Criza energetică lovește retailerii din România. Lidl își reduce programul din cauza facturilor mari

Criza energetică lovește retailerii din România. Lidl își reduce programul din cauza facturilor mari

Lidl, cel mai mare lanț de magazine din România după cifra de afaceri, își scurtează programul de funcționare al magazinelor din țară, pentru a reduce costurile mari ale facturilor la energie.

Lidl, parte a grupul german Schwartz și cel mai mare lanț de magazine din România după cifra de afaceri, va reduce programul de funcționare al magazinelor din România, pentru a-și reduce costurile cu energia și, indirect, a contribui la planul la nivel european de a reduce consumul de energie electrică din perioada de vârf de consum.

Lidl România a decis să își reducă programul de funcționare începând de luni, 26 septembrie, ca urmare a facturilor mari la electricitate. Până acum, programul magazinelor Lidl România avea următoarele ore:

Luni – Sâmbătă: 07.00 – 22.00

Duminică: 08.00 – 21.00

Noul program al retailer-ului

Toate magazinele Lidl vor funcționa după noul program:

Luni - Sâmbătă: 7.30 - 21.00

Duminică: 8.00 - 19.00

Cu excepția magazinului Lidl din Medgidia, str. Independenței, Nr. 12, care își păstrează programul actual pentru duminică și va funcționa în intervalul orar 08.00 – 18.00, au confirmat reprezentanții ratailer-ului, potrivit economica.net.

Potrivit unor surse din piața de retail, despre problema costurilor cu energia și eventuale soluții s-a discutat și la nivelul asociațiilor din industrie, fiind ridicată în întâlnirile din cadrul Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR). Ideea de reducere a programului de funcționare nu ar fi momentan împărtășită de toate marile lanțuri de retail și nu a fost luată o decizie la nivelul Asociației.

Operatorii lanțurilor de magazine se află într-o situație delicată în urma adoptării OUG 119/2022, care a intrat în vigoare la data de 1 septembrie. Până atunci, în baza OUG 27, ei beneficiau, ca mare parte dintre consumatorii non-casnici, de plafonarea prețului la energie, plătind 1 leu/kWh, indiferent de furnizor sau de prețul de contract. După 1 septembrie, lanțurile de magazine plătesc prețul pieței, chiar dacă au existat interpretări că și ele ar trebui să beneficieze de plafonarea parțială (pentru 85% din consum) la 1 leu/kWh, pentru că noua ordonanță mai permite acest preț plafonat pentru companiile din industria alimentară.

După apariția noii ordonanțe, AMRCR a susținut că vrea să primească energie la preț plafonat și în continuare.

Comercializarea produselor alimentare nu poate fi exclusă, nici direct prin reglementare, nici indirect prin interpretare, din sintagma «industria alimentară»- care nu are o definiţie clară în legislaţia naţională – deoarece asigură funcţionarea permanentă şi optimă a lanţului de aprovizionare către populaţie”- AMRCR.

O decizie în acest sens, dacă va fi luată, ar putea fi decisă de parlamentari în dezbaterile pe legea care va aproba OUG 119.

Situație complicată pentru Lidl/Caută alt furnizor de energie

Până atunci, în cazul Lidl, situația este și mai complicată de faptul că, potrivit surselor noastre, Lidl este alimentat în regim de ultimă instanță, din vară, fiind client al Electrica Furnizare. Mai complicată pentru că, în teorie, prețul pentru furnizarea de ultimă instanță este cel mai mare din piață. În plus, Lidl nu știe de fapt cât va plăti pentru consumul acestei luni, pentru că prețul de ultimă instanță nu este calculat încă – este costul mediu de achiziție a energiei din piață la care se adaugă marja reglementată de 8 bani/kWh a furnizorului de ultimă instanță, plus tarife de rețea și taxe.

Lidl caută acum un alt furnizor, concurențial, mai arată sursa citată.

Discounterul german Lidl este liderul comerţului local după cifra de afaceri, care a atins aproape 15 miliarde de lei în 2021. Compania operează un lanț de peste 340 de magazine la nivel național.

Comenteaza