Comercianții de jucării din Cluj fac 8,5 milioane de euro pe an

Comercianții de jucării din Cluj fac 8,5 milioane de euro pe an
Românii au cumpărat jucării de 200 de milioane de euro în 2017 | Foto: Alakazam Toys
Comercianții de jucării din Cluj fac 8,5 milioane de euro pe an
Comercianții de jucării din Cluj fac 8,5 milioane de euro pe an
Comercianții de jucării din Cluj fac 8,5 milioane de euro pe an

Din punct de vedere regional, București polarizează companiile din acest sector, cu afaceri de 668 de milioane de lei, urmat de județele Covasna (55,3 milioane) și Cluj (40,7 milioane).

Pe fondul creșterii economice și a diversificării semnificative a obiceiurilor de consum, România a devenit un teren extrem de atractiv pentru companiile producătoare de jucării, potrivit unui studiu al companiei de consultanță KeysFin.

Afacerile din piața de jocuri și jucării (producție și comerț) au crescut cu o treime față de 2016 la nivel național, la 950 de milioane de lei în 2017. Evoluția a fost stimulată de extinderea și diversificarea ofertelor și de creșterea puterii de cumpărare a românilor.

Datele preliminare din 2018 indică o cifră de afaceri cu 200 de milioane de lei peste pragul de 1 miliard de lei. Comerțul reprezintă principalul motor al evoluției sectorului, generând 78% din afaceri, în creștere de la  72% față de 2016.

Principalul actor din acest segment este Jumbo, companie cu acționariat cipriot și-a consolidat poziția de lider de piață cu afaceri de 400 milioane de lei. Jumbo s-a extins puternic în țară, dovadă că formatul de magazine a fost unul de succes.

"O soluție de business similar cu cea adoptată de hipermarketuri în care însă focusul se pune pe jocuri și jucării. Gama foarte variată de produse, ofertele promovate în funcție de sezonalitate și politica de pricing au atras un număr semnificativ de clienți către acest tip de format, dovadă rezultatele financiare spectaculoase’’, afirmă analiștii.

Locul secund în topul comercianților de jocuri și jucării este ocupat de Noriel (Intertoy Zone), companie cu acționariat luxemburgez, cu afaceri de 180 de milioane de lei. Podiumul este completat de Lydialand (33 de milioane), Brick Depot - distribuitorul Lego pe piața locală (17,3 milioane de lei) și J&M (16,4 milioane). Cele mai mari cinci companii generează 90% din cifra de afaceri totală.

În ceea ce privește producția locală, principalul actor din piață este Modelleisenbahn, companie cu acționariat german cu sediul în Arad. Liderul pieței a raportat afaceri de 21,6 milioane de lei în 2017. Pe doi este Airquee, companie cu acționariat britanic, cu afaceri de 20,3 milioane. Pe următoarele locuri sunt D-Toys (19,2 milioane),  Romexa - fostul lider din 2016 (15,6 milioane) și FROM Product (14,4 milioane).

Numărul companiilor din acest sector a scăzut 3% față de 2016, la 362, însă este cu 21% peste cel din 2013. 42% dintre firmele din acest sector activează în producție. "România stă foarte bine la capitolul creativitate, oferta de muncă în această industrie fiind una calitativă. Iar investitorii au înțeles și exploatat la maximum acest potențial, dovadă că numărul de angajați a crescut cu 18% față de 2016 și cu peste 91% față de 2013, la 4.000 în 2017”, afirmă analiștii.

Dintre cele 362 de companii luate în calcul în analiză, 165 au înregistrat profit în 2017, 144 au avut pierdere, restul înregistrând rezultat nul. Jumbo a generat 90% din profitul net al comercianților de jucării.

București polarizează companiile din acest sector, cu o cifră de afaceri de 668 de milioane de lei, reprezentând 70% din total). În top urmează Covasna (55,3 milioane) și Cluj (40,7 milioane). La producători, Covasna este lider (55 de milioane) urmat de Arad (33 de milioane) și Bihor (25 de milioane).

Industria mondială a jocurilor se află în plin proces de restructurare. Internetul, platformele online, inteligența artificială și realitatea virtuală (VR) au determinat schimbări semnificative în comportamentul de joacă, de la cei mici la cei mari.

"Copiii sunt mai atrași de jocurile digitale decât de jucăriile clasice, VR-ul tinde să ofere un mediu de gaming seducător. Sunt doar două dintre tendințele într-o piață în care inovația și tehnologia se impun tot mai pregnant”, conform KeysFin.

Așa se explică dispariția unor giganți precum Toys R Us, companie care, anul trecut, a reprezentat al treilea faliment din retailul american. Falimentul a lovit întreaga piață, toți marii producători, de la Mattel la Lego, fiind afectați.

Dincolo de aceste cazuri care aduc aminte de falimentul altor mari giganți din alte domenii, precum Nokia și Blackberry, incapabili să se adapteze vremurilor, industria de jocuri și jucării a continuat să crească.

Liderul mondial după veniturile totale,  Lego a înregistrat un avans de 3,7% al cifrei de afaceri la 4,9 miliarde de euro și un avans al profitabilității de 3% la 1,05 miliarde de euro în 2018. Mai puternic afectată a fost Hasbro (Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly), care  a anunțat o scădere a afacerilor de 8%, la 4 miliarde de euro în 2018 și o înjumătățire a profitului la 190 de milioane.

Pentru Mattel (Barbie, Fisher Price), locul 3 mondial, 2018 a însemnat coborârea sub pragul de 4 miliarde de euro a afacerilor, însă pierderea s-a înjumătățit la 460 de milioane de dolari. Potrivit estimărilor Technavio, în Europa piața jucăriilor e estimată să crească cu 5% pe an, la 20 de miliarde de euro în 2020.

Comenteaza