Programul lunii mai, la Teatrul Naţional
- Scris de Ziua de Cluj
- 07 Mai 2015, 14:48
- Cultură
- Ascultă știrea
Joi, 7 mai, ora 19:00, Studio „Euphorion" - CAMERISTELE de Jean Genet
traducere de Ștefana Pop-Curșeu
regia: István Albu
decorul: Tibor Tenkei
costumele: Gyopár Bocskai
cu: Miriam Cuibus, Irina Wintze, Angelica Nicoară
Transpusă în zilele noastre, în viziunea tânărului regizor Istvan Albu, piesa lui Genet capătă noi valențe: conflictului dintre clasele sociale i se adaugă cel dintre generații, frustrările materiale și sărăcia spirituală sunt acum accentuate de luxul și snobismul societății de consum și a highlife-ului tinerelor vedete. O societate schizofrenă, care încurajează exhibiționismul și duplicitatea, o societate a spectacolului continuu care împinge ființa umană în fața obiectivului camerei de filmat, dezgolindu-i urâțenia, o societate în care risipa permanentă merge mână în mână cu lipsa generozității autentice și înțelegerii pentru celălalt: iată lumea Cameristelor. O lume ce scoate la lumină tocmai acea latură întunecată și îmbâcsită a vieții pe care omul de astăzi refuză să o recunoască. Și cum să recunoaștem că vrem mereu mai mult și mai mult, că ne e frică de noi înșine și de singurătate, că ne alimentăm frustrările prin false măști, răsturnând cele mai sincere dorințe de tandrețe și iubire în ură, scârbă și porniri ucigașe? Nimic absurd, ci doar trista condiție a omului de astăzi și din totdeauna.
Durata spectacolului: 2 h
Vineri, 8 mai, ora 19:00, Studio „Art Club"- AMERICAN DREAM de Nicoleta Esinencu
regia: Leta Popescu
sâmbătă, 9 mai, ora 19:00, sala mare
MÉNAGE À TROIS după Neil Simon
regia: Sorin Misirianțu
distribuția: Ioan Isaiu, Anca Lăcusteanu, Sorin Misirianțu
Doi ziarişti faliți (Ioan Isaiu și Sorin Misirianțu) vor să vândă un ziar cu un nume care ar putea fi chiar cel al destinului lor financiar - Colaps. Unul dintre ei iese cu doamna în vârstă care le închiriază apartamentul, pentru a scuti banii de chirie. În apartamentul de vizavi se mută o tânără superbă (Anca Lăcusteanu). Unul dintre ziariști face o pasiune nebună pentru tânăra vecină. Din acest moment, lucrurile se complică. Piesa este o comedie irezistibilă, care aduce realul la limitele absurdului şi invers. Ioan Isaiu - un actor complet de teatru și film. După un come-back spectaculos din Noua Zeelandă și Singapore, actorul lucrează la serialele realizate de trustul Media Pro și joacă în mai multe piese de teatru, demonstrând că dragostea dintâi nu se uită - în perioada 1995-2001 a fost actor la Teatrul Național Cluj-Napoca.
Eveniment organizat de Asociația Reflector.
Sâmbătă, 9 mai, ora 19:00, Studio „Euphorion"- AMALIA RESPIRĂ ADÂNC de Alina Nelega
regia şi scenografia: Tudor Lucanu
one-woman show cu Anca Hanu
Amalia respiră adânc nu este un spectacol, ci o poveste. O poveste care recreează universul regimului comunist în toată absurditatea sa. O poveste a unui suflet rătăcit prin comunism. O poveste care nu condamnă trecutul, ci îl evocă. O poveste despre nenorocul de a trăi într-o societate bolnavă. O poveste despre supraviețuirea într-un mediu care te lovește cu un întreg arsenal, care are menirea să te dezumanizeze, să te spele pe creier, să te infesteze cu ideologia comunistă. O poveste pe care o poți trăi doar dacă te lași acaparat de jocul numit vis.
Durata spectacolului: 1h 15 min.
Duminică, 10 mai, ora 19:00, sala mare- Mein Kampf de George Tabori
traducerea: Alexandru Al. Şahighian
regia: Alexandru Dabija
scenografia: Carmencita Brojboiu
muzica: Ada Milea, Anca Hanu
asistent de regie: Leta Popescu
maestru de lumini: Jenel Moldovan
distribuţia: Ionuţ Caras, Cristian Grosu, Radu Lărgeanu, Cătălin Herlo, Silvius
Iorga, Sorin Leoveanu, Matei Rotaru, Angelica Nicoară, Romina Merei/Diana
Buluga, Patricia Brad, Anca Hanu, Ramona Dumitrean, Cristian Rigman,
Alexandra Tarce
Cea mai faimoasă piesă a lui George Tabori este farsa antinazistă, Mein Kampf, pe care a regizat-o el însuşi, pentru prima oară, la Viena, în anul 1987. Prin teatrul său, Tabori a căutat să încurajeze publicul să râdă de monştrii şi ucigaşii de pe scenă. Mein Kampf este un exorcism, un uriaş hohot de râs, un cântec de libertate în care autorul, victimă a terorii naziste, tratează oroarea într-o manieră neaşteptată. În azilul de noapte pentru bărbaţi de sub măcelăria doamnei Merschmeyer, Schlomo Herzl, un bătrân evreu vânzător de cărţi, ia sub ocrotirea sa un tânăr lipsit de talent, sosit la Viena pentru a studia la Academia de Arte Frumoase. Tânărul este numit Hitler, personaj palavragiu şi grosolan, paranoic şi vanitos, un nazist în devenire. Schlomo ar fi putut să perceapă pericolul care se apropia, dar el nu vede în tânărul Hitler decât un obişnuit semen al lui.
Recomandare de vârstă 16+
Durata spectacolului: 2 h 30 min. cu o pauză
Marți, 12 mai, ora 19:00, sala mare- ULTIMA NOAPTE DE DRAGOSTE, ÎNTÂIA NOAPTE DE RĂZBOI
scenariu de Ada Lupu după Camil Petrescu
regia: Ada Lupu
scenografia: Iuliana Vîlsan
muzica: Alin Stoianovici
asistent de regie: Olivia Grecea
cu: Sorin Leoveanu, Ramona Dumitrean, Cristian Grosu, Dragoș Pop, Ovidiu
Crișan, Petre Băcioiu, Cristian Rigman, Cătălin Herlo, Emanuel Petran, Radu
Lărgeanu, Miron Maxim, Romina Merei, Adriana Băilescu, Matei Rotaru,
Cătălin Codreanu
Regizoarea Ada Lupu revine la Teatrul Național din Cluj-Napoca cu un nou spectacol, dramatizarea în premieră națională a celebrul „roman stendhalian" al lui Camil Petrescu: Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război. Ada Lupu își concepe spectacolul ca pe o ședință de psihanaliză în care Psihologul îl trimite în trecut pe Ștefan Gheorghidiu prin flashback-uri filmate. În viziunea Adei Lupu personajul principal suferă o dedublare. Astfel, Gheorghidiu, eroul din roman, va fi jucat de doi interpreți. Unul va fi atât cel ce va petrece ultima noapte de dragoste pasională cu Ella, cât și sublocotenentul frământat din întâia noapte de război în tranșee, în timp ce personajul El va fi un fel de Eu al lui Gheorghidiu angajat în ședința psihanalitică. Printr-un fel de dedublare psihanalitică și de multiplicare a spațiilor mentale și fizice, toate personajele intră într-un labirint pluridimensional unde se confruntă crezuri, conștiințe, prejudecăți, proiecții, dorințe, frustrări, orgolii, angoase, iubiri și dureri. Concepția Scenografică a Iulianei Vîlsan, aliată întregului aparat imagistic video, contribuie organic la transpunerea scenică a unei adevărate vivisecții a conștiinței eroului camilpetrescian.
Durata spectacolului: 2 h 15 min.
Vineri, 15 mai, ora 19:00, Studio „Art Club"- AMERICAN DREAM de Nicoleta Esinencu
regia: Leta Popescu
marți, 19 mai, ora 19:00, sala mare
12 OAMENI FURIOȘI de Reginald Rose
traducere de Eugen B. Marian
regia: Tudor Lucanu
decorul: Adrian Damian
costumele: Adriana Grand
maestru de lumini: Jenel Moldovan
cu: Ovidiu Crișan, Ruslan Bârlea, Ionuț Caras, Miron Maxim, Radu Lărgeanu,
Cătălin Codreanu, Cătălin Herlo, Matei Rotaru, Cornel Răileanu, Cristian
Grosu, Petre Băcioiu, Emanuel Petran, Doru Bodrea
Doisprezece oameni sunt încuiați într-o încăpere pentru a decide soarta unui alt om, judecat pentru patricid. Toate dovezile îl incriminează. Votul celor doisprezece jurați, privind vinovăția sau nevinovăția lui, trebuie să fie unanim.Oare pot cei 12 să privească obiectiv acest caz? Oare toate faptele prezentate la proces s-au petrecut întocmai? Oamenii devin reticenți atunci când sunt puși să admită că nu au înțeles pe deplin semnificația a ceea ce au văzut și au auzit. De fiecare dată când cineva încearcă să sugereze că au fost înșelați de aparențe sau că nu au dat importanță unor detalii semnificative, cel mai probabil, vor respinge afirmațiile făcute de acesta, le vor ignora, și se vor agăța de opiniile lor anterioare cât de mult posibil. Una din puținele soluții este ca ei să mai arunce o privire asupra fiecărui amănunt.
Așa cum fiecare din cei 12 jurați ajung să se autocunoască, și noi începem să nerecunoaștem în fiecare dintre cei 12. Câteodată suntem nepăsători, câteodată prea radicali, sau prea puternic conduși de sentimente personale, câteodată facem lucrurile în grabă, și câteodată luăm lucrurile așa cum ne sunt prezentate, fără a ne pune întrebări. Dar suntem și răbdători, cinstiți, dornici de a face dreptate și de a oferi ajutor.
„Este foarte greu să fii obiectiv. Vrei - nu vrei, prejudecata se strecoară pretutindeni și falsifică toate părerile." (Juratul nr. 8)
Durata spectacolului: 1 h 20 min.
Joi, 21 mai, ora 19:00, sala mare-SÂNZIANA ŞI PEPELEA de Vasile Alecsandri
regia: Alexandru Dabija
scenografia: Cristian Rusu
muzica originală: Ada Milea, Anca Hanu
coregrafia: Florin Fieroiu
asistent costume: Cătălina Chirilă
asistent de regie: Leta Popescu
cu: Anca Hanu, Miriam Cuibus, Angelica Nicoară, Irina Wintze, Romina Merei,
Adriana Băilescu, Patricia Brad, Matei Rotaru, Ionuţ Caras, Adrian Cucu,
Radu Lărgeanu, Cristian Grosu, Cătălin Herlo, Dragoş Pop, Cristian Rigman,
Miron Maxim, Silvius Iorga, Mihnea Blidariu
Cu Sânziana şi Pepelea redescoperim copilăria teatrului românesc, acea naivitate hazlie,jucăuşă, care grăieşte însă multe adevăruri despre firea românească valabile şi astăzi; un text foarte teatral, cu mari potenţialităţi scenice, de joc. Multe personaje au fost reinventate, regândite, aşa cum spune Alexandru Dabija „după mintea noastră de acum. Alecsandri nu a introdus popa ca personaj, dar noi am folosit până şi rugăciunile de ploaie. Ne jucăm. Din punctul acesta de vedere e foarte bine, pentru că textul este extrem de liber". Libertatea incredibilă pe care o lasă piesa se poate vedea şi la nivelul muzicii, creată, reinventată la rândul ei, toate părţile muzicale purtând semnătura Adei Milea şi a Ancăi Hanu.
Durata spectacolului: 2 h 30 min. cu o pauză
Joi, 28 mai, ora 20:00, sala mare-APOLODOR după Gellu Naum
spectacol-concert de Ada Milea
scenografia: Cristian Rusu
asistent muzical: Anca Hanu
asistent de regie: Mihai Chirilă
desene umbre: Paul Mureșan
idei din umbre: Filip Odangiu
maestru de lumini: Jenel Moldovan
cu: Ada Milea, Dragoș Pop, Anca Hanu, Ramona Dumitrean, Adriana Băilescu,
Cristian Rigman, Sânziana Tarța, Adrian Cucu
Creația scriitorului suprarealist român Gellu Naum (1915-2001), bine cunoscut publicului clujean din montările textelor sale în spectacolele: Exact în același timp (regia Mihai Măniuțiu, 2002), Zenobia (regia Mona Marian, 2011), Insula (spectacol-concert de Ada Milea, 2011) și Florența sunt eu (regia Alexandru Dabija, 2011), își continuă periplul pe scena Teatrului Național Cluj-Napoca. De data aceasta, literatura pentru copii este cea care se transformă în spectacol-concert pentru toate vârstele, în viziunea muzicală a Adei Milea. Cele două Cărți cu Apolodor (1959-64) se deschid vesel pentru a da frâu liber exploziei vocale și sonore care colorează până și umbrele fantasticelor personaje. Un pinguin mic, într-o lume uriașă plină de peripeții, prieteni, bandiți, palmieri și ghețare, cheamă spectatorii să reînvie ritmul și imaginația copilăriei inconștiente, dar mereu fericite. Așa cum spune Ada Milea, „Apolodor e harta muzicală a călătoriilor pinguinului inventat de Gellu Naum. Echipa clujeană e extrem de creativă și sunt convinsă că bucuria care ne «bântuie» repetițiile va contamina și spectatorii". O contaminare hiperoptimistă care rezervă surprize de neuitat.
durata spectacolului : 1 h 30 min.
În data de 17 mai 2015, la Teatrul Municipal „Ștefan Iordache" din Caracal, în cadrul Festivalului de Teatru Caracal 2015 se va juca spectacolul Sânziana și Pepelea de V. Alecsandri în regia lui Alexandru Dabija.