Autostrada Transilvania costă 2,2 miliarde de euro

Autostrada Transilvania costă 2,2 miliarde de euro
Toate tronsoanele magistralei Braşov – Borş ar trebui să fie terminate anul viitor, conform Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Cel mai scump tronson al Autostrăzii Transilvania (A3) este Mihăieşti - Suplacu de Barcău, de 488 de milioane de euro, potrivit datelor existente pe portalul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Primele lucrări au debutat acum aproape 10 ani, dar termenul fixat pentru finalizarea proiectului, 2013, este cu siguranţă unul nerealist.

Bechtel apare la CNADNR drept constructor al tuturor tronsoanelor, iar Egis, drept consultant atât la tronsoane, cât şi la secţiunea Suplacu de Barcău - Borş, iar proiectanţii sunt Bechtel şi Iptana Search Corporation pentru şapte tronsoane, respectiv POYRY pentru tronsonul Braşov - Făgăraş. Un singur tronson, Făgăraş - Sighişoara, nu are proiectant. Cele mai mari costuri estimate sunt pentru tronsonul Mihăieşti - Suplacu de Barcău (488 de milioane de euro), Câmpia Turzii - Cluj Vest (343 milioane) şi Sighişoara - Târgu-Mureş (341 milioane) urmate de Făgăraş - Sighişoara (278 milioane), Suplacu de Barcău - Borş (245 milioane), Braşov - Făgăraş (221 milioane), Cluj Vest - Mihăieşti (148 milioane), Târgu-Mureş - Câmpia Turzii (132 milioane).

Cel mai lung tronson este Mihăieşti - Suplacu de Barcău (76 km), iar cel mai scurt, Cluj Vest - Mihăieşti (24 km). Un singur tronson se află în exploatare, Câmpia Turzii - Cluj Vest (52,5 km), cu acces prin nodurile rutiere de la Câmpia Turzii, Turda şi Gilău, având specificarea că stadiul fizic al lucrărilor la finele anului trecut era de 95,9%, în timp ce proporţia de finalizare a lucrările la secţiunea Suplacu de Barcău - Borş era de aproape 50%. Şase porţiuni au specificat la capitolul stadiu actual „proiectare în curs de realizare", două „realizat", în diferite procente, iar Târgu-Mureş - Câmpia Turzii avea „studiul de fezabilitate aprobat". Tronsonul aflat în exploatare, cel care ocoleşte municipiul Cluj-Napoca, a intrat în şantier în 2004, cu termen de finalizare 2012. Toate celelalte porţiuni figurează cu finalizare în 2013 la CNADNR, însă cu menţiunea „termen estimat".

Proiectul A3 reprezintă o magistrală cu patru benzi, cu o lungime de 415 km, lăţimea platformei de 26 m, partea carosabilă cu două benzi pe sens cu o lăţime de 15 m (2x7,50m), 300 de poduri, pasaje şi viaducte, 73 de pasaje peste autostradă şi 19 noduri rutiere. Traseul parcurge ruta de la nord-vest de Braşov până la Oradea, la graniţa cu Ungaria, şi deserveşte oraşele Braşov, Făgăraş, Sighişoara, Târgu-Mureş, Cluj-Napoca, Oradea. Din raţiuni de construire, proiectul a fost împărţit în opt porţiuni. În septembrie 2011 a fost aprobat, printr-o hotărâre de guvern, cel de-al doilea acord de modificare a contractului de construire încheiat cu Bechtel.

„Numai secţiunile 2B şi 3C vor fi finalizate de către Bechtel în baza contractului. Lucrările pe celelalte secţiuni vor fi contractate cu respectarea prevederilor legislaţiei achiziţiilor publice, după reevaluarea şi optimizarea corespunzătoare a proiectelor. Procedura de achiziţie a contractului de lucrări şi servicii pentru proiectarea şi construirea tronsonului Cluj Vest - Nădăşelu (8,7 km) va fi demarată în noiembrie 2011, urmând ca în prima parte a anului 2012 să fi contractate tronsoanele Iernut - Câmpia Turzii şi Târgu-Mureş - Iernut. Ca urmare a negocierilor purtate cu Comisia Europeană, de revizuire a reţelei TEN-T, celelalte tronsoane au devenit eligibile spre a fi finanţate din fonduri europene, cu începere în 2014", potrivit conducerii CNADNR.

Tronsonul Braşov - Făgăraş
Lungime: 53 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 221,2 milioane euro
Proiectant: POYRY & Consilier Construct
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Termen începere: 2011, conform modificare contract
Termen estimat finalizare: 2013
Perioadă garanţie: 24 luni
Stadiu actual: proiectare în curs de realizare

Tronsonul Făgăraş - Sighişoara
Lungime: 52 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 278,4 milioane euro
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Termen începere: 01.06.2010
Termen estimat finalizare: 2013
Perioadă garanţie: 42 luni
Stadiu actual: proiectare în curs de realizare

Tronsonul Sighişoara - Târgu-Mureş
Lungime: 56 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 343,9 milioane euro
Proiectant: Search Corporation
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Termen începere: 2010
Termen estimat finalizare: 2013
Perioadă garanţie: 24 luni
Stadiu actual: proiectare în curs de realizare

Tronsonul Târgu-Mureş - Câmpia Turzii
Lungime: 36 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 143,1 milioane euro
Proiectant: Iptana Search Corporation
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Termen începere: 2011
Termen estimat finalizare: 2013
Perioadă garanţie: 22 luni
Stadiu actual: studiu de fezabilitate aprobat

Tronsonul Câmpia Turzii - Cluj Vest
Lungime: 52,5 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 343,1 milioane euro
Proiectant: Bechtel, Iptana Search Corporation
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Lucrări artă: 46
Termen începere: 2004
Termen estimat finalizare: 2012
Perioadă garanţie: 30 luni
Stadiu actual: în exploatare, realizat 95,9%

Tronsonul Cluj Vest - Mihăieşti
Lungime: 24 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 148,9 milioane euro
Proiectant: Iptana Search Corporation
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Termen începere: 2011
Termen estimat finalizare: 2012
Perioadă garanţie: 24 luni
Stadiul actual: proiect aprobat

Tronsonul Mihăieşti - Suplacu de Barcău
Lungime: 76 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 488,5 milioane euro
Proiectant: Iptana
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Termen începere: 2011
Termen estimat finalizare: 2013
Perioadă garanţie: 24 luni
Stadiul actual: proiectare în curs de realizare

Secţiunea Suplacu de Barcău - Borş
Lungime: 64,5 km
Finanţare: bugetul de stat
Valoare estimată: 245,3 milioane euro
Proiectant: Bechtel, Iptana
Consultant: Egis
Constructor: Bechtel & ENKA
Lucrări artă: 45
Termen începere: 2004
Termen estimat finalizare: decembrie 2013
Perioadă garanţie: 30 luni
Stadiu actual: realizat 47,2%

Sursa: CNADNR

 

 

Comenteaza