Bilanţ de toamnă pe autostrăzi. Topul constructorilor/ Cum merge treaba pe loturile de lângă Cluj

Bilanţ de toamnă pe autostrăzi. Topul constructorilor/ Cum merge treaba pe loturile de lângă Cluj
| Foto: API

Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere a făcut un top al progresului înregistrat  de constructorii implicați în marile proiecte de infrastructură rutieră din țară la finalul verii.

În ultima lună din vară, turcii de la Ozeltin au raportat cel mai mare progres de pe șantierele de autostradă și drum expres din România, de peste 11 puncte procentuale. Astfel, stadiul lucrărilor rămase de executat pe tronsonul 1 al Drumului Expres Craiova – Pitești (DEx12) a depășit 68%, conform datelor actualizate marți pe harta CESTRIN.

Grupul UMB și Dimex 2000 sunt următorii clasați, în top 3, cu lucrări la A7, A3 și Drum Expres Turda - Tureni, potrivit unei analize Economica.net.

UMB a avut un proges de peste 9 puncte procentuale pe lotul 4 Mândrești Munteni – Focșani Nord al A7 Buzău – Focșani și un avans de 8,75 puncte procentuale pe lotul Zimbor – Poarta Sălajului din Autostrada Transilvania, unde stadiul lucrărilor se apropie de 60%.

Grupul controlat de Dorinel Umbrărescu ocupă și următoarea poziție, cu un progres de 8 puncte procentuale pe lotul 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat al A7 Buzău – Focșani. 

De asemenea, tot un avans de 8 puncte procentuale a raportat și constructorul bistrițean Dimex 2000, la Drumul Expres Turda – Tureni. Noua șosea de legătua la A3 din Cluj este realizată în proporție de 53%.

Cum merge treaba între Nădășelu și Poarta Sălajului

În ceea ce privește loturile din Autostrada Transilvania, Zimbor-Poarta Sălajului (13 km) și Nădășelu-Zimbor (30 km), unde lucrările care ar fi trebuit finalizate anul trecut, potrivit promisiunilor inițiale, ar putea fi terminate abia spre sfârșitul anului 2026. Cei de la Asociația Pro Infrastructură spun că, din cauză că antreprenorul UMB este concentrat pe A7 Buzău-Focșani, este "greu de crezut în acest moment că vom avea suficienți muncitori pe A3" și, poate, nici în 2025.

"Cele mai multe șanse sunt ca și în 2025 armata UMB să fie comasată tot pe A7. Greu de crezut în acest moment că vom avea suficienți muncitori pe A3. Vestea bună este că licitația aferentă nodului Românași este (aproape) rezolvată: așteptăm semnarea contractului, tot cu UMB. Chiar și dealul Zimbor pare-se că stă locului.
Așa că nu ar fi impedimente pentru inaugurarea în 2025... dacă se vrea, dacă UMB mobilizează suficiente efective", transmite API.

Potrivit celor de la Asociația Pro Infrastructură, "pe lotul Nădășelu-Zimbor discuția e mai complicată": "Pe lângă lipsa forței colosale a UMB, avem cele două viaducte de pe traseul nou care trebuie făcute de Ozaltin. Birocrația aferentă (exproprieri, revizuire acord de mediu), termenul de proiectare (primăvară) și emiterea autorizației de construire, plus execuția propriu-zisă fac aproape imposibilă finalizarea traseului nou în 2025.
Strict teoretic, turcii ar putea face viaductul Nădășelu în 2025, dar le va fi foarte greu. Totuși nu mai încape și celălalt viaduct de la Topa Mică, așa că visul unei inaugurări în 2025 se oprește la sud de Topa, într-o teoretică descărcare provizorie".

Comenteaza