Bosch, cu fabrică și centru de inginerie la Cluj va investi 3 miliarde de euro în electrificare și tehnologii pe bază de hidrogen

Bosch, cu fabrică și centru de inginerie la Cluj va investi 3 miliarde de euro în electrificare și tehnologii pe bază de hidrogen

Grupul german prezent și la Cluj cu două locații importante, a vândut anul trecut în valoare de aproape 80 de miliarde de euro. Compania va investi 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură și planifică să angajeze 10.000 de ingineri software, la nivel mondial.

Bosch, furnizorul german de componente și produse electronice, va investi trei miliarde de euro în următorii trei ani, în tehnologii neutre din punct de vedere climatic, precum cea be bază de hidrogen și electrificarea, potrivit unui comunicat de presă transmis ZIUA DE CLUJ.

Bosch a reușit o creștere semnificativă a vânzărilor și a profitului, în ciuda mediului nefavorabil. Veniturile din vânzări generate de furnizorul de tehnologie și servicii au crescut cu 10,1 procente, atingând 78,7 miliarde de euro, iar profitul din exploatare (EBIT obținut din operațiuni) a crescut cu mai mult de jumătate, atingând 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operațiuni s-a îmbunătățit, ajungând la 4 procente, prin comparație cu 2,8 procente în anul anterior.  

„Rezultatul pozitiv al exercițiului financiar 2021 ne oferă încredere în modul de abordare a mediului nefavorabil din anul curent,” a afirmat Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, în timpul prezentării rezultatelor anuale ale companiei. 

Războiul din Ucraina văzut de Bosch

Una dintre incertitudinile însemnate este războiul din Ucraina, alături de toate implicațiile sale.

„Gândurile noastre se îndreaptă către oamenii care se luptă pentru supraviețuire și le împărtășim temerile,” a declarat președintele Bosch. El a adăugat că războiul nu poate soluționa conflictele politice. Din punctul său de vedere, situația actuală evidențiază presiunea asupra factorilor de decizie politică și asupra societății de a reduce din ce în ce mai mult dependența de combustibilii fosili și de a susține cu tărie dezvoltarea unor noi surse de energie,” mai spune Stefan Hartung.

Din acest motiv, spune el, Grupul Bosch își continuă sistematic eforturile de diminuare a efectelor încălzirii globale, în ciuda mediului economic dificil. În plus, Hartung a anunțat că Bosch va investi aproximativ trei miliarde de euro, în următorii trei ani, în tehnologii neutre din punct de vedere climatic, precum electrificarea și cea pe bază de hidrogen. 

Hartung este de părere că războiul va încetini eforturile de reducere a emisiilor de carbon pe termen scurt. În schimb, pe termen lung, va accelera transformarea tehnologică a Europei. „Factorii de decizie politică pot interpreta această situație ca un semnal de a acționa cu mai multă hotărâre - fie prin acordarea de stimulente pentru creșterea eficienței energetice a clădirilor existente, fie prin extinderea masivă a mijloacelor de producție de energie regenerabilă,” a spus Hartung. Acesta consideră că electrificarea este cea mai rapidă cale către obținerea neutralității din punct de vedere climatic, atât timp cât se bazează pe energie verde.

Estimări pentru 2022

Vânzările Grupului Bosch au crescut cu 5,2 procente în primul trimestru.

„Am început anul 2022 în forță. Momentan, ne așteptăm să depășim prognoza de creștere a vânzărilor cu 6 procente, din raportul anual,” a afirmat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH. „Cu toate acestea, incertitudinile semnificative cu care ne confruntăm îngreunează obținerea unei estimări mai precise pentru întregul an curent.” Conform declarațiilor lui Forschner, compania nu va reuși să atingă obiectivul de egalare a marjei EBIT obținute anul trecut. În ciuda unei creșteri preconizate a vânzărilor, aceasta va rămâne undeva între 3 și 4 procente. „Această povară asupra rezultatului nostru se mărește considerabil, în principal ca urmare a creșterii costurilor energiei, materiilor prime și serviciilor de logistică.” În special în sectorul de activitate pentru Soluții de mobilitate, presiunea costurilor este foarte puternică în prezent - prețurile anumitor materii prime aproape s-au triplat față de nivelul din 2020. „Trebuie să ne pregătim pentru prețuri ridicate și piețe extrem de volatile în continuare,” a spus Forschner. „Nu doar producătorii auto sunt nevoiți să reflecte creșterile de prețuri, ci și furnizorii.”

În lumina situației actuale, Bosch și-a rectificat deja așteptările privind economia globală. Compania se așteaptă ca aceasta să crească cu aproape 3,5 procente în acest an - la începutul anului încă preconiza o creștere de aproximativ 4 procente. Prognoza sa anterioară pentru producția auto de aproximativ 88 de milioane de autovehicule și creșterea anuală preconizată de 9 procente probabil nu vor fi atinse. Forschner consideră că motivele de la baza acestei situații includ reapariția efectelor adverse ale pandemiei de coronavirus în China și criza continuă a cipurilor. Cu toate acestea, el rămâne încrezător per total: „Bosch va ține piept și provocărilor acestei perioade dificile. Acum este important să avem produse inovatoare și o strategie clară pe termen lung - iar noi dispunem de ambele.”

Electroliza hidrogenului: Intrarea pe o piață de 14 miliarde de euro

În vederea susținerii combaterii eficace a efectelor climatice, Bosch intră în afacerea dedicată componentelor pentru electroniza hidrogenului. Compania intenționează să investească aproximativ 500 de milioane de euro în această nouă ramură de afaceri până la sfârșitul deceniului, jumătate din această sumă urmând a fi investită până la lansarea pe piață, planificată pentru anul 2025. „Avem o bază solidă de la care să pornim dezvoltarea tehnologiilor pe bază de hidrogen și dorim să ducem mai departe producția de hidrogen din Europa,” a spus Hartung. „Ne așteptăm ca piața globală de componente pentru electrolizori să atingă aproape 14 miliarde de euro până în 2030.” Bosch furnizează pilele - nucleul sistemului de electroliză pentru hidrogen - care combină dispozitive electronice de alimentare, senzori și o unitate de control pentru crearea unui modul inteligent. Se preconizează că pilele pentru producția de H2 vor intra în producție în 2025.

Termotehnică: 300 de milioane de euro pentru sectorul pompelor de căldură

„Peste o treime din nivelul emisiilor de carbon provine de la clădiri; prin urmare, combaterea schimbărilor climatice trebuie să aibă loc și la nivelul locuințelor,” a declarat Dr. Christian Fischer. În calitate de vicepreședinte al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, îi revine și responsabilitatea asupra sectorului Tehnologie pentru construcții și energie. „Trecerea la mijloace alternative de încălzire începe cu pompa de căldură, de preferat alimentată cu energie verde.” Din ce în ce mai des, cerințele legale pentru noile clădiri construite în întreaga lume reflectă următoarea situație: de exemplu, doar în Germania, 65 de procente din noile sisteme de încălzire trebuie să fie alimentate cu energie din surse regenerabile, până în 2024. „Bosch va investi alte 300 de milioane de euro în sectorul pompelor de căldură, până la jumătatea deceniului,” a afirmat Fischer, adăugând că: „Piața va crește anual cu 15-20 de procente, până în 2025. Ne propunem să creștem de două ori mai repede decât piața.” Bosch dorește să contribuie și la clădirile existente: cu ajutorul centralelor sale termice pe gaz și pregătite pentru trecerea la hidrogen, compania facilitează trecerea de la sistemele alimentate cu gaz la cele alimentate cu hidrogen. Mai mult, prin conectarea și integrarea sistemelor clădirilor, Bosch se apropie în același timp și de obiectivul său de a genera o cotă mai mare de venituri recurente din servicii. „În domeniul sistemelor pentru clădiri, serviciile deja reprezintă aproape jumătate din toate vânzările,” a afirmat Fischer. „Obiectivele noastre strategice - contribuția la combaterea schimbărilor climatice prin tehnologie și extinderea activității de servicii - sunt complementare.”

Trecerea la mobilitatea alternativă: Electrificarea cu sisteme de propulsie cu acumulatori și celule de combustie

Bosch se așteaptă ca Pactul Verde European să ofere o susținere decisivă pentru electrificarea traficului rutier. „Toți producătorii auto caută să obțină cea mai mare cotă posibilă din piața autovehiculelor electrice în creștere,” a spus Dr. Markus Heyn, membru al consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH și președinte al sectorului de activitate Soluții de mobilitate. „Bosch se consideră drept cel mai important furnizor de sisteme de propulsie electrice pentru autovehicule.” Acesta a afirmat că o sarcină tehnică esențială este menținerea sistemelor de propulsie, inclusiv a acumulatorilor, la temperatura corectă și asigurarea confortului climatic necesar la nivelul cabinei. Managementul termic inteligent poate spori autonomia autovehiculelor electrice cu 25 de procente, a remarcat el. În acest sens, Bosch a dezvoltat o soluție pre-integrată: unitatea termică flexibilă sau FTU. Cu ajutorul FTU, Bosch pătrunde pe o piață pentru care preconizează atingerea unui nivel de 3,5 miliarde de euro până la sfârșitul deceniului. Pentru autovehiculele electrice pe bază de celule de combustie, Bosch va demara în acest an producția de sisteme de propulsie cu celule de combustie pentru camioane. „În locația din Bamberg, ne propunem să producem pile cu o putere la nivel de gigawați până la mijlocul deceniului,” a declarat Heyn. „Până în 2030, utilizarea unui camion cu celule de combustie nu ar trebui să coste mai mult decât cea a unui motor diesel - acesta este obiectivul nostru.” Bosch și-a suplimentat încă o dată cheltuielile de capital pentru celulele de carburant, până la aproape un miliard de euro între 2021 și 2024.

Bilanțul Bosch în 2021

„Per total, Grupul Bosch a depășit cu bine provocările anului 2021,” a afirmat Forschner. „Am putut crește nivelul vânzărilor cu 10,1 procente și mări nivelul EBIT din operațiuni cu peste 50 de procente.” Bosch a realizat toate acestea în ciuda persistenței pandemiei de coronavirus, blocajelor continue din aprovizionarea cu semiconductori și a prețurilor materiilor prime, care deja crescuseră semnificativ. „Pe lângă rezultatele pozitive privind vânzările, și măsurile noastre ample în materie de reducere a costurilor au avut succes,” a declarat Forschner. „Faptul că ne orientăm spre viitor se reflectă și în rezultatul nostru financiar stabil.” Costurile Grupului Bosch pentru cercetare și dezvoltare s-au menținut la 6,1 miliarde de euro (2020: 5,9 miliarde de euro), iar cheltuielile de capital au crescut ușor, până la 3,9 miliarde de euro (2020: 3,3 miliarde de euro). Costurile pentru cercetare și dezvoltare s-au axat pe electromobilitate și sisteme de asistență pentru șofer, precum și pe electrificare industrială și pe tehnologia de încălzire. Rata capitalului propriu a crescut cu alte 1,3 procente, atingând 45,3 procente. În acest an, compania dorește să angajeze 10.000 de ingineri software la nivel mondial.

Toate sectoarele de activitate au contribuit la această dezvoltare pozitivă a companiei. Sectorul de activitate Soluții de mobilitate, care generează cele mai mari vânzări, a înregistrat o creștere a vânzărilor de 7,6 procente și a atins 45,3 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 7,9 procente. Ca urmare a pierderii din anul anterior, sectorul de activitate a obținut un rezultat oarecum pozitiv, cu o marjă EBIT din operațiuni de 0,7 procente. „Sectorul Soluții de mobilitate este în special expus efectelor crizei de cipuri și trebuie să se pregătească pentru schimbări fundamentale în materie de mobilitate,” a adăugat Forschner. „În același timp, sectorul se bucură de investiții inițiale semnificative în electromobilitate și conducere automatizată și a fost deja nevoit să își asume costuri semnificativ mai mari pentru materii prime și servicii de logistică.” El a afirmat că sectorul de activitate Tehnologie industrială a beneficiat de redresarea piețelor cheie de inginerie mecanică și a putut crește vânzările cu 18,9 procente, până la 6,1 miliarde de euro. După ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar a rezultat o creștere de 19,4 procente. Marja EBIT aferentă a ajuns la 8,4 procente. După rezultatele bune de anul trecut, sectorul de activitate Bunuri de larg consum s-a bucurat din nou de vânzări în creștere, de data aceasta cu 12,7 procente (14,4 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar), până la 21 de miliarde de euro. Sectorul a atins încă o dată o marjă EBIT din operațiuni de ordinul zecilor (10,2 procente). Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie și-a crescut vânzările cu 7,8 procente sau cu 8,8 procente după ajustarea în funcție de cursul de schimb valutar. Cu vânzări totale de 5,9 miliarde de euro, marja EBIT a sectorului s-a îmbunătățit și a atins 5,1 procente. După cum a remarcat Forschner: „Tehnologia noastră de încălzire ecologică a avut o contribuție importantă pentru aceste rezultate de succes.”

Grupul Bosch este prezent în România de 27 de ani și are aproximativ 8.160 de angajați în cinci entităţi. În 2020, Bosch a înregistrat vânzări de 448 milioane de euro pe piața din România. Vânzările totale nete, incluzând vânzările companiilor neconsolidate și livrările interne către companiile afiliate, au atins 1,4 miliarde de euro. La Cluj, Bosch este prezent cu un centrul de cercetare – dezvoltare și o fabrică în comuna Jucu.

Comenteaza