Cum ne facem cumpărăturile de sărbători

Cum ne facem cumpărăturile de sărbători
Marile magazine au elaborat strategii speciale pentru a ne face să scoatem din buzunare cât mai mulţi bani, mai ales în această perioadă a anului.

Cele mai uzuale dintre strategiile hiper/supermarketurilor pentru a convinge cumpărătorii să achiziţioneze cât mai multe produse, îndeosebi în preajma sărbătorilor, sunt dezvăluite într-o analiză a portalului Money Center.

„De câte ori aţi plecat la hipermarket pentru pâine, apă şi câteva legume şi aţi ajuns la casă cu coşul arhiplin de bunătăţi, majoritatea la promoţie?", este întrebarea de la care porneşte cercetarea. Competiţia dintre marile magazine le determină să investească în practici de marketing care să îi determine pe consumatori să cumpere cât mai mult, pentru ca afacerea să se menţină profitabilă. Tertipurile merg de la ambalaje tentante, oferte de nerefuzat de tipul 2 la preţ de 1 până la aşezarea produselor pe rafturi şi muzică şi în ton cu sezonul, care te ajută să intri în atmosferă, să îţi aminteşti că trebuie să cumperi cadouri celor apropiaţi sau să te răsfeţi cu câteva achiziţii. De asemenea, există "promoţii" care îmbie să cumpăraţi produse reduse cu până la 90% în condiţiile în care cu o săptămână înainte acelaşi produs, care nu era la promoţie, avea acelaşi preţ cu cel redus.

Produsele aşezate la nivelul privirii sunt cele mai scumpe. Companiile producătoare plătesc locul pe raft, de aceea este indicat să comparaţi întotdeauna produsele uşor accesibile cu cele mai puţin accesibile ale unui alt producător. Astfel, veţi putea cumpăra produse similare calitativ dar la un preţ mult mai mic. Dispunerea raioanelor în magazine este gândită în aşa fel încât să încurajeze cumpărăturile. Ideal, am putea intra în magazin şi am cumpăra produsele uzuale, din zonele deja cunoscute, în timp record, fără să mai trecem pe la raioanele cu produse care nu ne interesează. Pentru a preveni un astfel de comportament, aceste magazine schimbă periodic dispunerea mărfurilor, în aşa fel încât consumatorul să fie nevoit să treacă pe la toate raioanele pentru a găsi ceea ce caută. În periplul său, atenţia îi va fi atrasă de alte câteva produse pe care le va cumpăra pentru că sunt la promoţie, are impresia că îi sunt necesare sau dintr-un capriciu. Dacă este însoţit de copii, riscul abaterii de la lista iniţială devine o certitudine. Produsele aflate la promoţie sunt expuse întotdeauna la capăt de rând. Foarte puţini sunt cei care au curiozitatea să verifice cât înseamnă de fapt o reducere de 50%. Ar putea să constate cu stupoare că în ciuda reducerii produsul promovat este în categoria celor mai scumpe din gama lui. În cazul reducerilor 2 la preţ de 1, puţini sunt curioşi să afle cât costă produsul singur, ce gramaj are şi ce dată de valabilitate.

Aţi observat că produsele de strictă necesitate sunt dispuse cel mai departe de intrarea în magazine? Pentru a cumpăra pâine sau lapte trebuie să traversăm întreg magazinul, trecând prin cea mai mare parte a raioanelor. Şansele să cumpărăm şi altceva cresc proporţional cu numărul raioanelor străbătute. Produsele preambalate sunt mereu tentante deoarece ne scutesc de efortul de a le alege din vrac, înfruntând aglomeraţia şi statul la coadă pentru a le cântări. În schimbul acestui confort plătim mai mult pentru produsele preambalate, de aceeaşi calitate. Spre capătul magazinului, după un timp considerabil petrecut aici, ajungi la raionul cu produse preparate şi descoperi că îţi este foame. Acasă nu e nimic pregătit şi familia s-ar bucura de o masă caldă imediat după întoarcerea de la cumpărături, aşa că în coş îşi găsesc locul şi câteva sortimente de mâncare gătită.

Produsele de strictă necesitate nu sunt aşezate unele lângă celelalte, ci la câteva raioane distanţă, în aşa fel încât între lactate şi cereale să treci şi prin raionul cu dulciuri. Dacă şi cei mici te însoţesc, veţi opri pentru ciocolată sau bomboane, cu atât mai mult cu cât răbdarea lor se apropie de final, mai repede decât sesiunea de cumpărături. Legumele congelate sunt aşezate în aşa fel încât să nu poţi rata vitrina cu îngheţată. În timp ce aştepţi să plăteşti produsele, ai la dispoziţie reviste sau ziare ca să treacă timpul şi să le cumperi, iar alte dulciurile sunt aşezate strategic pentru a fi văzute de copii sau pentru a-ţi încărca bateriile după cumpărături. (D.E.)

 

Reguli de respectat la hipermarket

1. Fă o listă de cumpărături şi nu te abate de la ea.

2. Mănâncă întotdeauna înainte de a merge la cumpărături.

3. Compară produsele, mărcile şi preţurile înainte să alegi.

4. Lasă-i pe cei mici acasă sau nu ceda rugăminţilor. Fă-le o singură favoare, la alegere.

5. Verifică perioada de valabilitate a produselor cumpărate.

6. Analizează cu grijă ofertele speciale. Nu cumpăra înainte să te asiguri că îţi aduc un avantaj economic real.

7. Cumpără produsele disponibile la vrac în locul celor preambalate.

8. Nu lua cantităţi mari decât dacă preţul este avantajos şi cantitatea va putea fi consumată înainte de expirare.

9. Verifică etichetele pentru a vedea ce cumperi şi în ce cantitate.

10. Compară pe internet ofertele acestor magazine.

 

Comenteaza