Avionul Cluj – New York, blocat de exproprieri
- Scris de Călin Poenaru
- 12 Apr 2019, 12:02
- Economie
- Ascultă știrea
Lucrările de deviere a albiei Someșului Mic - a căror finalizare ar permite operarea de avioane transatlantice de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu (AIAC) - sunt blocate din cauza lipsei exproprierilor, atenționează ministrul apelor, Ioan Deneș, prezent la Cluj. Mai mult, după devierea râului ar trebui să se facă și un pod nou pentru centura Vâlcele - Apahida.
Ministrul a vizitat zona de pe râul Someș în care Administrația Bazinală a Apelor Someș Tisa (ABAST) ar urma să execute lucrările, situată în apropierea stației de epurare a municipiului și peste drum de aeroport.
"Este o investiție importantă, fiind un aeroport cu impact extraordinar pentru circulația populației înspre și dinspre Europa și nu numai. Noi credem mult în finalizarea investiției până în 2022, dar acest lucru depinde de două probleme care nu sunt în curtea Apelor Române. Prima: avem cursul Someșului Mic sub formă de meandre, iar pentru a face pista trebuie să îndreptăm această meandrare.
S-a decis să se creeze asocierea dintre CJ și ABAST, iar primul să se ocupe de procedura de expropriere pentru tronsoanele 2-4 ale proiectului. Comisia încă nu a fost constituită și de aceea trag un semnal de alarmă: să facem ce ne-am propus în contractul de asociere. Restul de executat este de 109 milioane de lei. Am alocat 3 milioane ca un semnal, sperăm ca măcar acești bani să îi cheltuim. La rectificarea bugetară putem să propunem suplimentarea sumelor, dar măcar trebuie să avem libere terenurile acestea.
A doua problemă: Someșul Mic traversează șoseaua de centură (Vâlcele – Apahida, n. red.) pe sub un pod. Dacă modificăm cursul râului, va trebui construit un nou pod, lângă sensul giratoriu, aproape de stația OMV. Solicit se facă demersurile pentru a se construi acest nou pod pe noul curs pe care îl vom anunța după finalizarea investiției noastre. Avem un parteneriat cu CJ și trebuie să își îndeplinească fiecare feliuța pe care o are”, a declarat Ioan Deneș.
“Vom face demersurile ca să se facă exproprierile, să se elibereze de sarcini aceste terenuri. Până la urmă este un obiectiv nu de interes local, ci național”, a menționat vicepreședintele CJ Cluj, Marius Mânzat.
“În prezent nu este stabilită comisia pentru exproprierea terenurilor necesare devierii râului Someșul Mic în vederea extinderii AIAIC. ABAST a solicitat minimum de fonduri necesare începerii lucrărilor, în momentul finalizării procedurii de expropriere, cu posibilitatea suplimentării ulterioare. În cazul în care procedura de expropriere va dura mai mult de o lună, constructorul va demara lucrările de consolidare pe afluenți”, a precizat conducerea ABAST.
Până acum din proiectul de amenajare a Someșului Mic în municipiul Cluj-Napoca s-au executat lucrări de 65 de milioane de lei, însă totalul prevăzut se ridică la suma de 174 de milioane. Lucrările au debutat în 2012, fiind coordonate de ABAST.
Acestea presupun regularizarea albiei pe 35 km, îndiguirea incintei aeroportului pe 8 km, consolidări pe malul râului pe 17 km și consolidarea malului pe 14 km. Din bugetul de stat s-au alocat pentru acest an 3 milioane de lei, din care se pot finaliza 650 m de albie nouă.
Conducerea AIAIC a anunțat că prelungirea noii piste de aterizare-decolare la 3,5 km va permite efectuarea de zboruri transatlantice spre SUA și Canada, cu atingerea unui trafic anual din Someșeni de 7 milioane de pasageri, față de 2,8 milioane în 2018. Actuala pistă are capacitatea portantă pentru aeronave de tip Boeing 747, însă nu dispune de o lungime suficientă.
VEZI Strategia aeroportului din Someșeni
Investiții derulate de Ministerul Apelor și Pădurilor la Cluj
- Amenajare Someșul Mic (Cluj-Napoca) 174 mil. lei
- Amenajare Valea Călata 92 mil. lei
- Amenajare Valea Mărgăuța 17,8 mil. lei
- Amenajare Valea Olpret (Dej) 10,9 mil. lei
- Reprofilare albie Valea Seacă (Dej) 4,1 mil. lei
- Platforme depozitare gunoi de grajd 11,7 mil. lei
- Regenerare păduri 2,9 mil. lei