Gradul de încredere între angajat şi angajator a crescut considerabil

Gradul de încredere între angajat şi angajator a crescut considerabil
Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) a realizat un studiu potrivit căruia gradul de încredere între angajat şi angajator a crescut considerabil, iar aceştia se percep reciproc mai degrabă ca parteneri.

IRES a efectuat o cercetare numită "Calitatea vieţii la locul de muncă", în care au fost chestionate mai multe grupuri de angajaţi, dar şi 10 angajatori.

Potrivit rezultatului acestui studiu, clivajul patron-salariat sau angajator-angajat a ajuns la final, nu mai există interese antagonice, ci au interese convergente şi colaborează pentru realizarea acestora, relevă etapa calitativă a studiului.

În urma focus grupurilor realizate în patru mari oraşe din România - Bucureşti, Iaşi, Cluj-Napoca şi Timişoara - a reieşit că gradul de încredere între angajat şi angajator a crescut considerabil, aceştia percepându-se reciproc mai degrabă ca parteneri. O altă concluzie a fost aceea că se doreşte atât de către angajaţi, cât şi de către angajatori un program de lucru flexibil.

"Această schimbare de paradigmă a dus în ultimii ani la creşterea autonomiei angajaţilor, înţeleasă în primul rând prin lucrul după un program flexibil în anumite domenii, pauze în timpul programului de muncă în acord cu nevoile salariaţilor, participarea angajaţilor la procesul decizional, modelarea spaţiului de lucru pentru creşterea creativităţii şi productivităţii angajaţilor.

În ceea ce priveşte programul de lucru, este de remarcat faptul că tot mai mulţi angajatori sunt receptivi la ideea de lucru într-un regim flexibil, singura condiţie fiind aceea de a respecta un anumit număr de ore pe zi, restul elementelor fiind variabile: posibilitatea de a lucra în afara biroului, distribuirea orelor de lucru după preferinţele angajaţilor, ora de început a programului.

În plus, angajaţii cu care s-a discutat şi-ar dori ca flexibilitatea programului de lucru să însemne şi adaptarea orarului la volumul de muncă sau cuantificarea timpului petrecut la locul de muncă în sarcini/task-uri şi nu în ore", se arată în studiu.

Printre elementele pe care angajaţii şi angajatorii le-ar schimba la locul de muncă se numără spaţiile de lucru, dorindu-se mai creative, flexibilitatea muncii şi a orarului. "Unii angajatori au modificat spaţiul de lucru astfel încât acesta să încurajeze creativitatea angajaţilor. Aceştia cred că oferirea unor beneficii pentru sănătate ar duce la un mediu de lucru mai plăcut şi productiv.

Reducerea sau flexibilizarea programului de muncă, oferirea de feedback mai frecvent din partea superiorilor sau a colegilor, elaborarea unor criterii de performanţă transparente şi obiective şi utilizarea lor în evaluarea sau recompensarea angajaţilor sunt câteva aspecte pe care angajaţii le-ar lua în considerare pentru schimbarea mediului de muncă", mai reiese în urma studiului.

Pasiunea pentru muncă şi un salariu bun sunt cele două criterii principale după care angajatorii şi angajaţii evaluează calitatea vieţii la locul de muncă.

"Salariul este văzut drept principalul element care întreţine motivaţia angajaţilor şi este, de asemenea, o caracteristică comună a unei bune calităţi a vieţii la locul de muncă, indicată atât de angajaţi, cât şi de angajatori.

Relaţiile cu colegii şi managementul, profesionalismul, programul flexibil şi încrederea reciprocă între salariaţi şi angajator, completează lista celor mai importante elemente ale unei bune calităţi a vieţii la locul de muncă", se notează în concluzii.

Comenteaza