Profilul tinerilor aflaţi în căutarea unui loc de muncă: clujenii ţin la viaţa personală
- Scris de Ziua de Cluj
- 20 Aug 2014, 12:51
- Economie
- Ascultă știrea
Tinerii români în căutarea unui loc de muncă sunt interesați mai mult de atmosfera de lucru din cadrul unei companii și de siguranța locului de muncă decât de pachetul salarial oferit, relevă un studiu realizat la Iași, Cluj-Napoca, Sibiu și Brașov de Târgul de Cariere, cea mai importantă rețea de evenimente de carieră din România și Republica Moldova. În funcție de orașul de proveniență, există însă și diferențieri între opțiunile candidaților la un (nou) loc de muncă.
Astfel, calitatea condițiilor de muncă (birou propriu, spații de recreere etc.) este considerată „foarte importantă" de 61% dintre repondenții din Sibiu, față de 32% dintre ieșeni și 28% dintre clujeni. Pe de altă parte, sibienii valorizează mai puțin existența programelor de dezvoltare a angajaților - traininguri și team building-uri: 25% dintre repondenții din Sibiu consideră că acestea sunt „foarte importante", față de 40% dintre brașoveni, 42% dintre ieșeni și 52% dintre clujeni.
Atmosfera de lucru din cadrul companiei este importantă pentru toți potențialii angajați intervievați, răspunsurile de „foarte important" ocupând o pondere de 63-64% în toate orașele vizate. Este „foarte importantă" și siguranța locului de muncă - 54% dintre sibieni, 63% dintre brașoveni și ieșeni și 66% dintre clujeni au notat această opțiune în chestionare.
În ceea ce privește pachetul salarial (incluzând salariul și bonusurile de tip telefon, laptop, mașină de serviciu, asigurare de viață), repondenții din Sibiu sunt cel mai interesați de acesta - 71% îl consideră „foarte important", față de 48% dintre clujeni și 40% dintre ieșeni și brașoveni. La cealaltă extremă, sibienii valorizează cel mai puțin posibilitatea de a promova - doar 39% dintre ei consideră că e „foarte important", față de 63% dintre clujeni și 52% dintre ieșeni. De asemenea, tot sibienii sunt cel mai puțin interesați de antreprenoriat: 33% dintre repondenți declară că intenționează să-și deschidă propria afacere în următorii doi ani, față de 83% dintre ieșeni. Clujenii și brașovenii se situează la mijloc: 44% în Cluj și 42% în Brașov.
Studiul mai arată că tinerii în căutarea unui loc de muncă sunt tot mai puțin dispuși să își sacrifice viața personală pentru a face carieră - doar 28% dintre clujeni consideră că această afirmație li se potrivește, alături de 34% dintre ieșeni, 36% dintre brașoveni și 38% dintre sibieni.
Întrebați la ce distanță de actualul domiciliu ar fi dispuși să se mute pentru un loc de muncă ce ar oferi un salariu mai mare, tinerii preferă fie distanțele scurte, sub 100 de kilometri, fie o altă țară. 48% dintre brașoveni s-ar muta în străinătate, în timp ce sibienii sunt cel mai legați de oraș - 26% nu sunt dispuși să se mute nici pentru venituri mai mari.
La capitolul „ore suplimentare", majoritatea celor invervievați sunt dispuși să le desfășoare doar dacă le aduc beneficii materiale plus dezvoltare profesională - între 58% și 70%, în funcție de oraș. Doar pentru beneficii materiale ar face ore suplimentare 11-17% dintre repondenți, iar dacă îi ajută în dezvoltarea profesională - 10-12%.
"Ceea ce ne face să fim mulțumiți sau satisfăcuți la locul de muncă este rezultatul unei dinamici dintre mai multe caracteristici ale organizației și ale locului de muncă: satisfacția legată de retribuție, satisfacția legată de promovare/creștere, satisfacția legată de lider/șef, satisfacția legată de colegi/echipă și satisfacția legată de munca în sine. Astfel, sentimentul de satisfacție are legătură directă cu așteptările pe care le avem, care sunt influențate de caracteristicile noastre personale precum și cele ale societății la care ne raportăm dar și de experiența anterioară sau comparațiile cu alte persoane similare. Acest lucru se aplică și atunci când evaluăm cât de satisfăcuți suntem de un anumit job, dar și cât de atractiv percepem a fi un potențial job.Rezultatele obținute în acest studiu pot fi interpretate doar în context. Trebuie luat în considerare profilul respondenților, așteptările acestora și ale grupului din care fac parte, precum si experiențele lor anterioare. De exemplu, dacă 71% din respondenți consideră pachetul salarial ca fiind foarte important poate însemna ca e important să îndeplinească funcția de igienă - să acopere costul de viață, poate însemna că e important să fie corect - să fii plătit la nivelul pieței sau la nivelul tău de experiență și competențe - sau poate însemna că e necesar sa fie o dovadă a valorii adăugate pe care tu o aduci companiei și o confirmare că ești perceput drept contribuind la succesul companiei", declară Antonia Onaca, soluţionist organizaţional cu o experienţă de aproape 10 ani în managementul şi dezvoltarea resurselor umane.
Studiul se bazează pe 721 de chestionare completate de participanții la edițiile din primăvara acestui an ale Târgului de Cariere din Iași, Cluj-Napoca, Sibiu și Brașov. În total, peste 17.000 de tineri, majoritar cu vârsta cuprinsă între 20 și 30 de ani, absolvenți de facultate sau în ultimii ani de studiu, au participat la eveniment.
Târgul de Cariere este cea mai mare rețea de evenimente de carieră din România și Republica Moldova și aduce împreună sute de angajatori și mii de candidați. Proiectul, demarat în 2006 de Fapte, este organizat în fiecare primăvară și toamnă în mari orașe din România și se adresează atât angajatorilor din domenii diverse, cât și tinerilor talentați interesați de oportunități de carieră.