatăl, respectiv Omul), Mihai Crăciun (Aţe, Ghiore), Ionela Nedelea (Ana), Eduard Marinescu (Dimitria), Csaba Ciugulitu (Svetle). Scenografia este semnată de Ioana Popescu, iar asistent de regie este Annamária Szabo. Spectacolul a avut parte de cronici favorabile, dintre care cea de pe platforma LiterNet - semnată de criticul de teatru Adrian Ţion, este, poate, cea mai remarcabilă.

 

în cronică se subliniază că spectacolul este “bulversant în cel mai strict sens al cuvântului, o piesă de mare actualitate, debordând de duritate verbală şi narativă, care pune în evidenţă libertăţile noului teatru din fosta Iugoslavie”. Lumea de pe scenă este “devalorizată până la absurd şi grotesc. E o lume populată de o altă generaţie pierdută care a ieşit dezamăgită dintr-un alt război absurd, pierzându-şi idealurile morale şi încrederea în puterea de a genera binele. Intrarea în acest spaţiu al groazei de a trăi, unde moartea şi duioşia sunt surori nedespărţite, este facilitată prin câteva imagini proiectate pe un ecran din spatele scenei”, mai scrie Ţion.

 

 “Subiectul” propriu-zis debutează cu un viol comis de doi soldaţi americani (veniţi să pună capăt ororilor locale) şi continuă “cu un şir de agresiuni şi terorizări ce instalează violenţa ca normă de bază a convieţuirii”. Personajul principal este scârbit de “tragedia balcanică”, pe care o percepe ca pe o cloacă imundă cu care nu doreşte să se identifice. Decide să plece în America, însă visul american nu mai are inocenţa amăgirilor de odinioară. Conform specialiştilor, Misirianţu a reuşit să imprime spectacolului un ritm tensionat, în ton cu felul de a acţiona al personajelor.

 

“Tony şi Dora”, “bis” în Diesel

 

Sorin Misirianţu organizează în această perioadă o “stagiune” de teatru în clubul Diesel. în cadrul acesteia au avut loc spectacole precum “Colecţionarul de prieteni”, “Dragoste cu năbădăi”, “Declaraţie” şi recitalul de poezie “Dac’aş fi rege”. Tot în Diesel se va rejuca miercuri, 7 aprilie, de la ora 21.00, piesa “Tony şi Dora”, în regia lui Dan Chiorean. Protagoniştii sunt Ramona Dumitrean şi Sorin Misirianţu.

Comenteaza