Ernst&Young: tendinţele surprinzătoare din IT. La ce să te aştepţi

Ernst&Young: tendinţele surprinzătoare din IT. La ce să te aştepţi
Companiile din sectorul de internet au înregistrat cele mai mari rate de creştere în al doilea trimestru al acestui an la majoritatea indicatorilor de performanţă, inclusiv vânzări (21%), venituri operaţionale (27%), cercetare şi dezvoltare (19%) şi fluxuri de lichidităţi (25%), arată o analiză a companiei de audit Ernst&Young.

Vânzările cumulate ale primelor 100 de companii globale de tehnologie au înregistrat un declin de 1% în trimestrul al doilea 2013 versus trimestrul al doilea 2012, ajungând la 616 miliarde de USD - în scădere pentru al doilea trimestru consecutiv. În schimb, se înregistrează o cerere în scădere pentru produsele şi serviciile tradiţionale este compensată de dezvoltarea rapidă a unor tendinţe inovatoare: mobile-social-cloud, analizele big data şi modificările tehnologice accelerate.

"În pofida creşterilor puternice şi a investiţiilor făcute pentru dezvoltarea mega-tendinţelor din tehnologiile mobile, sociale, cloud şi analizele big data creşterea agregată anuală a vânzărilor pentru primele 100 de companii globale de tehnologie a înregistrat valori negative în T2 2013, pentru al doilea trimestru consecutiv, conform studiului EY - View from the top: global technology trends and performance. Aceste rezultate sugerează că, deşi perspectivele macro-economice se îmbunătăţesc, mai ales în economiile dezvoltate, cererea clienţilor se orientează tot mai accelerat către tehnologiile de ultimă generaţie, cum ar fi smart mobility şi tehnologiile cloud, afectând negativ cererea pentru produsele şi serviciile tradiţionale", arată analiza Ernst&Young.

În condiţiile în care unele dintre cele 100 companii de top ocupă şi poziţiile de lideri în inovare, într-unul sau mai multe dintre mega-tendinţe, majoritatea celorlalte companii sunt nevoite să ţină pasul cu inovaţiile acestor companii. Mai mult, toate se confruntă cu "dilema inovatorului" de a decide când, cum şi cât de repede să treacă la noile produse şi servicii inovatoare şi să renunţe la cele extrem de profitabile, dar din ce în ce mai depăşite. Prin urmare, inovarea în linie cu mega-tendinţele se traduce în perturbarea liniillor existente de produse şi a modelelor de afaceri. Cu toate acestea, companiile continuă să investească în şi să-şi plaseze pariurile pe mega-tendinţele emergente care domină peisajul tehnologiei.

În acelaşi timp, companiile de tehnologie se pot dovedi nepregătite pentru schimbările surprinzătoare care se produc la nivel macro-economic. Creşterea se relansează pe pieţele din S.U.A., Europa şi Japonia, însă pare să încetinească în multe pieţe emergente. Companiile din mai multe industrii s-au concentrat timp de mai mulţi ani pe pieţele emergente pentru a-şi asigura creşterea, însă, în acest an, economiile dezvoltate sunt cele care par să contribuie majoritar la creşterea economiei globale.

Investitorii în tehnologie vor creştere, iar în cazul companiilor top 100 din tehnologie aceasta este destul de anemică. Astfel, valoarea de piaţă cumulată a primelor 100 de companii de tehnologie a crescut la sfârşitul T2 2013 cu doar 7% faţă de anul precedent, sub valoarea de 16% a indicelui de referinţă NASDAQ Composite Index. Numai sectorul internet şi primele 25 dintre companiile cu cea mai rapidă creştere au reuşit să-şi crească valoarea de piaţă cumulată mai repede decât indicele de referinţă NASDAQ, cu 29% fiecare.

Alte două domenii în care s-a înregistrat creştere în T2 2013 au fost listările la burse (IPO) ale companiilor de tehnologie şi investiţiile de tip venture capital (VC). Activitatea de IPO, chiar dacă a înregistrat o valoare mai redusă în T2 2013 versus T2 2012, când a avut loc listarea record a Facebook, a crescut secvenţial în T2 2013, pentru al doilea trimestru consecutiv (T2 2013 versus T1 2013). În mod asemănător, investiţiile de tip VC au înregistrat un nivel mai scăzut în T2 2013 versus T2 2012, însă s-au îmbunătăţit secvenţial. În cazul investiţiilor de tip VC, a fost prima îmbunătăţire consecutivă înregistrată de la ultimul vârf atins în T2 2012. La baza majorităţii acestor creşteri au stat mega-tendinţele din mobile, social-cloud şi analizele de big data, împreună cu o serie de tehnologii adiţionale.

Sectorul de internet
Sectorul de internet a înregistrat cele mai mari rate de creştere în T2 2013 la majoritatea indicatorilor de performanţă, inclusiv vânzări (21%), venituri operaţionale (27%), cercetare şi dezvoltare (19%) şi fluxuri de lichidităţi (25%). Însă, sectorul continuă să se confrunte cu provocări privind reglementarea şi problemele de confidenţialitate. Companiile de internet se află în prima linie în privinţa colectării şi digitalizării informaţiilor din întreaga lume, prin urmare potenţialul lor de creştere în viitor se arată extrem de puternic şi divers. Principalele provocări ale sectorului rămân alegerea celor mai bune oportunităţi de creştere şi gestionarea problemelor de reglementare şi de respectare a confidenţialităţii datelor private, care par să înregistreze o nouă evoluţie în T2 2013. De exemplu, s-a consemnat o nouă punere pe rol a unui caz de încălcare a intimităţii online în Europa, iar cercetările efectuate în S.U.A. au arătat că adolescenţii sunt mult mai preocupaţi de confidenţialitatea online decât se credea anterior.

Sectorul de servicii IT
Sectorul de servicii IT s-a situat la capătul opus al spectrului, cu o scădere de 3% a vânzărilor cumulate anuale în T2 2013, ajungând la cel mai mic total trimestrial înregistrat în ultimii doi ani. Se estimează că provocările la care va fi expus acest sector vor creşte pe termen scurt. Analiştii şi-au redus previziunile în privinţa creşterilor de cheltuieli destinate IT pentru restul anului 2013, iar migrarea către serviciile de tip cloud va continua să erodeze veniturile din acest sector.

Pe de altă parte, analiştii sugerează că şi creşterea serviciilor de tip cloud ar putea întâmpina probleme, după revelarea rezultatelor programului PRISM NSA din S.U.A. Unii dintre ei argumentează că aceste rezultate ar putea duce la o re-evaluare a securităţii serviciilor cloud la nivel global, în timp ce alţii, dimpotrivă, consideră că beneficiile aduse afacerii de tehnologiile cloud depăşesc cu mult problemele de securitate.

Imprimarea 3D, reţelele sociale, securitatea şi smart mobility au generat creştere pentru cele 25 de companii globale de tehnologie listate cu cea mai rapidă creştere. Majoritatea indicatorilor de performanţă ale acestor companii au înregistrat în T2 2013 aceeaşi rată de creştere ca şi în trimestrul anterior. Vânzările cumulate au crescut cu 25% în T2 2013 (26% în T1 2013) iar veniturile operaţionale cumulate au crescut cu 15% în T2 2013 (16% în T1 2013).

Trebuie menţionat că primele 25 de companii de tehnologie listate (care au o valoare a vânzărilor cumultate de 22 de ori mai mare decât cele 25 de companii cu cea mai rapidă creştere) au avut creştere zero a vânzărilor cumulate în T2 2013 şi o creştere a veniturilor operaţionale de doar 2%.

Primele 100 de companii globale din tehnologie au înregistrat în T2 2013 o scădere de 1% a vânzărilor cumulate şi o creştere de 8% a veniturilor operaţionale cumulate.

Primele cinci companii cu cele mai rapide creşteri în vânzări (în procente) au inclus: două companii de imprimare 3D - Stratasys şi 3D Systems, reţeaua de socializare profesională LinkedIn, compania de securitate pentru internet şi telefonie mobilă Qihoo 360 Technology şi compania TPK Holding care dezvoltă senzori pentru dispozitive mobile.

"Pe măsură ce consumatorii migrează spre dispozitive mobile smart, servicii cloud şi software ca serviciu (SaaS), scăderile vânzărilor de produse tradiţionale vor contrabalansa creşterile venite din aceste megatendinţe. Tranziţia de la utilizarea internetului pe desktop spre dispozitivele mobile a rămas şi în T2 2013 un factor cheie pentru rezultatele financiare ale companiilor, mai ales pe fondul investiţiilor realizate de aceste companii în modalităţi de monetizare a numărului în creştere de utilizatori mobili. De exemplu compania chineză Baidu a achiziţionat un magazin de aplicaţii mobile pentru 1,9 miliarde de USD. De asemenea, Amazon a înregistrat pierdere din cauza creşterii cheltuielilor cu investiţiile în tablete, conţinut media şi servicii de tip cloud, iar rezultatele Google au fost şi ele afectate de migrarea spre dispozitive mobile", spune Bogdan Ţenu, Senior Manager în cadrul departamentului Asistenţă în Tranzacţii, EY România.

Studiul EY View from the top: global technology trends and performance are la bază o analiză care combină: cercetări ale EY, date rezultate din analizele Capital IQ privind primele 100 de companii din sectorul tehnologiei, respectiv primele 25 de companii cu cea mai rapidă creştere din sector, date ale Capital IQ şi Dealogic privind listările din sector (IPO) şi date Dow Jones VentureSource privind investiţiie de tip venture capital.

Comenteaza