O companie de audit îi învaţă pe clujeni ce modificări aduce legea la plata taxelor
- Scris de Ziua de Cluj
- 30 Ian 2013, 13:18
- Economie
- Ascultă știrea

Temele abordate în cadrul conferinţei s-au axat pe ultimele schimbări legislative referitoare la: impozitul pe profit, TVA, impozitul pe venit şi contribuţiile la asigurările sociale, modificări ale reglementărilor contabile şi închiderea anului fiscal, sau aspecte legate de litigiile fiscale. Miruna Enache, Partener în cadrul departamentului de Asistenţă fiscală Ernst & Young, a deschis conferinţa subliniind faptul că angajamentele asumate de autorităţi şi ţintele economice vor continua să pună presiune pe mediul economic. "În contextul consolidării fiscale care este în derulare, contribuabilii trebuie să se pregătească în mod proactiv pentru controalele fiscale", spune ea.
În plus, arată consultantul, contribuabilii trebuie să ia în considerare în acest an opţiunea privind sistemul de impozit pe profit cu plăţi anticipate, a cărui aplicare simplifică procedurile administrative. Un alt punct de interes pentru 2013 este legat de regulile de taxare pentru contribuabilii care trec la aplicarea Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară. În ceea ce priveşte impozitul cu reţinere la sursă, un accent deosebit este pus pe monitorizarea tranzacţiilor efectuate de contribuabilii români cu persoanele nerezidente.
Claudia Sofianu, Senior Manager în cadrul echipei Human Capital, a făcut în continuare o trecere în revistă a principalelor aspecte de care ar trebui sa ţină cont contribuabilii în 2013 în ceea ce priveşte impozitul pe venit şi contribuţiile sociale. "Anul 2012 a fost un an relativ liniştit, fără prea multe modificări legislative cu privire la impozitul pe venit şi contribuţiile sociale", spune Sofianu. "Pe lângă modificările aduse la modul de raportare a diverselor venituri, s-au clarificat diverse aspecte precum cele cu privire la obligaţia de înregistrare, declarare şi plată a contribuţiilor sociale datorate de angajatorii nerezidenţi care îşi detaşează angajaţii în România".
Cu privire la noutăţile aduse taxei pe valoarea adăugată Ioana Iorgulescu, Senior Manager în cadrul departamentului de Asistenţă Fiscală, spune că modificările din acest an se referă în principal la sistemul de TVA la încasare şi consecinţele asupra exigibilităţii TVA, atat pentru TVA colectată, cât şi pentru cea deductibilă, precum şi modul de declarare a operaţiunilor supuse acestui sistem.
Octavian Bratu, Manager în cadrul departamentului de Asistenţă Fiscală, a trecut în revistă principalele modificări ale reglementărilor contabile intervenite în anul 2012, printre care introducerea reglementărilor contabile conforme cu IFRS, completările aduse reglementărilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE şi modificările contabile impuse de aplicarea sistemului TVA la încasare. Bratu a oferit de asemenea o serie de informaţii practice despre închiderea exerciţiului financiar 2012, inclusiv în ceea ce priveşte întocmirea de situaţii financiare de către companiile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, prin retratarea conform IFRS a informaţiilor din contabilitatea organizată potrivit reglementărilor contabile aprobate prin Ordinul nr. 3055/2009.
Liviu Pancescu, manager în cadrul biroului de avocatură afiliat Ernst & Young, a prezentat din punct de vedere juridic noţiunile esenţiale şi procedura utilă contribuabililor ce se confruntă cu situaţia punerii in executare a unui act administrativ fiscal. Pancescu a trecut în revistă prevederile Noului Cod de Procedura Civilă ce urmează să intre în vigoare incidente în cazul executării silite a creanţelor fiscale. "Prevederile Codului de Procedură Fiscală în ceea ce priveşte materia executării silite a creanţelor fiscale se completează cu prevederile Codului de Procedură Civilă. Având în vedere că Noul Cod de Procedură Civilă, care va intra în vigoare la data de 1 februarie 2013 aduce noutăţi în materia executării silite, este recomandat ca fiecare contribuabil care este subiectul executării silite iniţiate de autorităţile fiscale să cunoască cadrul procesual în care această procedură se desfăşoară" a precizat avocatul.
La evenimentul de la Cluj au participat peste 130 de persoane, reprezentând principalele companii româneşti şi multinaţionale din toate domeniile de activitate, de la cel financiar-bancar, până la construcţii, servicii, bunuri de larg consum, şi industria farmaceutică. Conferinţa regională de la Cluj-Napoca va fi urmată de cele două conferinţe regionale din Iaşi şi Chişinău.