Expert financiar clujean: "Antreprenorii trebuie să își pună ordine în cifre"

Expert financiar clujean: "Antreprenorii trebuie să își pună ordine în cifre"
Dalia Buga militează pentru un comportament corect în business

Antreprenorii locali trebuie să fie ordonați din punct de vedere financiar, în relația cu clienții sau angajații, și să nu să efectueze tranzacții comerciale nemarcate în contabilitate, avertizează expertul Dalia Buga. 

Domenii predispuse la plățile "la negru"

Întreprinzătorii locali trebuie să aibă o relație corectă atât față de parteneri și furnizori, cât și față de propriii angajați, a spus Dalia Buga (foto), expert financiar, la o dezbatere pe teme financiare pe platforma Vision 12. “Sunt multe tranzacții comerciale fără să fie marcate în contabilitate pentru a nu achita impozite; am văzut asemenea operațiuni în construcții, transporturi, închirieri, servicii.

Mă lovesc în fiecare an de antreprenori care fac tranzacții la negru, nu taie factură. Implicația pe termen scurt este o fantezie că vei câștiga mai mulți bani. Costul acelor bani este stresul și lipsa eleganței în afaceri. În momentul în care nu marchezi tranzacțiile tale într-un mod deschis, nu ai o abordare de încredere în business.

În zona chiriilor, un antreprenor local avea mai multe apartamente fără să le fi declarat la administrația financiară. S-a certat cu un chiriaș, a fost reclamat, iar amenda este între 5.000 și 20.000 de lei, pe care a trebuit să o achite, deci vine și costul acestei decizii de a nu face lucrurile așa cum trebuie. Și antreprenorii din zona construcțiilor au multe tranzacții de plăți, mișcări de bani pentru care nu există documente”.

Odată ce activitatea antreprenorilor crește în volum, iar activele, resursele, clienții li se multiplică, aceștia vor trebui să apeleze la consultant pe partea financiară, în afară de contabil, care să stabilească liniile directoare pe această direcție, spune managerul financiar al producătorului de mobilă Ecolor Jucu.   

“Consultantul pune compania pe o linie bună din punctul de vedere al lichidităților pentru ca aceasta să nu intre în incapacitate de plată, mai ales în cazul celor mari, cu capital circulant de peste șase zerouri. Sunt multe rapoarte: de cash-flow și capital de lucru, previziuni de buget pe părțile de profitabilitate și lichidități. Eu am învățat de la antreprenori bine pregătiți unele instrumente de urmărire a afacerii.

Poți să ai ordine într-o balanță contabilă, toate să fie bine realizate, cu activ, pasiv, conturile de mijloace fixe, conturi, să îți plătești la timp toate datoriile, însă toate până ajungi într-o zonă unde nu mai ai control, cu impact în cifre până la urmă”, spune expertul.

Metodă japoneză pentru business-urile autohtone

“Partea de stocuri, de curățenie o facem foarte bine acasă, dar nu și în firme. Poți avea bani blocați în stocuri, în active circulante nevandabile sau în zona de uzură care nu le mai face de actualitate. Ai impresia că deții acei bani în stocuri, dacă le vinzi, dar de fapt tu nu le mai poți vinde.

E nevoie de ordine în programul de lucru, de întâlniri, în respectarea timpului promis, inclusiv colegilor, care înseamnă și ordine în cifre. Eu îmi blochez în calendar două zile în care nu am niciun fel de întâlnire; însă tot aud antreprenori că nu pot să termine ceva de făcut pentru că mereu îi întrerupe cineva.

Un antreprenor ne solicita să ne întâlnim, dar eu mereu aveam de așteptat 1-2 ore în anticameră la el, după care discuta o jumătate de oră la telefon. Deci o deficiență în organizare, deși am realizat împreună lucruri minunate.

E nevoie să ai ordine în sistemele de raportare într-o companie mare. Acolo iei decizii pe baza unor sisteme de urmărire foarte bine implementate, dacă nu ai un management al certitudinii, al stocurilor, costurilor, analizei rețetei unui produs, nu poți să creezi valoare pentru acționarii companiei sau clienți. Sunt foarte multe ieșiri de costuri de gestionat, „găuri și găurele”, într-o companie mare, precum Ecolor.

Aș recomanda ca, atunci când lucrezi cu un sistem, să faci mici pași, dar obligatorii. La Ecolor organizăm evenimente Kaizen, de tip japonez, câte 10 într-un an, în care o echipă de 8-10 oameni, într-o zonă a fabricii, aduce o îmbunătățire a unei operațiuni. Secretul este însă ca aceste îmbunătățiri să fie menținute. Știu o altă fabrică în care sistemul Kaizen reglementează chiar cum stau lucrurile pe birou”, spune Buga.

Dezbaterea de la Cluj a vizat managementul financiar și soluțiile creative pentru business-urile ce vor o perspectivă nouă. Vision 12 este un program de coaching și consultanță dedicat afacerilor românești de nivel start-up, development sau performance.

Comenteaza