Priveşte, citeşte! 02.11.2010

Priveşte, citeşte! 02.11.2010
“Habarnam în oraşul teatrului”de Miruna Runcan
Editura Limes
Preţ 30 de lei
Criticul de teatru Miruna Runcan a lansat ieri, la Bucureşti, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, primul volum dedicat regizorului Alexandru Dabija, unul dintre cei mai talentaţi şi “ghiduşi” creatori de teatru români. “Habarnam în oraşul teatrului” - aşa se numeşte cartea, cu trimitere la un personaj dintr-un spectacol de Dabija - este legată în mai multe feluri de Cluj.

Autoarea este profesor la Facultatea de Teatru şi Televiziune, volumul fiind publicat de Editura Limes - a poetului Mircea Petean, în parteneriat cu Fundaţia “Camil Petrescu” din Bucureşti, iar printre finanţatorii tipăririi sale se află Teatrul Municipal din Turda, unde Alexandru Dabija a montat în 2005 un extraordinar spectacol cu “Omul cu valizele” de Eugene Ionesco. Regizorul a lucrat şi la Naţionalul clujean, unde a înscenat în 2003 “Colonelul şi păsările” de Hristo Boicev, cu Victor Rebengiuc în rolul principal, alături de cinci tinere actriţe clujene. În decembrie, un spectacol recent al lui Dabija, “Pyramus & Tysbe 4 you”, pentru care i s-a decernat Premiul UNITER pentru regie în acest an, va fi prezentat la Cluj, în Festivalul “Interferenţe” al Teatrului Maghiar.

Prin “Habarnam în oraşul teatrului”, Miruna Runcan continuă un proiect inaugurat în 2004 cu un amplu interviu publicat în volumul “Cinci divane ad-hoc”, în care Alexandru Dabija e “stârnit” să se dezvăluie ca om de teatru. Acum, autoarea clujeană realizează un portret din spectacole al regizorului, analizându-i creaţia de la debutul din 1976 până la cea mai nouă montare a sa. “Voioşia şi degajarea lui Alexandru Dabija pot înşela pe foarte mulţi, într-o lume ca a noastră în care, după mai bine de un secol şi jumătate de civilizaţie «modernă», îngustimea de spirit continuă să fie confundată cu profunzimea, morocăneala cu autoritatea, lentoarea cu temeinicia, butada cu umorul, iar umorul cu uşurătatea”, scrie Miruna Runcan.

Spiritul franc şi onest al lui Alexandru Dabija, un adevărat “personaj” al teatrului românesc, apare şi în volum. “Cred că problema numărul unu a teatrului, ca meserie, la ora asta - care nu interesează pe nimeni din afară, pentru că ei văd spectacolul, văd ce facem, nu dramele din interior, că nu suntem fotomodele - e statutul creatorului. Ce scrie pe afiş? «Un spectacol de...». Dincolo de faptul că e un neadevăr, e şi un neadevăr plin de ridicol.E neadevărat pentru că nu e de cutare, e cu mai mulţi”, punctează net regizorul.


Comenteaza