Programul lunii mai, la Teatrul Naţional

Programul lunii mai, la Teatrul Naţional
Cinci spectacole, în luna mai, pe scena Naţionalului clujean.

Joi, 7 mai, ora 19:00, Studio „Euphorion" - CAMERISTELE de Jean Genet

traducere de Ștefana Pop-Curșeu

regia: István Albu

decorul: Tibor Tenkei

costumele: Gyopár Bocskai

cu: Miriam Cuibus, Irina Wintze, Angelica Nicoară

Transpusă în zilele noastre, în viziunea tânărului regizor Istvan Albu, piesa lui Genet capătă noi valențe: conflictului dintre clasele sociale i se adaugă cel dintre generații, frustrările materiale și sărăcia spirituală sunt acum accentuate de luxul și snobismul societății de consum și a highlife-ului tinerelor vedete. O societate schizofrenă, care încurajează exhibiționismul și duplicitatea, o societate a spectacolului continuu care împinge ființa umană în fața obiectivului camerei de filmat, dezgolindu-i urâțenia, o societate în care risipa permanentă merge mână în mână cu lipsa generozității autentice și înțelegerii pentru celălalt: iată lumea Cameristelor. O lume ce scoate la lumină tocmai acea latură întunecată și îmbâcsită a vieții pe care omul de astăzi refuză să o recunoască. Și cum să recunoaștem că vrem mereu mai mult și mai mult, că ne e frică de noi înșine și de singurătate, că ne alimentăm frustrările prin false măști, răsturnând cele mai sincere dorințe de tandrețe și iubire în ură, scârbă și porniri ucigașe? Nimic absurd, ci doar trista condiție a omului de astăzi și din totdeauna.

Durata spectacolului: 2 h

Vineri, 8 mai, ora 19:00, Studio „Art Club"- AMERICAN DREAM de Nicoleta Esinencu

regia: Leta Popescu

sâmbătă, 9 mai, ora 19:00, sala mare

MÉNAGE À TROIS după Neil Simon

regia: Sorin Misirianțu

distribuția: Ioan Isaiu, Anca Lăcusteanu, Sorin Misirianțu

Doi ziarişti faliți (Ioan Isaiu și Sorin Misirianțu) vor să vândă un ziar cu un nume care ar putea fi chiar cel al destinului lor financiar - Colaps. Unul dintre ei iese cu doamna în vârstă care le închiriază apartamentul, pentru a scuti banii de chirie. În apartamentul de vizavi se mută o tânără superbă (Anca Lăcusteanu). Unul dintre ziariști face o pasiune nebună pentru tânăra vecină. Din acest moment, lucrurile se complică. Piesa este o comedie irezistibilă, care aduce realul la limitele absurdului şi invers. Ioan Isaiu - un actor complet de teatru și film. După un come-back spectaculos din Noua Zeelandă și Singapore, actorul lucrează la serialele realizate de trustul Media Pro și joacă în mai multe piese de teatru, demonstrând că dragostea dintâi nu se uită - în perioada 1995-2001 a fost actor la Teatrul Național Cluj-Napoca.

Eveniment organizat de Asociația Reflector.

Sâmbătă, 9 mai, ora 19:00, Studio „Euphorion"- AMALIA RESPIRĂ ADÂNC de Alina Nelega

regia şi scenografia: Tudor Lucanu

one-woman show cu Anca Hanu

Amalia respiră adânc nu este un spectacol, ci o poveste. O poveste care recreează universul regimului comunist în toată absurditatea sa. O poveste a unui suflet rătăcit prin comunism. O poveste care nu condamnă trecutul, ci îl evocă. O poveste despre nenorocul de a trăi într-o societate bolnavă. O poveste despre supraviețuirea într-un mediu care te lovește cu un întreg arsenal, care are menirea să te dezumanizeze, să te spele pe creier, să te infesteze cu ideologia comunistă. O poveste pe care o poți trăi doar dacă te lași acaparat de jocul numit vis.

Durata spectacolului: 1h 15 min.

Duminică, 10 mai, ora 19:00, sala mare- Mein Kampf de George Tabori

traducerea: Alexandru Al. Şahighian

regia: Alexandru Dabija

scenografia: Carmencita Brojboiu

muzica: Ada Milea, Anca Hanu

asistent de regie: Leta Popescu

maestru de lumini: Jenel Moldovan

distribuţia: Ionuţ Caras, Cristian Grosu, Radu Lărgeanu, Cătălin Herlo, Silvius

Iorga, Sorin Leoveanu, Matei Rotaru, Angelica Nicoară, Romina Merei/Diana

Buluga, Patricia Brad, Anca Hanu, Ramona Dumitrean, Cristian Rigman,

Alexandra Tarce

Cea mai faimoasă piesă a lui George Tabori este farsa antinazistă, Mein Kampf, pe care a regizat-o el însuşi, pentru prima oară, la Viena, în anul 1987. Prin teatrul său, Tabori a căutat să încurajeze publicul să râdă de monştrii şi ucigaşii de pe scenă. Mein Kampf este un exorcism, un uriaş hohot de râs, un cântec de libertate în care autorul, victimă a terorii naziste, tratează oroarea într-o manieră neaşteptată. În azilul de noapte pentru bărbaţi de sub măcelăria doamnei Merschmeyer, Schlomo Herzl, un bătrân evreu vânzător de cărţi, ia sub ocrotirea sa un tânăr lipsit de talent, sosit la Viena pentru a studia la Academia de Arte Frumoase. Tânărul este numit Hitler, personaj palavragiu şi grosolan, paranoic şi vanitos, un nazist în devenire. Schlomo ar fi putut să perceapă pericolul care se apropia, dar el nu vede în tânărul Hitler decât un obişnuit semen al lui.

Recomandare de vârstă 16+

Durata spectacolului: 2 h 30 min. cu o pauză

Marți, 12 mai, ora 19:00, sala mare- ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, ÎNTÂIA NOAPTE DE RĂZBOI

scenariu de Ada Lupu după Camil Petrescu

regia: Ada Lupu

scenografia: Iuliana Vîlsan

muzica: Alin Stoianovici

asistent de regie: Olivia Grecea

cu: Sorin Leoveanu, Ramona Dumitrean, Cristian Grosu, Dragoș Pop, Ovidiu

Crișan, Petre Băcioiu, Cristian Rigman, Cătălin Herlo, Emanuel Petran, Radu

Lărgeanu, Miron Maxim, Romina Merei, Adriana Băilescu, Matei Rotaru,

Cătălin Codreanu

Regizoarea Ada Lupu revine la Teatrul Național din Cluj-Napoca cu un nou spectacol, dramatizarea în premieră națională a celebrul „roman stendhalian" al lui Camil Petrescu: Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război. Ada Lupu își concepe spectacolul ca pe o ședință de psihanaliză în care Psihologul îl trimite în trecut pe Ștefan Gheorghidiu prin flashback-uri filmate. În viziunea Adei Lupu personajul principal suferă o dedublare. Astfel, Gheorghidiu, eroul din roman, va fi jucat de doi interpreți. Unul va fi atât cel ce va petrece ultima noapte de dragoste pasională cu Ella, cât și sublocotenentul frământat din întâia noapte de război în tranșee, în timp ce personajul El va fi un fel de Eu al lui Gheorghidiu angajat în ședința psihanalitică. Printr-un fel de dedublare psihanalitică și de multiplicare a spațiilor mentale și fizice, toate personajele intră într-un labirint pluridimensional unde se confruntă crezuri, conștiințe, prejudecăți, proiecții, dorințe, frustrări, orgolii, angoase, iubiri și dureri. Concepția Scenografică a Iulianei Vîlsan, aliată întregului aparat imagistic video, contribuie organic la transpunerea scenică a unei adevărate vivisecții a conștiinței eroului camilpetrescian.

Durata spectacolului: 2 h 15 min.

Vineri, 15 mai, ora 19:00, Studio „Art Club"- AMERICAN DREAM de Nicoleta Esinencu

regia: Leta Popescu

marți, 19 mai, ora 19:00, sala mare

12 OAMENI FURIOȘI de Reginald Rose

traducere de Eugen B. Marian

regia: Tudor Lucanu

decorul: Adrian Damian

costumele: Adriana Grand

maestru de lumini: Jenel Moldovan

cu: Ovidiu Crișan, Ruslan Bârlea, Ionuț Caras, Miron Maxim, Radu Lărgeanu,

Cătălin Codreanu, Cătălin Herlo, Matei Rotaru, Cornel Răileanu, Cristian

Grosu, Petre Băcioiu, Emanuel Petran, Doru Bodrea

Doisprezece oameni sunt încuiați într-o încăpere pentru a decide soarta unui alt om, judecat pentru patricid. Toate dovezile îl incriminează. Votul celor doisprezece jurați, privind vinovăția sau nevinovăția lui, trebuie să fie unanim.Oare pot cei 12 să privească obiectiv acest caz? Oare toate faptele prezentate la proces s-au petrecut întocmai? Oamenii devin reticenți atunci când sunt puși să admită că nu au înțeles pe deplin semnificația a ceea ce au văzut și au auzit. De fiecare dată când cineva încearcă să sugereze că au fost înșelați de aparențe sau că nu au dat importanță unor detalii semnificative, cel mai probabil, vor respinge afirmațiile făcute de acesta, le vor ignora, și se vor agăța de opiniile lor anterioare cât de mult posibil. Una din puținele soluții este ca ei să mai arunce o privire asupra fiecărui amănunt.

Așa cum fiecare din cei 12 jurați ajung să se autocunoască, și noi începem să nerecunoaștem în fiecare dintre cei 12. Câteodată suntem nepăsători, câteodată prea radicali, sau prea puternic conduși de sentimente personale, câteodată facem lucrurile în grabă, și câteodată luăm lucrurile așa cum ne sunt prezentate, fără a ne pune întrebări. Dar suntem și răbdători, cinstiți, dornici de a face dreptate și de a oferi ajutor.

„Este foarte greu să fii obiectiv. Vrei - nu vrei, prejudecata se strecoară pretutindeni și falsifică toate părerile." (Juratul nr. 8)

Durata spectacolului: 1 h 20 min.

Joi, 21 mai, ora 19:00, sala mare-SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri

regia: Alexandru Dabija

scenografia: Cristian Rusu

muzica originală: Ada Milea, Anca Hanu

coregrafia: Florin Fieroiu

asistent costume: Cătălina Chirilă

asistent de regie: Leta Popescu

cu: Anca Hanu, Miriam Cuibus, Angelica Nicoară, Irina Wintze, Romina Merei,

Adriana Băilescu, Patricia Brad, Matei Rotaru, Ionuţ Caras, Adrian Cucu,

Radu Lărgeanu, Cristian Grosu, Cătălin Herlo, Dragoş Pop, Cristian Rigman,

Miron Maxim, Silvius Iorga, Mihnea Blidariu

Cu Sânziana şi Pepelea redescoperim copilăria teatrului românesc, acea naivitate hazlie,jucăuşă, care grăieşte însă multe adevăruri despre firea românească valabile şi astăzi; un text foarte teatral, cu mari potenţialităţi scenice, de joc. Multe personaje au fost reinventate, regândite, aşa cum spune Alexandru Dabija „după mintea noastră de acum. Alecsandri nu a introdus popa ca personaj, dar noi am folosit până şi rugăciunile de ploaie. Ne jucăm. Din punctul acesta de vedere e foarte bine, pentru că textul este extrem de liber". Libertatea incredibilă pe care o lasă piesa se poate vedea şi la nivelul muzicii, creată, reinventată la rândul ei, toate părţile muzicale purtând semnătura Adei Milea şi a Ancăi Hanu.

Durata spectacolului: 2 h 30 min. cu o pauză

Joi, 28 mai, ora 20:00, sala mare-APOLODOR după Gellu Naum

spectacol-concert de Ada Milea

scenografia: Cristian Rusu

asistent muzical: Anca Hanu

asistent de regie: Mihai Chirilă

desene umbre: Paul Mureșan

idei din umbre: Filip Odangiu

maestru de lumini: Jenel Moldovan

cu: Ada Milea, Dragoș Pop, Anca Hanu, Ramona Dumitrean, Adriana Băilescu,

Cristian Rigman, Sânziana Tarța, Adrian Cucu

Creația scriitorului suprarealist român Gellu Naum (1915-2001), bine cunoscut publicului clujean din montările textelor sale în spectacolele: Exact în același timp (regia Mihai Măniuțiu, 2002), Zenobia (regia Mona Marian, 2011), Insula (spectacol-concert de Ada Milea, 2011) și Florența sunt eu (regia Alexandru Dabija, 2011), își continuă periplul pe scena Teatrului Național Cluj-Napoca. De data aceasta, literatura pentru copii este cea care se transformă în spectacol-concert pentru toate vârstele, în viziunea muzicală a Adei Milea. Cele două Cărți cu Apolodor (1959-64) se deschid vesel pentru a da frâu liber exploziei vocale și sonore care colorează până și umbrele fantasticelor personaje. Un pinguin mic, într-o lume uriașă plină de peripeții, prieteni, bandiți, palmieri și ghețare, cheamă spectatorii să reînvie ritmul și imaginația copilăriei inconștiente, dar mereu fericite. Așa cum spune Ada Milea, „Apolodor e harta muzicală a călătoriilor pinguinului inventat de Gellu Naum. Echipa clujeană e extrem de creativă și sunt convinsă că bucuria care ne «bântuie» repetițiile va contamina și spectatorii". O contaminare hiperoptimistă care rezervă surprize de neuitat.

durata spectacolului : 1 h 30 min.

În data de 17 mai 2015, la Teatrul Municipal „Ștefan Iordache" din Caracal, în cadrul Festivalului de Teatru Caracal 2015 se va juca spectacolul Sânziana și Pepelea de V. Alecsandri în regia lui Alexandru Dabija.

 

Comenteaza