Taxe mai mari, accize crescute, CASS la anumite pensii, printre măsurile fiscale incluse în programul de guvernare

Taxe mai mari, accize crescute, CASS la anumite pensii, printre măsurile fiscale incluse în programul de guvernare
| Foto: activenews.ro

Programul de guvernare al viitorul guvern include mai multe taxe mărite, impunerea CASS pentru anumiți pensionari și creșterea taxei de drum.

Programul de guvernare al noului Executiv a fost publicat luni, 23 iunie, după trei săptămâni de negocieri. Potrivit premierului desemnat, urgențele viitorului Guvern sunt: ordinea în finanțele publice, prioritizarea investițiilor și buna guvernare, potrivit Mediafax.

Conform sursei citate, primul pilon al reformei vizează reducerea deficitului bugetar și creșterea capacității statului de a colecta venituri. România se confruntă cu un deficit bugetar de peste 9% și costuri de creditare mari, ceea ce face urgentă reducerea cheltuielilor publice.

Autoritățile propun o abordare directă, evitând cosmetizările, și vor tăia acolo unde există risipă, urmând principiul „Toată lumea plătește”. În paralel, se intenționează reorganizarea profundă a agențiilor fiscale precum ANAF, Antifraudă și Vama, pentru a le face autonome, digitalizate și bazate pe indicatori de performanță, se arată în noul program de guvernare.

Lista măsurilor face parte dintr-o variantă încă în lucru, iar acesta nu este un document definitiv.

Primul pilon în programul de guvernare: Ordinea în finanțele publice

Ajustări de taxe

  • Creștere cotă redusă (TVA - n. red.) de la 5% la 9% (energie lemne de foc). Creșterea restului cotelor reduse la 19% (fără alimente și medicamente);
  • Creștere accize cu 10%;
  • Impunere CASS la pensiile de peste 4.000 de lei;
  • Creștere impozit pe dividende și profit la 16%
  • Creșterea impozitului pe proprietate la persoane fizice (jalon PNRR) (corelare cu piața imobiliară)
  • Taxare Ecologică (jalon PNRR)
  • Creștere valorii pentru taxa de rovignetă
  • Plafonarea pensiilor și salariilor

Prioritizarea programelor de investiții din bugetul național

  • Introducerea cofinanțării APL-uri, în funcție de capacitatea financiară a acestora, pentru prioritizare investiții;
  • Reevaluarea și prioritizarea programelor de investiții;
  • Introducerea de indicatori pentru sustenabilitatea proiectelor ( ex: număr de locuitori, spor natural, număr de autorizații de construcție);
  • Evaluarea utilizării proiectelor finalizate (ex. număr racordați la rețele de apă, canalizare, etc);
  • Standarde de cost revizuite;
  • Analiza schemelor de sprijin din fonduri guvernamentale;
  • Restrângerea schemelor, cu excepția celor care cresc exporturi, scad importuri, și creează valoare adăugată (ex. procesarea produselor agricole etc.);
  • Evaluarea și eșalonarea proiectelor din programul Anghel Salgny;

Reforma administrației locale

Măsuri 2025

  • Politici publice administrative realizate pe baza datelor privind populația, conforme cu ultimul recensământ;
  • Grile de salarizare naționale pentru UAT-urile care nu acoperă salariile din venituri proprii;
  • Scheme de personal maximale;
  • Stimularea performanței (ex. alocări funcție de grad de încasare impozite, responsabilizarea autorizații pentru a construi și stabili corect impozitele);
  • Raportarea normei poliție locală la 1.500 locuitori și coordonarea cu poliția națională;
  • Creșterea capacității de încasare a impozitelor. Crearea de pârghii legale pentru reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-și plătesc impozitele;
  • Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați;

MODIFICAREA LEGISLAȚIEI GENERALE CARE SĂ PERMITĂ REFORME

  • Revizuirea statutului funcționarilor publici și a celor parlamentari;
  • Revizuirea Codului muncii;
  • Dezvoltarea unui sistem de evaluare a funcționarilor, mai simplu și direct legat de indicatorii de performanță ai managmentului, respectiv cu impact direct în relația de muncă cu instituția;
  • Dezvoltarea unui sistem mai simplu și mai eficient de evaluare periodică a indicatorilor de performanță pentru conducerile instituțiilor;
  • Modificarea legii dialogului social;
  • Revizuirea contractelor colective de muncă care prevăd drepturi exagerate;

Restructurare companii de stat

  • Consilii de supraveghere sau administrație formate din profesioniști;
  • Reducere CA-urilor, comitetelor și consiliilor de supraveghere;
  • Reduceri de personal acolo unde se justifică această măsură;
  • Transparență (ex. CCM-uri, cheltuieli, bugete, etc.);
  • Limitarea indemnizațiilor și a salarizării în raport cu responsabilitățile/indicatorii de
  • performanță;
    Indicatori de performanță → demiteri pentru neîndeplinire;
  • „Profiturile” companiilor vor fi virate la bugetul de stat;
  • Reducerea subvențiilor și creșterea eficienței;
  • Auditarea activelor;
  • Închiderea companiilor de stat care au pierderi cronice (ex: cifra de afaceri care nu crește cu inflația, capital propriu negativ etc);
  • Listarea la bursă a mai multor companii de stat;

Reforma aurotrităților autofinanțate

  • Reformarea ANCOM, ASF, etc.
  • Modificarea legilor de funcționare;
  • Limitarea salarizării;
  • Reducerea personalului suport;
  • Economiile acestora vor fi colectate la buget sau lăsate în piață;
     

Scaderea evaziunii prin:

  • Valorificarea datelor colectate de ANAF din eFactura, AMEF, declaratii si alte seturi prin platforme de analiza avansata si dezvoltarea de indicatori de corelare a datelor
  • sistem de atentionare timpurie (early warning) bazat pe indicatori relevanti care sa sesizeze din timp eventuale probleme financiare ale contribuabilului
  • introducerea obligatiei de publicare a tuturor informatiilor / autorizatiilor, date de identificare a societatii care vinde online sub anumite platforme (ex. Emag, Altex, Facebook Market etc) similar magazinelor cu desfacere fizică a produselor si de inregistrare a rezidentei fiscale pentru fiecare magazin online care efectueaza acte de comert în Romania.
  • Trasabilitate financiară pentru tranzactiile efectuate prin platforme online cu corelatie intre sistemul bancar, firmele de curierat si sistemul vamal. Declararea tuturor conturilor folosite in activitatea comerciala pe baza extrasului de cont.

Altele

  1. Elaborarea unei strategii naționale pentru sustenabilitate fiscal-bugetara 2025–2030, care va include jaloane clare de reducere a deficitului, ținte privind ponderea cheltuielilor rigide și politici de echilibrare a bugetului pe termen mediu.
  2. Introducerea unui sistem trimestrial de raportare a execuției bugetare orientate spre rezultate, și publicarea indicatorilor cheie de performanță.
  3. Consolidarea rolului Consiliului Fiscal și introducerea unui mecanism de dialog public extins înaintea adoptării măsurilor fiscale majore, inclusive prin solicitarea punctului de vedere din partea Camerei Consultatilor Fiscali în spiritul transparenței și responsabilității democratice.
  4. Instituirea posibilității restructurării obligațiilor bugetare (mecanism prevăzut de OUG nr. 6/2019) poate fi de natură să determine creșterea veniturilor la bugetul de stat.
  5. Prioritar se va pune accent pe conduita ANAF care, în procesul de administrare fiscală a contribuabililor, trebuie să se asigure că impun măsuri asigurătorii (sau executorii) asupra bunurilor debitorilor anterior deschiderii procedurilor de insolvență.
  6. Introducerea in control fiscal a persoanelor fizice care au calitate de beneficiar real al societatilor intrate in proces de insolventa pe baza de analiza de risc
  7. ANAF instituie măsuri pentru ca, în propriile evidențe să se reflecte cu fidelitate situația datoriilor restante ale contribuabililor, în fiecare zi.
  8. Centralizarea planurilor de control
  9. Taxarea suplimentară a jocurilor de noroc, pariuri și taxarea tranzacțiilor bancare asociate acestora. Descentralizarea autorizării către APL-uri și instituirea unor taxe speciale la nivel local.
  10. Taxarea profitului excesiv al băncilor pe o perioadă limitată;
  11. Reducerea deductibilității pentru categorii de cheltuieli ce facilitează diminuarea profitului;– (ex cheltuieli de consultanță a companiilor mamă pentru sucursale, etc).
  12. obligatorie a tuturor activităților care beneficiază de programe de sprijin guvernamental;
  13. Eliminare facilităților de TVA la tranzacțiile imobiliare;
  14. Combatere evaziunii fiscale cu prioritate pe: domeniul petrolier, importul de legume și fructe, importuri relația Asia (Portul Constanța, Vămi);
  15. Combatere evaziunii fiscale în industria de servicii;
  16. Înăsprirea legislației privind evaziunea fiscală și executării silite – criminalizare evaziune fiscală;
  17. Lege insolvență modificată - înăsprire regim și evitare insolvențe în cascadă;
  18. Revizuirea tuturor tipurilor de subvenții acordate companiilor de stat. Restructurarea sistemului de subvenționare trebuie să se bazeze pe un set clar de criterii și indicatori de performanță și să fie condiționată de tipuri de cheltuieli eligibile, excluzând cheltuieli pentru autoturisme de lux sau bonusuri salariale.
Comenteaza