“Constructorii autostrăzilor din Cluj trebuie monitorizați non-stop la fața locului”
- Scris de Ziua de Cluj
- 05 Iul 2019, 14:36
- Economie
- Ascultă știrea
Ministerul Transporturilor (MT) trebuie să stabilească echipe mixte formate din personal din conducerea instituției și a Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) care “în această vară frumoasă să se mute cu cortul pe șantiere”, solicită deputatul Marius Bota.
“Având în vedere slaba mobilizare de pe șantierele autostrazilor, precum și interminabilele minciuni și angajamente ale firmelor cu privire la mobilizarea pentru finalizarea lucrărilor în acest an, am solicitat MT să preia inițiativa și intenția fostului ministru Dan Șova, astfel încât - dacă tot nu au fost reziliate și nu se dorește rezilierea contractelor cu acești constructori neserioși - poate sub atenta supraveghere zilnică, se vor apuca în final să și lucreze.
Mă refer aici cu precădere la șantierele de pe tronsoanele de autostradă Turda – Sebeș și Turda – Târgu-Mureș, contractate de companiile Aktor și Straco, însă asta nu înseamnă că măsuri similare sau de control inopinat nu se impun și pe celelalte tronsoane care sunt contractate și aflate în execuție. Este deja cunoscut faptul că acești constructori se mobilizează cu o zi înainte de vizita ministrului în teren și se demobilizează a doua zi după vizită”, a declarat deputatul.
Constructorul lotului 2 al Autostrăzii Sebeş - Turda (A10), Aktor, şi-a asumat darea în trafic a tronsonului până la finele anului, indiferent de costurile pe care le va avea cu lucrările, după amenințările de reziliere a contractului primite de la ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc.
”Mi s-a prezentat ultimul grafic de finalizare a lucrărilor până la sfârşitul acestui an. Managerul companiei din Grecia şi-a asumat că va aloca toate resursele necesare pentru ca, indiferent de costuri şi de infuzia de capital, să finalizeze lotul. Au fost încheiate contracte cu subcontractori, vor începe să se mobilizeze de la 1 iulie. Văzând infuzia de capital din ultima perioadă, au luat în serios contractul şi și-au asumat îl vor finaliza. Voi monitoriza milimetric, conform graficului asumat. Nu plec în concediu, voi veni pe şantier”, a spus Răzvan Cuc.
Inițial, Cuc a dat un ultimatum constructorului: „Aţi confundat lucrarea la autostradă cu lucrarea la un drum naţional. Dacă nu ajung contractele cu antreprenorul până la final de iunie la CNAIR, reziliez contractul”. La începutul acestui an, stadiul fizic al construcţiei la Lotul 2 era de 49%, iar la sfârşitul lunii ianuarie, grecii de la Aktor au raportat un progres de doar 0,02 puncte procentuale.
A10 are 70 km şi trebuia să fie gata din 2016. Ea e împărţită în patru loturi, ultimele două fiind deschise circulației: Aiud – Decea (12,5 km) și Decea – Turda (24,3 km). Lotul 1 (Sebeș - Pârâul Iovului) are 17 km, iar lotul 2 (Pârâul Iovului – Aiud), 24,3 km. Costul autostrăzii se ridică la 420 de milioane de euro, fără taxa pe valoarea adăugată.
Proiectul Autostrăzii Transilvania Braşov – Borş (A3) a început în 2004, în baza unui contract - estimat inițial la 1,5 miliarde de euro, ulterior ridicat la 2,2 miliarde, iar apoi la 7 miliarde - încheiat cu Bechtel (SUA), ce trebuia executat până în 2012. Contractul a fost reziliat în 2013. Pentru 12,5% din autostradă statul a plătit Bechtel 1,2 miliarde de euro.
A3 a fost împărțită inițial de autoritățile române în două proiecte independente, București – Brașov și Brașov – Cluj – Borș. Asocierea Straco (România) - Specialist Consulting - Total Road acționează pe lotul Câmpia Turzii (județul Cluj) - Chețani (județul Mureș), de 16 km, parte a secțiunii Ogra - Câmpia Turzii. Valoarea contractului se ridică la 236 de milioane de lei, fără taxa pe valoarea adăugată.